Home made pressfit tool

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Home made pressfit tool

Bericht door spaghetti_2 »

Ik zal niet de eerste zijn die zelf een pressfit tool in elkaar knutselt om een pressfit bottom bracket te installeren, maar ik was aangenaam verrast hoe eenvoudig het ging. Daarom deel ik dit, en wie weet heeft er iemand iets aan de tips!

Alles wat ik nodig had was een lange bout, een aantal moeren en rondellen (washers). De washers die ik in de Gamma vond waren niet groot genoeg zodat ik teveel druk op de lagerschalen zelf zou uitoefenen en niet op de plastic cups waarin ze zitten. Gelukkig had ik nog cups liggen van een versleten bottombracket, deze waren ongeveer evengroot als de pressfit cups en dus ideaal om ze er met een homogene druk in te persen. Bij het gebruik wel goed opletten dat de cups mooi op de lagerschalen passen zodat ze er recht in geperst worden. Hetzelfde systeem moet ik ook kunnen gebruiken denk ik om mijn balhoofdlagers in het frame te persen. In dat geval zal ik de versleten balhoofdlagers gebruiken als hulpmiddel tijdens het persen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
sofeurken
Mountainbiker
Berichten: 769
Lid geworden op: za 18 mar 2006 17:43
Rijdt met: ene in zwart wit

Re: Home made pressfit tool

Bericht door sofeurken »

jaja inpersen,no problem maar uitpersen?heb je daar al een oplossing voor?
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Home made pressfit tool

Bericht door SD2E »

sofeurken schreef:jaja inpersen,no problem maar uitpersen?heb je daar al een oplossing voor?
Als ze eruit moeten zijn ze toch versleten, dus uitkloppen van binnen naar buiten met schroevendraaier en hamer?
Gebruikersavatar
sofeurken
Mountainbiker
Berichten: 769
Lid geworden op: za 18 mar 2006 17:43
Rijdt met: ene in zwart wit

Re: Home made pressfit tool

Bericht door sofeurken »

ok,heb ik ook al paar keer gedaan maar is toch een risico voor uwe carbon kader hoor :(
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Home made pressfit tool

Bericht door spaghetti_2 »

Ik heb een plug gekocht om ze er uit te kloppen. Daar kan ik moeilijk iets aan veranderen he :)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Home made pressfit tool

Bericht door Reflex »

Ik heb gewoon lagers rechtstreeks in het frame. Die klop je er wat makkelijker uit. Met de cups op deze foto's kan ik mij voorstellen dat het wat moeilijker gaat.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Home made pressfit tool

Bericht door spaghetti_2 »

De cups op de foto zijn niet degene die ik in het frame pers, dat zijn gewoon klassieke press-fit cups. Ik gebruik deze oude cups met schroefdraad gewoon omdat ze mooi op de press-fit cups passen en zo dus zo tijdens het pressen de druk mooi over de rand van de cups verdelen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Home made pressfit tool

Bericht door Reflex »

Dat snap ik, lijkt mij ook niet dat je klassieke schroefdraad cups met de draad naar buiten in je frame gaat krijgen ;)

Ik heb het over de plastic cups, die zitten net wat vaster als de losse lagers die in mijn frame zitten.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Home made pressfit tool

Bericht door spaghetti_2 »

Ah zo, dat is dan het BB systeem terwijl het mijne Pressfit is waarschijnlijk :)
Plaats reactie