Klimmen!?!!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Klimmen!?!!

Bericht door De Wreter »

tja....nog beter evenwicht zoeken en anders ook eens je bandjes bekijken
En de bandendruk speelt natuurlijk ook een rol.....verlagen !
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Klimmen!?!!

Bericht door joske77 »

zo lang mogelijk blijven zitten, niet zoals op de weg lopen op de pedalen.
dan komt er minder druk op je achterwiel en gaat dit slippen.

probeer goed vooraan op je zadel te zitten en je bovenlijf laag houden, goed kijken dat je een goede lijn vindt helpt ook al veel.

en je vork locken tijdens de klim kan ook helpen

en natuurlijk veel oefenen.

je kan ook kracht winnen door veel vlak te rijden tegen de wind in
kona_bikearena
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 08 feb 2012 23:02
Rijdt met: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon
Contacteer:

Re: Klimmen!?!!

Bericht door kona_bikearena »

En het belangrijkste wat niet wordt vermeld in zijn geval, niet TE licht schakelen. Ik merk vaak dat wanneer er een helling komt mensen geneigd zijn om meteen lichter te schakelen en te peddelen. Met als gevolg dat ze ofwel, als het steiler word, hun voorwiel opheffen. ofwel te traag gaan en evenwicht verliezen. je moet een gulden middenweg vinden wat je aankan maar licht schakelen is gewoon niet altijd beter. heb zelf al vaak ondervonden op marathons dat wanneer ik redelijk zwaar (nu moet je zwaar niet zien als echt enorm stoempen) sta beter omhoog rij dan wanneer je meteen lichter schakelt en zo probeert boven te geraken.
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Re: Klimmen!?!!

Bericht door Filip van Nijlen »

Peddelen of stoempen... over welke trapfrequentie spreek je dan ?
Mij gaat het ook beter af als ik de trapfrequentie verhoog tijdens het klimmen.

Hetgeen ik ook nog niet zag tussen de antwoorden is trekken aan de klikpedalen...
kona_bikearena
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 08 feb 2012 23:02
Rijdt met: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon
Contacteer:

Re: Klimmen!?!!

Bericht door kona_bikearena »

Filip van Nijlen schreef:Peddelen of stoempen... over welke trapfrequentie spreek je dan ?
Mij gaat het ook beter af als ik de trapfrequentie verhoog tijdens het klimmen.

Hetgeen ik ook nog niet zag tussen de antwoorden is trekken aan de klikpedalen...

Heb geen cadansmeter op mijne mtb staan dus geen idee. is allemaal afhankelijk van de klim, ondergrond, gevoel in de benen...
Laten we zeggen over peddelen: vanvoor op de kleine en vanachter geen lichter verzet meer over hebben (of eentje zwaarder als het minder steil is)
Stoempen: vanvoor ook op de kleine en vanachter bijna juist niet op de zwaarste.
Ik heb nu ne dubbel vooraan dus voor ne single is dat dan weer anders. afhankelijk welk tandwiel je vanvoor hebt opliggen
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Re: Klimmen!?!!

Bericht door mountainollie »

BerggeitCasualFietser schreef:en ook graag doen! als je er al tegenop ziet om nog eens omhoog te moeten, scheelt al een pak!
Dat vind ik ook. Gewicht speelt een rol maar is niet alles bepalend. Ik weeg 95kg en kan de beklimmingen redelijk goed aan.
Waar ik tegenop kijk zijn dan de afdalingen. Eens zwaar gevallen op de kluisberg en sindsdien knikkende knieën en durf is weg. Afstappen dan maar.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Klimmen!?!!

Bericht door BerggeitCasualFietser »

mountainollie schreef:
BerggeitCasualFietser schreef:en ook graag doen! als je er al tegenop ziet om nog eens omhoog te moeten, scheelt al een pak!
Dat vind ik ook. Gewicht speelt een rol maar is niet alles bepalend. Ik weeg 95kg en kan de beklimmingen redelijk goed aan.
Waar ik tegenop kijk zijn dan de afdalingen. Eens zwaar gevallen op de kluisberg en sindsdien knikkende knieën en durf is weg. Afstappen dan maar.
Ben ook al paar keer gepletst, met lumbago, gebroken pink en andere littekens als gevolg. Ik denk erna dat het gewoon belangrijk is om te weten wat je kan en niet kan, en vooral bij droog weer paar keer je grenzen te durven verleggen, om zo je zelfvertrouwen op te krikken. Als ik twijfel, stap ik af. Als het droog ligt, probeer ik te vlammen binnen de comfortzone van controle over jezelf en je reacties te hebben. Gewoon stelselmatig terug opbouwen, want als je elke keer moet afstappen, gaan het lange dagen worden ;)
Bij mij werkt het samenrijden met andere mensen ook goed, je kan hun lijn dan volgen en hun reacties in de bochten ook zien.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Klimmen!?!!

Bericht door aresius »

Wat klimmen betreft is rustig blijven heel belangrijk, de ademhaling onder controle houden en niet te hard in het rood gaan.. tenzij je natuurlijk in een wedstrijd zit..
Ook ver vooruit kijken zodat je obstakels goed zit aankomen en al op ver op voorhand de goeie lijnen kan kiezen is belangrijk.

Afdalen is inderdaad een kwestie van laten rollen en gecontroleerd beneden komen. Hier ook rustig blijven en niet te krampachtig sturen en reageren. Ook niet te veel remmen want dat zorgt voor een moeilijkere balans.
Een zadelpen die je van hoogte kan regelen is ook handig meegenomen als het echt steil wordt.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Klimmen!?!!

Bericht door Reflex »

Een heel oud topic dus ik weet niet of het voor de topicstarter nog nut heeft om inhoudelijk te reageren.

In elk geval heeft het allemaal te maken met Watt/Kg. Een zwaarder/groter iemand kan net zo snel klimmen als een klein licht mannetje mits hij ongeveer een vergelijkbaar aantal Watt/Kg heeft. Waar een kleiner iemand van 60kg 300watt trapt bij omslagpunt en dus 5 watt/kg heeft. Zal iemand van 80kg, 400watt moeten trappen bij omslagpunt. Ervan uitgaande dat ze dan alle 2 op omslagpunt fietsen en de luchtweerstand en andere weerstanden hetzelfde zijn dan komen ze gelijk boven. Gewicht verliezen en/of vermogen verhogen is winst.

Trainen op klimmen is dus afhankelijk van hoe lang je fietst (korte XC vs marathon) je watt/kg max of op omslagpunt verhogen. Je kan dit prima zonder ook maar een berg te hebben gezien voor elkaar krijgen. "Gewoon" algehele conditie (Vo2max) en vermogen verhogen door een gedegen trainingsschema.

Het probleem wat ik merk is echter dat wanneer je nooit klimt je toch op een gegeven moment te kort komt. Dit komt doordat je spieren op een gegeven moment je beperkende factor zijn in plaats van je cardiovasculair systeem (Lees: Vermogen/fitheid). Je spieren zijn die spanning gewoon niet gewend. Krachttraining is dus net zo belangrijk als een goede conditie. Ga in de winter de fitness in voor squads, leggpresses etc etc. En ga in het voorjaar wat krachttraining op de fiets doen (eventueel zwaar verzet tegenwind).

Maar zelfs ondanks dit alles, merk ik toch dat je enkele tochten nodig hebt om in het klimritme te komen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Klimmen!?!!

Bericht door chrisper »

ik volg dit topic al sinds de start ervan, omdat klimmen ook niet op mijn lijf is geschreven.
klimmen was niks voor mij omdat ik het niet kon, ik kon het niet omdat ik het niet graag deed.... en zo had ik altijd een uitvlucht.
nu zoek ik wat meer de ritten op met klimmetjes, ben wat op mijn voeding beginnen letten (11 kg afgevallen)
en ja hoor, het heeft resultaat.
klimmen gaat al wat vlotter, en sindsdien rijd ik ook al wat meer hoogtemeters per maand.
zoek ook al wat meer vlaamse ardennen enz op (vroeger zocht ik meer het waasland op)
niet dat ik het nu plots wel graag doe (zal nooit echt iets voor mij zijn), maar doe het wel liever dan vroeger (het hoort erbij) omdat het ook beter lukt

dus aan de niet-klimmers onder ons, je kunt er op oefenen en dan gaat het steeds beter
Plaats reactie