Ervaring Meetcentrum Bullen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Ervaring Meetcentrum Bullen

Bericht door kawa »

Gisteren ben ik bij Bullen geweest in Kinrooi.

http://www.meetcentrum.be/inhoud.html

Na langere fietstochten had ik wel eens last van mijn onderrug en ook mijn knieën lieten zich wel eens voelen.
Door het raadplegen van verschillende fora ben ik bij meetcenter Bullen terecht gekomen.
Ik had eerst mijn probleem via mail aan hem voorgelegd en zo ben ik tot een afspraak gekomen. (wachttijd: 1 maand)

Gisteren was het dan zover.
Om zes uur mijn afspraak.
Eerst werden de maten van mijn koersfiets op een trainingsfiets overgeplaatst en mocht ik een minuutje of 10 opwarmen. Ondertussen werden mijn MTB en koersfiets volledig opgemeten. Alle maten werden genoteerd op een voorgedrukt blad.
Na de opwarming was het tijd voor mij. Mijn lengte, beenlengte, romplengte, voetlengte (afzonderlijk), schouderbreedte, armlengte... werden opgemeten en genoteerd. Ook moest ik een stukje wandelen om te zien hoe ik mijn voeten plaats. Er werd ook vanaf mijne dikke teen een meting gedaan, dat zou voor de schoenplaatjes zijn.
Toen al die metingen gedaan waren moest ik mijn fietsschoenen aandoen en werd er eens naar de stand van de schoenplaatjes gekeken. In mijn geval stonden die dus serieus verkeerd. Dit verklaarde dadelijk mijn knieprobs.
De schoenplaatjes werden nu op de juiste maat gezet. Gerard doet dit op de millimeter!
Toen de schoenen in orde waren werd er een lichaamsbespreking gegeven. Bij mij viel alles goed mee, enkel een heel klein beenlengteverschil maar dat was niet zo erg.
Het strafste vond ik dat hij mij toen vertelde wat er mis was met de afstelling van mijn fietsen. Hij vertelde me dat ik op de MTB niet goed zat en dat ik volledig op mijn bovenbenen aan het fietsen was. Ik had hem dat niet verteld maar het klopte idd. Als ik wat moest klimmen voelde ik het altijd dadelijk aan mijn bovenbenen (verzuring).
Op de koersfiets zou ik dan weer teveel op de kuiten rijden met mijn afstelling.

Wat moet er nu gebeuren met mijn fietsen;

MTB

Mijn stuur moet 1cm lager.
Ik ga een zadelpen met setback moeten plaatsen om mijn zadel wat naar achter te krijgen.
Zadel is ook bijna 1cm omhoog gezet.
Er zou ook een andere zadel op moeten komen.

Koersfiets

Er moet een breder stuur op en een langere stuurpen.
Zadel is 7mm lager gezet en iets verschoven.
Ook hier moet een andere zadel op.

Ongeveer een kleine twee uur is hij met me bezig geweest en ik vond dat hij alles goed uitlegde. Het enige nadeel was dat de volgende klanten iets te vroeg waren. Het leek net op ze ons opjaagden.

De meting kostte mij 85€ plus een supplement voor de tweede fiets van 15€. Als ik nu de nieuwe onderdelen heb mag ik de fietsen binnenbrengen en doet hij de aanpassingswerken voor niks. Dit blijft zo voor drie maanden (mondeling meerdere maanden)
De meting blijft behouden, dus als ik over een paar jaar een nieuwe fiets koop kost het eigenlijk nog maar 15€.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Bedankt om je ervaring hier even neer te pennen.

Nu is het natuurlijk wachten op je lange-termijn ervaring met de nieuwe positie. ;)
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Het veranderen van die zadelhoogte is zeker goed, maar het lager zetten van je stuur en een langere stuurpen kopen, zou ik toch nog eens over nadenken. Deze meting gaan voor een maximum rendement, dus ik weet niet of deze veranderingen wel goed zijn voor je rugproblemen.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Trevorken schreef:Het veranderen van die zadelhoogte is zeker goed, maar het lager zetten van je stuur en een langere stuurpen kopen, zou ik toch nog eens over nadenken. Deze meting gaan voor een maximum rendement, dus ik weet niet of deze veranderingen wel goed zijn voor je rugproblemen.
Ik heb me op voorhand geïnformeerd over Bullen en die weet wel degelijk waar hij mee bezig is. Als ik na zijn metingen die aanpassingen moet doen ga ik daar niet meer over twijfelen. Dan had ik in eerste plaats geen 100€ gaan uitgeven om enkel de zadel wat lager te laten zetten.
Hij heeft mijn fiets de maten gegeven voor sportief gebruik, dus niet voor maximum rendement. Voor een wedstrijdrijder zullen de maten nog iets schelen....want zelfs met mijn stuur van de MTB 1cm lager te zetten staat het nog niet veel lager dan de zadel. Ik vroeg hoe het kwam dat wedstrijdrijders hun stuur zo laag staat maar dat was een andere afstelling, niet meer sportief dus...
Gebruikersavatar
sorrow
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 13:19
Rijdt met: Specialized EPIC COMP 29
Contacteer:

Bericht door sorrow »

na veel te lang sukkelen met de knieen [-X [-X , heb ik ook een afspraak gemaakt bij Bullens. Zaterdag 28 mei is D-Day :) dan zal ik ook eens te horen krijgen hoe verkeerd ik op mijn fiets zit ;)
Ik zal dan ook mijn ervaringen hier neerpennen :wink:
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Hier ook de knieën, vooral de rechtse. Hoop dat het iets afdoet :)
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

sorrow schreef:na veel te lang sukkelen met de knieen [-X [-X , heb ik ook een afspraak gemaakt bij Bullens. Zaterdag 28 mei is D-Day :) dan zal ik ook eens te horen krijgen hoe verkeerd ik op mijn fiets zit ;)
Ik zal dan ook mijn ervaringen hier neerpennen :wink:
En?

Ik moet zeggen dat ik een serieuze verbetering merk tijdens het fietsen.
Op de MTB totaal geen last meer van de rug of knieën. Op de koersfiets nog zeer lichte rugklachtjes maar die zijn miniem
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Maand geleden ook daargeweest en tot nu toe zeer tevreden ;) =D>
Kniepijn is volledig weg en de rug is een pakje minder.
Men schoenplaatjes stonden ook grandioos verkeerd en weet nu ook dat mijn benen nie evenlang zijn, maar dat is nu opgelost ;)
Paar aanpassingen aan de bike moeten doen, ander stuurpen en het stuur smaller maken.

Zeker aan te raden als je problemen hebt en er zelf niet uitkomt ;)
Gebruikersavatar
sorrow
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 13:19
Rijdt met: Specialized EPIC COMP 29
Contacteer:

Bericht door sorrow »

Zaterdag was het dan zover. Ik had een afspraak met Gerard Bullen.
Ik moet zeggen dat je onmiddellijk merkt dat dat voor die mens een echte passie is.

Uit de meting en analyse van mijn lichaam bleek dat alles inorde was. Enkel mijn linker voet is 4mm groter dan mijn rechtervoet. Is belangrijk als je schoenen gaat passen.

Voor de rest :
- kader was perfect mijn maat
- crancks waren goed voor mtb (175) als ik veel op de weg rijdt zou ik moeten overschakelen op (172.5) , kwestie van soeplesse vs kracht
- zadel stond 3 mm te laag
- zadel stond 2cm te ver naar achter !!!!!!
- stuur moet 5 mm lager
- stuurpen moet ipv 100 mm , 120 mm zijn
- schoenplaatjes stonde veel te ver naar voor en te veel naar buiten.
- stuur moet aan elke kant 3 cm af , van 60 naar 54

- Door de foutieve stand van mijn zadel en schoenplaatjes was ik dus mijn knieen kompleet om zeep aan het fietsen.
- Door het te brede stuur had ik klachten aan mijn schouderbladen

Nu afwachten wat de toekomst geeft !
De eerste testritten waren alvast zeer bevredigend. Ik heb nog nooit zo goed op mijn fiets gezeten :)
Gebruikersavatar
toon pertetotal
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 01 okt 2004 18:34
Rijdt met: Rocky Mountain Element 970rsl,trek madone,

Bericht door toon pertetotal »

Na al te lang zo rond te toeren(vooral "slaapgevoel" binnenkant knie) en na de goede reacties hier,ga ik het er ook op riskeren.
Juist afspraak gemaakt en 7 juli ist zover,dan wordt bekeken hoe scheef ik op mijne mtb hang :wink:
Na de aanpassingen en de nodige km s laat ik jullie ook weten wat mijn bevindingen zijn.
Hopelijk heb ik dezelfde resultaten als de andere hier.
Plaats reactie