Sram XX1 crank Metamorfose
Geplaatst: zo 25 sep 2016 19:25
Van een collega mountainbiker kon ik goedkoop een gebruikte XX1 crank overnemen. Deze crank is een tijd gebruikt voor wedstrijden en had dus de nodige beschadigingen zoals je hieronder kunt zien (Deze cranks zijn sowieso gevoelig). Hierdoor en omdat de blauwe decals niet mooi staan bij mijn zwart/rode fiets heb ik besloten de crank terug op te frissen door hem te schuren en te lakken.
Vermoedelijk zijn er al redelijk wat mensen die dit hebben gedaan, maar voor diegene die niet weten hoe makkelijk dit eigenlijk is, heb ik dit topic gemaakt.
Ik heb de crank gewoon oppervlakkig geschuurd met korrel 240. Bij de decals moet je wat dieper schuren om deze er uiteindelijk af te krijgen, maar let op dat je direct daarna stopt en ook overal een gelijke druk houdt om te voorkomen dat je in het carbon schuurt (rustig met de hand dus). Ik heb daarna de boel nat verder geschuurd en uiteindelijk afgewerkt met korrel 400/500 voor het spuiten.
De crank daarna goed schoon gemaakt en ontvet en enkele lagen blanke lak eroverheen.
Ik heb zo de blauwe decals eraf gekregen maar heb bewust gekozen om de tekst "SRAM XX1" te laten staan. Ik had het idee om na de eerste laag blanke lak het kleine stukje blauw in de "X" over te spuiten met rode lak. Maar dit zal voor een volgende keer zijn daar ik dit niet had liggen en de crank wou monteren.
Op deze manier kun je dus binnen enkele uren je oude crank terug nieuw krijgen. Hoe lang de crank dit zal volhouden zal moeten blijken. De spuitlak zal nooit zo sterk zijn als de fabriek-lak. Maar dat zullen we zien.
Originele crank
Gespoten crank (tandwielkant zonder spider)
Gespoten crank (linkerkant)
Voor de oplettende kijker. De bovenstaande linkerarm is tijdelijk gemonteerd met een S1000 rechter crankarm omdat ik nog een nieuw XX1 tandwiel moet bestellen
Vermoedelijk zijn er al redelijk wat mensen die dit hebben gedaan, maar voor diegene die niet weten hoe makkelijk dit eigenlijk is, heb ik dit topic gemaakt.
Ik heb de crank gewoon oppervlakkig geschuurd met korrel 240. Bij de decals moet je wat dieper schuren om deze er uiteindelijk af te krijgen, maar let op dat je direct daarna stopt en ook overal een gelijke druk houdt om te voorkomen dat je in het carbon schuurt (rustig met de hand dus). Ik heb daarna de boel nat verder geschuurd en uiteindelijk afgewerkt met korrel 400/500 voor het spuiten.
De crank daarna goed schoon gemaakt en ontvet en enkele lagen blanke lak eroverheen.
Ik heb zo de blauwe decals eraf gekregen maar heb bewust gekozen om de tekst "SRAM XX1" te laten staan. Ik had het idee om na de eerste laag blanke lak het kleine stukje blauw in de "X" over te spuiten met rode lak. Maar dit zal voor een volgende keer zijn daar ik dit niet had liggen en de crank wou monteren.
Op deze manier kun je dus binnen enkele uren je oude crank terug nieuw krijgen. Hoe lang de crank dit zal volhouden zal moeten blijken. De spuitlak zal nooit zo sterk zijn als de fabriek-lak. Maar dat zullen we zien.
Originele crank
Gespoten crank (tandwielkant zonder spider)
Gespoten crank (linkerkant)
Voor de oplettende kijker. De bovenstaande linkerarm is tijdelijk gemonteerd met een S1000 rechter crankarm omdat ik nog een nieuw XX1 tandwiel moet bestellen