Pijn in armen tijdens afdaling

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Pijn in armen tijdens afdaling

Bericht door KrisMaes76 »

Deze zomer in Zuid Frankrijk gaan rijden (ardeche) en tijdens een lange niet zo steile afdaling halverwege moeten stoppen omdat mn armen effe moest laten rusten. Ik had bijna geen gevoel meer in mn armen.

Ondergrond was vol putten en bulten, met daarop nog een hoop losse stenen. Zadel naar beneden gedaan met de dropper en poepje vrij in de lucht.

Fietsje is een Canyon Nerve 2015 Al9.0, met een Fox 32 Float CTD Fit Performance 120mm voorvork, 720mm breed alu stuur en 50mm stuurpen. Band toen was Conti Mountain king 2.2 protection, tubeless op 1.4 bar

En nu de vraag: hoe kan ik zonder al te veel kosten de trillingen op mn armen minderen bij zo een ondergrond... had de druk in de voorvork al wat geminderd, mss nog wat spelen met rebound, trager of sneller zetten?

of is het op zo'n terrein bijna onmogelijk om de trillingen en schokken wat meer uit te filteren?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Pijn in armen tijdens afdaling

Bericht door aresius »

Op hoeveel % sag is de vork ingesteld?
Wat rebound betreft is het vooral eigen goesting en is er volgens mij geen gouden regel die voor iedereen telt.
Op zo'n stevigere daguitstap neem je ook wat meer spullen mee dan op een gemiddelde toertocht.

Verder los van alle technische prullen...

Hoe ontspannen zit je op je fiets?

Tijdens een afdaling tracht ik zoveel mogelijk te ontspannen en niet te krampachtig in het stuur te nijpen.
Ellebogen naar buiten en de schokken rustig opvangen, de armen en benen zijn de beste veerweg :-D
Op lange een zware afdalingen krijg ik het vooral lastig in m'n benen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Pijn in armen tijdens afdaling

Bericht door KrisMaes76 »

Sag op 20% ingesteld, mar had idd wat meer gerief + water mee, sag zal dus wat meer geweest zijn.

Ik probeer niet te krampachtig op de fiets te zitten, hangt af van de hellingsgraad bij afdalen :) maar deze afdaling was niet zo steil

Er was ook iemand bij met een hardtail, die kon helemaal niet volgen in de afdalingen door de schokken
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Pijn in armen tijdens afdaling

Bericht door kootje »

Je zou idd wat meer SAG kunnen zetten bij zo'n ruwe afdaling, 25-30% zou best moeten kunnen. Hoe zat je rubber ring op de vork? Had je nog veerweg over?
De rebound kun je ook wat trager/meer demping zetten, maar let wel op dat de vork wel nog snel genoeg uitveert, anders loop je de kans dat ie "onderin" gaat zitten.
Wat bredere banden is misschien ook nog een idee: 2.2 MK valt best smal, probeer eens een 2.4
Deze hebben wat meer demping door het grotere volume.

(ms ook eens kijken naar je handvatten, of een carbon stuur? Dempt ook wat meer dan alu, maar dan m.n. de hogere frequenties. Verwacht daar echter geen wonderen van in jouw geval)
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Pijn in armen tijdens afdaling

Bericht door KrisMaes76 »

kootje schreef:Je zou idd wat meer SAG kunnen zetten bij zo'n ruwe afdaling, 25-30% zou best moeten kunnen. Hoe zat je rubber ring op de vork? Had je nog veerweg over?
De rebound kun je ook wat trager/meer demping zetten, maar let wel op dat de vork wel nog snel genoeg uitveert, anders loop je de kans dat ie "onderin" gaat zitten.
Wat bredere banden is misschien ook nog een idee: 2.2 MK valt best smal, probeer eens een 2.4
Deze hebben wat meer demping door het grotere volume.

(ms ook eens kijken naar je handvatten, of een carbon stuur? Dempt ook wat meer dan alu, maar dan m.n. de hogere frequenties. Verwacht daar echter geen wonderen van in jouw geval)
m'n fun-indicator vergeten terugsteken de laatste keer dat ik mn vork heb opengegooid... de indicator op de demper was alleszins op zn max.

2.4 mk's of trailkings komen er als deze set versleten is, mn andere banden zijn al 2.4 om deze reden.
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Pijn in armen tijdens afdaling

Bericht door Kulgan »

Arm pump... Heeft iedereen wel eens last van, denk ik :-D

Kan ook door de stand van de rem hendels komen, maar kan aan zoveel liggen.

Ik kwam recentelijk dit tegen;

http://www.singletracks.com/blog/mtb-tr ... -arm-pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie