Forumoverzicht Techniek Tips en tricks Sram XX1 crank Metamorfose

Sram XX1 crank Metamorfose

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht zo 25 sep 2016 19:25
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Van een collega mountainbiker kon ik goedkoop een gebruikte XX1 crank overnemen. Deze crank is een tijd gebruikt voor wedstrijden en had dus de nodige beschadigingen zoals je hieronder kunt zien (Deze cranks zijn sowieso gevoelig). Hierdoor en omdat de blauwe decals niet mooi staan bij mijn zwart/rode fiets heb ik besloten de crank terug op te frissen door hem te schuren en te lakken.

Vermoedelijk zijn er al redelijk wat mensen die dit hebben gedaan, maar voor diegene die niet weten hoe makkelijk dit eigenlijk is, heb ik dit topic gemaakt.

Ik heb de crank gewoon oppervlakkig geschuurd met korrel 240. Bij de decals moet je wat dieper schuren om deze er uiteindelijk af te krijgen, maar let op dat je direct daarna stopt en ook overal een gelijke druk houdt om te voorkomen dat je in het carbon schuurt (rustig met de hand dus). Ik heb daarna de boel nat verder geschuurd en uiteindelijk afgewerkt met korrel 400/500 voor het spuiten.

De crank daarna goed schoon gemaakt en ontvet en enkele lagen blanke lak eroverheen.

Ik heb zo de blauwe decals eraf gekregen maar heb bewust gekozen om de tekst "SRAM XX1" te laten staan. Ik had het idee om na de eerste laag blanke lak het kleine stukje blauw in de "X" over te spuiten met rode lak. Maar dit zal voor een volgende keer zijn daar ik dit niet had liggen en de crank wou monteren.

Op deze manier kun je dus binnen enkele uren je oude crank terug nieuw krijgen. Hoe lang de crank dit zal volhouden zal moeten blijken. De spuitlak zal nooit zo sterk zijn als de fabriek-lak. Maar dat zullen we zien.

Originele crank
Afbeelding

Gespoten crank (tandwielkant zonder spider)
Afbeelding

Gespoten crank (linkerkant)
Afbeelding

Voor de oplettende kijker. De bovenstaande linkerarm is tijdelijk gemonteerd met een S1000 rechter crankarm omdat ik nog een nieuw XX1 tandwiel moet bestellen :wink:

Bericht zo 25 sep 2016 20:28
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3989
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Mooie job.
Zit er spiksplinternieuw uit.
Heb vroeger ook eens een s-worx crank opgeschuurd en met matte blanke lak geschilderd.
Ik heb er toen 2 componenten-vernis voor gebruikt.
Zorgt voor een keiharde beschermlaag op het carbon.

Bericht zo 25 sep 2016 21:13
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Ik twijfelde eerst ook om matte vernis te nemen aangezien mijn frame ook mat is. Maar omdat ik het glimmende van de originele wel mooi vond heb ik daarvoor gekozen. Volgende keer eens mat proberen.

Ik heb nu simpele blanke lak genomen van de Action in NL voor 1.99 per bus. Eens zien hoe lang dat meegaat. Ik kan het altijd weer opschuren en lakken. 2K lak zou normaal wel sterker moeten zijn ja. Al zit daar ook verschil in. Echte 2K lak heeft een 2e compartiment die je moet breken voor het spuiten.

Bericht ma 26 sep 2016 10:47
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3989
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Ik ben daarvoor toen naar een plaatselijke carrosseriehersteller geweest.
Ze hadden net een restje staan en goten een beetje 'harder' in een ander potteke.
Ondanks dat ik het met een fijne borstel heb gedaan was het resultaat prima.

Bericht wo 03 okt 2018 14:23
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1373
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik zou ook mijn crank willen opfrissen maar ben een echte leek op het vlak van schuren, lak en verven, vandaar nog enkele vragen. Ik heb een typische blanke plek door shoe-rub op mijn Sram crank. Dit is een alu crank dus wat ik zie is het alu onder de zwarte, afgeschuurde lak. Ik vermoed dat blanke lak dan niet volstaat, want dit is gewoon transparant? Kan iemand mij aanraden wat ik dan best gebruik? En zou het volstaan om enkel de blanke plek te behandelen of gaat dit hard opvallen?

Bericht wo 03 okt 2018 16:21
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3989
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Die zwarte laag die er op ligt is hoogstwaarschijnlijk anodisatie en die kan je met lak moeilijk imiteren.
Je zou er een folie in een kleurtje kunnen opkleven om de afgeschuurde plek te dekken en verder te beschermen.
Bvb https://crankskins.myshopify.com/

Andere mogelijkheid is ze helemaal blank schuren, polijsten en dan met doorzichtige folie beschermen.

Bericht do 04 okt 2018 17:18
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1373
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Thanks, die crank skins kende ik nog niet


Keer terug naar Tips en tricks