onderhoud SPD-plaatjes

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
kamikeli
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 15:08
Rijdt met: Krafstoff-Pervélo (mtb), Xesco 'superlight' (mtb)en francesco 'carbon'(race)

onderhoud SPD-plaatjes

Bericht door kamikeli »

Telkens heb ik het probleem dat, na een aantal ritten, er steeds roest ontstaat op mijn plaatjes en ze ook moeilijk te verwijderen zijn. Ook wanneer ik ze droog probeer te krijgen met een zeemvel.

De laatste weken verwijder ik de plaatjes na elke rit, wrijf ze droog met zeemvel, leg ze onder de radiator en moet zeggen dat het ietwat beter gesteld is met hen. Doch, zijn er nog andere methodes om oxidatie te voorkomen?

Greetz
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Bericht door mario »

Euh...je bedoelt toch de plaatjes onder je schoenen hé...

Inderdaad daar komt wat oppervlakkige roest op, maar door het gebruik verdwijnt dat toch weer, ik heb deze nog nooit gedemonteerd en ben dat ook niet van plan. Ik denk dat je meer schade kan aanrichten door die elk weekend te demonteren dan dat die oppervlakkige roest ooit kan veroorzaken. De schroefdraad zal er op den duur ook wel de brui aangeven hoor, en telkens druk steken, weer demonteren, weer druk steken enz kan toch niet gezond zijn voor de schoen denk ik.

Alé, das mijn idee hé.

Mario
stilldro
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 19:20

Bericht door stilldro »

Mijn plaatjes vertonen ook al tijdje roest, maar door in en uit klikken gaan dat er tijdelijk terug af.. Het is ook niet de plek die het meest zichtbaar is voor anderen ;)

Zolang je nog kan makkelijk in en uit klikken, zou ik hieraan niet zoveel tijd besteden

grtz
Gebruikersavatar
muddy_
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 13:03
Contacteer:

Bericht door muddy_ »

ook de onderkant drogen na elke rit

mijn ervaring is dat je ze best niet te vaak verwijdert: de vijsjes begeven het eerst
Gebruikersavatar
cg
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 19 apr 2004 12:15
Rijdt met: cube acid XT groep en manitou mars vork

Bericht door cg »

een beetje olie op aanbrengen na een rit (met een vodje) en je hebt geen roest :-$
Gebruikersavatar
Rollo
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 07 jun 2002 02:00
Rijdt met: Cube XC Pro & Trek 8500 & noname op de tacx

Bericht door Rollo »

stilldro schreef:
Zolang je nog kan makkelijk in en uit klikken, zou ik hieraan niet zoveel tijd besteden
Is dit het symptoom van versleten plaatjes (dan heb ik dus nieuw nodig :( ) ? Of kan het ook zijn dat je met versleten plaatjes makkelijker loskomt (zonder dat je het wenst)?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Rollo schreef:Is dit het symptoom van versleten plaatjes (dan heb ik dus nieuw nodig :( ) ? Of kan het ook zijn dat je met versleten plaatjes makkelijker loskomt (zonder dat je het wenst)?
Het kan ook zijn dat het systeem van je pedaal zelf niet goed meer scharniert en dus een zou moeten gesmeerd worden
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Na gebruik - net zoals je bike trouwens :) - goed reinigen, laten drogen en invegen met een vodje met wd40. Althans dat houdt bij mij de roest weg.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Justin schreef:Na gebruik - net zoals je bike trouwens :) - goed reinigen, laten drogen en invegen met een vodje met wd40. Althans dat houdt bij mij de roest weg.
Yep, vuil er rond uit halen (al dan niet met de tuinslang) en zorgen dat ook de onderzijde van je schoen kan drogen. Dus NIET op een doek of krantenpapier zetten of zo, maar eerder met de tippen schuin tegen een muur of kast of zo, zodat je airflow hebt. (Bovenop een lege emmer of bloempot is ook erg handig.) Op de radiator zetten zou niet goed zijn voor de schoenen.

BTW, boutjes steeds eerst invetten vooraleer je je plaatjes monteert.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Als ik nieuwe plaatjes monteer , wrijf ik met een kaars over de koppen van de boutjes als deze al gemonteerd zijn. Zo gaat er geen vuil in de kop van de vijsjes , maar zit er wat kaarsvet in. Als je dan je plaatsjes moet verschijven haal je gewoon snel dat kaarsvet eruit.
Plaats reactie