invloed stuurpenlengte?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
fabiacombi
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 08 feb 2005 13:44
Rijdt met: bulls 9.80 race pro full xt

invloed stuurpenlengte?

Bericht door fabiacombi »

wat is de invloed van de stuurpenlengte op het stuurgedrag van je fiets.
Ik heb nu een stuurpen van 110 mm maar zou een kortere willen steken omdat ik vind dat mijn stuur te ver staat.
zal een stuurpen van bijvoorbeeld 80 mm of nog korter veel invloed hebben.
Ook zitten er nog 4 spacers(hoogte) tussen die ik zou willen wegnemen om wat sportiever te zitten.
Wat zouden jullie eerst doen? kortere stuurpen of stuur lager zetten ofwel de 2 mogelijkheden combineren.

groeten fabiacombi
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

altijd maar 1 ding tegelijkertijd
en telkens uittesten
als je eerst verlaagt, en nadien korter wilt zitten
zet dan eerst de spacers terug en rij dan korter
op die mannier leer je alle combinaties kennen
een kortere stuurpen resulteert in een gevoeliger stuurgedrag
veel succes bij het uitproberen
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Vraag eens rond of je van niemand een VRO/Syntace stuurinrichting kunt lenen,kan je het stuur tot ongeveer 80mm mee naar boven/onder/voor/achter mee verplaatsen en zo achter je ideale instelling komen of nog beter koop er eentje.
http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3
Willy D
Mountainbiker
Berichten: 1586
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:41

Bericht door Willy D »

der bestaat een vuistregeltje dat zegt dat ge als ge op uwe fiets zit, ge de as van uw voorwiel niet moogt kunnen zien (uw stuur zou 'in de weg' moeten zitten)
T's uiteraard maar nen vuistregel en is zeer algemeen, te algemeen, maar geeft wel een idee.
Het allerbeste is je ergens laten opmeten (daar bestaan, dacht ik ondertussen genoeg topics over)

Hou er ook maar rekening mee dat een 'hoogteverschil' tussen stuur en zadel best maximaal 8 cm bedraagt, kwestie van uwe nek ewa te sparen.

Willy
fabiacombi
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 08 feb 2005 13:44
Rijdt met: bulls 9.80 race pro full xt

Bericht door fabiacombi »

kan ik die spacers boven mijn stuurpen steken ipv eronder om uit te proberen. Dan moet ik de vork niet onmiddellijk laten afzagen!
dat is nogal onherroepelijk om uit te proberen

gr fabiacombi
Willy D
Mountainbiker
Berichten: 1586
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:41

Bericht door Willy D »

fabiacombi schreef:kan ik die spacers boven mijn stuurpen steken ipv eronder om uit te proberen. Dan moet ik de vork niet onmiddellijk laten afzagen!
dat is nogal onherroepelijk om uit te proberen

gr fabiacombi
dat kunt ge inderdaad doen
Doedeloeke
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 12:31
Rijdt met: Kona Kula '99

Bericht door Doedeloeke »

Serge R schreef:Vraag eens rond of je van niemand een VRO/Syntace stuurinrichting kunt lenen,kan je het stuur tot ongeveer 80mm mee naar boven/onder/voor/achter mee verplaatsen en zo achter je ideale instelling komen of nog beter koop er eentje.
http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3
De hoek van 6° blijft behouden....nog een voordeel is dat je je km-teller mooi centraal kan plaatsen...
En de kostprijs?
Doedeloeke
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 12:31
Rijdt met: Kona Kula '99

Bericht door Doedeloeke »

Willy D schreef:der bestaat een vuistregeltje dat zegt dat ge als ge op uwe fiets zit, ge de as van uw voorwiel niet moogt kunnen zien (uw stuur zou 'in de weg' moeten zitten)
T's uiteraard maar nen vuistregel en is zeer algemeen, te algemeen, maar geeft wel een idee.
Het allerbeste is je ergens laten opmeten (daar bestaan, dacht ik ondertussen genoeg topics over)

Hou er ook maar rekening mee dat een 'hoogteverschil' tussen stuur en zadel best maximaal 8 cm bedraagt, kwestie van uwe nek ewa te sparen.

Willy
Bedankt voor de tip...want heb wel wa nekproblemen!
Plaats reactie