Schakeltips
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Motorbiker
- Mountainbiker
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
- Rijdt met: Niner Jet RDO
Schakeltips
Bericht door Motorbiker »
De bedoeling van dit item is de magie van het schakelen beter te leren kennen. Want mij dunkt is dit samen met de trapkracht de basis van plezierig mountainbiken. Alle geveerde vorken,schijfremmen, stuurbreedtes, wielen & banden,... geef ik hun importantie, maar niet zo doorslaggevend als eerstgenoemden.
Tot op heden gebruik ik uitsluitend mijn achterderailleur. En occasioneel stel ik vast - na een zwaar stuk - dat mijn ketting vooraan ook een ander blad gekozen heeft. Meestal het verkeerde.
Kan mij iemand een aantal richtlijnen geven hoe beide derailleurs te gebruiken. Dit liefst aan de hand van praktische voorbeelden.
Bv bergop, een technisch stuk, een moordende modder strook.
Wanneer schakelen, welk blad bij ingaan van een bepaalde strook?
Wanneer voorderailleur, wanneer achterderaileur?.
Amateurs gelijk mezelf, gelieve u te onthouden.
Dank voor alle tips
Tot op heden gebruik ik uitsluitend mijn achterderailleur. En occasioneel stel ik vast - na een zwaar stuk - dat mijn ketting vooraan ook een ander blad gekozen heeft. Meestal het verkeerde.
Kan mij iemand een aantal richtlijnen geven hoe beide derailleurs te gebruiken. Dit liefst aan de hand van praktische voorbeelden.
Bv bergop, een technisch stuk, een moordende modder strook.
Wanneer schakelen, welk blad bij ingaan van een bepaalde strook?
Wanneer voorderailleur, wanneer achterderaileur?.
Amateurs gelijk mezelf, gelieve u te onthouden.
Dank voor alle tips
Logica!!
Dat is simpel!
Het grootste blad vooraan met het kleinste achteraan is uw grootste versnelling(zwaarste voor bergaf)!Je kleinste blad vooraan met het grootste blad achteraan is je kleinste versnelling(soepelste voor steile hellingen) Je moet goed onthouden dat als je vooraan naar een kleiner blad gaat je versnelling verkleind(versoepeld) en als je achteraan naar een kleiner blad gaat je versnelling vergroot(verzwaard)! Als voorbeeld, je rijdt vooraan op je grootste blad en achteraan bijna op je grootste blad en het is een beetje hard duwen dan schakel je vooraan naar je middenste blad en dan draai je plots soepeler(kleiner)en omgekeerd als je vooraan op je middelste blad en achteraan bijna op uw kleinste blad en je draait te soepel dan schakel je vooraan naar uw grootste blad en dan ga je plots groter duwen en snelheid winnen;
Blijven oefenen en veel schakelen is de kunst, van af je voelt dat je te zwaar moet duwen uw versnelling verkleinen en als je zot begint te draaien versnelling vergroten!! Moest ge weten hoeveel ik schakel op een toertocht!!
Het grootste blad vooraan met het kleinste achteraan is uw grootste versnelling(zwaarste voor bergaf)!Je kleinste blad vooraan met het grootste blad achteraan is je kleinste versnelling(soepelste voor steile hellingen) Je moet goed onthouden dat als je vooraan naar een kleiner blad gaat je versnelling verkleind(versoepeld) en als je achteraan naar een kleiner blad gaat je versnelling vergroot(verzwaard)! Als voorbeeld, je rijdt vooraan op je grootste blad en achteraan bijna op je grootste blad en het is een beetje hard duwen dan schakel je vooraan naar je middenste blad en dan draai je plots soepeler(kleiner)en omgekeerd als je vooraan op je middelste blad en achteraan bijna op uw kleinste blad en je draait te soepel dan schakel je vooraan naar uw grootste blad en dan ga je plots groter duwen en snelheid winnen;
Blijven oefenen en veel schakelen is de kunst, van af je voelt dat je te zwaar moet duwen uw versnelling verkleinen en als je zot begint te draaien versnelling vergroten!! Moest ge weten hoeveel ik schakel op een toertocht!!
- Yakke
- Mountainbiker
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
- Rijdt met: ne goeie!
- Contacteer:
Ook opletten dat je kettinglijn niet te schuin loopt.
Daar bedoel ik het volgende mee: als je vooraan op het grootste blad rijdt, moet je achteraan op een van de kleinere tandwielen rijden.
Omgekeerd, als je vooraan op het kleinste blad rijdt, moet je achteraan op een van de grotere bladen rijden.
Wat het nut hiervan is? Bij een schuine kettinglijn worden zowel ketting als derailleurs meer belast, zodat alles veel sneller gaat slijten. Bovendien kan de ketting tegen de kooi vooraan gaan slepen, wat niet bepaald een aangenaam geluid oplevert.
Daar bedoel ik het volgende mee: als je vooraan op het grootste blad rijdt, moet je achteraan op een van de kleinere tandwielen rijden.
Omgekeerd, als je vooraan op het kleinste blad rijdt, moet je achteraan op een van de grotere bladen rijden.
Wat het nut hiervan is? Bij een schuine kettinglijn worden zowel ketting als derailleurs meer belast, zodat alles veel sneller gaat slijten. Bovendien kan de ketting tegen de kooi vooraan gaan slepen, wat niet bepaald een aangenaam geluid oplevert.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
-
- Mountainbiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
- Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
- Contacteer:
De kunst is om je ritme (trapfrequentie) te handhaven op een voor jou zo comfortabel mogelijke niveau . Best beginnen op het middelste blad vooraan en idem achteraan. En dan aanpassen naargelang het parcours. Het helpt om steeds een beetje 'vooruit' te kijken en nèt in de goede versnelling te zitten voor je begint met die beklimming. Als het te zwaar wordt tijdens de klim (meestal wel) dan kan je nog steeds lichter schakelen. Nooit te snel tè licht gaan anders heb je ook geen 'reserve' meer als je bijna boven bent en toch al aan het einde van je krachten dreigt te komen. Een te hoge trapfrequentie kan ook energie vreten en als je die niet kan aanhouden sta je praktisch stil en dan...moet je er meestal even voor gaan liggen . Dat kleine blad vooraan is dan de laatste redding om er te komen . Dus vooral veel rijden om de feeling te pakken te krijgen. Tijdens een heuvelachtige TT schakel ik voortdurend.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
- Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
Ik verwacht van mijn materiaal dat dit mogelijk is en met de LX/XT combinatie op mijne scale is dit ook mogelijk.junior72 schreef: En liefst niet schakelen als je op volle kracht ne klim aan doen bent .
Over schakelen kunt ge niet veel uitleggen da moet ge op het gevoel doen, da leert ge nog wel naargelang je ervaren word in mtb.
In 't begin zat ik ook altijd op die indicatorkes te zien om te weten in welke versnelling ik zat, maar nu doet ge da nie meer