bevriezing

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
stilldro
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 18 jul 2004 19:20

Bericht door stilldro »

Ik heb ook gewone kousjes aan, zomerschoenen en overschoenen..

Ook ik voel duidelijk het verschil op iets saaiere stukken of op meer technische delen, waar je al eens recht komt op de pedalen..

Wat ook helpt, is je voeten en tenen bewegen in je schoenen, wrijving maakt warm

grtz
Gebruikersavatar
Heinz
Mountainbiker
Berichten: 369
Lid geworden op: za 19 okt 2002 19:06

Bericht door Heinz »

Je kan natuurlijk altijd een beschermende olie of warming up crème gebruiken op de voeten, ik doe dat ook soms:

http://www.quickcare.be/naqibe/body/nl/slcold.html
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Gewoon ruime winterschoenen. Dit heeft bij mij alle problemen opgelost
Gebruikersavatar
schets
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: do 05 feb 2004 23:12

Bericht door schets »

daar heb ik ook al aan gedacht tegen volgende winter winterschoenen te haalen .

das echt ni lacht ze bevrore teenen .
Gebruikersavatar
muddy_
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 13:03
Contacteer:

Bericht door muddy_ »

Zeker genoeg ruimte laten voor wat lucht in je schoenen: dus niets strak spannend. De lucht in de tussenruimte warmt op en is de beste isolator. Daarenboven kan je nog wat meer bewegen wat ook de bloedcirculatie bevorderd. De nattigheid zal ook sneller verdampen en het koudegevoel afnemen?
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Tips voor kou-lijders

Bericht door Barny »

Wat bij mij echt helpt:


Voeten: Een paar winterschoenen (1 maat groter dan mijn zomerschoenen) met een dikke trekking-sok in (Falke)
De winterschoenen zijn van Northwave model celcius met een gore-tex membraan in (overschoenen overbodig wegens waterdicht en ademend)

Handen: Handschoenen van Roeckl uit Roeckl-tex = windstopper.
Bij temperaturen onder nul doe ik nog een paar onderhandschoentjes aan van Odlo (je weet wel dat thermisch ski ondergoed)

Voila geen koude voeten of handen meer en ik kan je verzekeren dat ik een fameuze kou-kleun ben.
Gebruikersavatar
crosserke
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: do 22 apr 2004 19:28
Rijdt met: good boy
Contacteer:

Bericht door crosserke »

Je moet ook eens proberen om je schoenplaatjes een beetje te verplaatsen. Dit kan wonderen verrichten. Bij mij had ik telkens aan 1 voet koud tot ik merkte dat het schoenplaatje aan die voet een beetje anders zat dan bij de andere (waar ik geen kou aan had).
De plaats van het plaatje kan een belangrijke rol spelen voor de doorbloeding.
bicky
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: do 06 jan 2005 12:21
Rijdt met: Trek Paragon, Santa Cruz Heckler
Contacteer:

Bericht door bicky »

Bouwvakkers truukje: Peper in uw kousen doen!
(ik weet niet of het effectief is, maar ik weet wel dat meerdere bouwvakkers dit doen als ze in de vrieskou moete werken)
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Heb ik eigenlijk weinig last van, gezien ik van die WindStopper sokken van Decathlon gebruik in combinatie met overtrekken. Zeer content van =D> .
Wat ik wel merk is dat ik tijdens lange baanritten wel eens koude voeten krijg maar dat zal waarschijnlijk komen doordat je bij mtb nogal eens van de fiets moet om te lopen waardoor je voeten het automatisch warm krijgen, wat bij baanritten niet het geval is.
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Re: bevriezing

Bericht door Biker Zjé »

schets schreef: of hoe krijg ik ze snel weer ontvrooren

schets.
Dat zou ik vooral niet proberen !!!
Snel proberen te ontdooien van uw voeten, lijdt gegarandeerd tot pijnlijke taferelen. Als je bloedstromen forceert door bv in een warm voetbad gaan te zitten, lijkt het alsof er met een voorhamer op uw voet geslagen is.
Gewoon rustig op kamertemperatuur laten komen.....en het beste is natuurlijk....zorgen dat ge geen koude voeten krijgt.
De beste isolator is stilstaande lucht, dus...goede tips voldoende hierboven.
Plaats reactie