Fiets op trein

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Fiets op trein

Bericht door Magura »

Heeft iemand ervaring met je fiets (MTB) mee te nemen op de trein.

Moet je voor binnenlandse reizen meer betalen? Lukt dit ook met een "Go Pass"? Waarschijnlijk zul je dit in het station wel op voorhand moeten verwittigen aan de bevoegde personen, of ni? Moet de fiets in een apart gedeelte van de trein? Waar moet je nog op letten?

Hoe doen jullie dat met eventuele bagage als je in de Ardennen nen toer gaan rijden? Achterlaten in treinstation, of meenemen in rugzakje?
Wassen jullie je nog ergens als je terug in de trein stapt voor naar huis te gaan (in een beekje ofzo), of gaan jullie onder de mud naar huis?

Ik vroeg het me gewoon af, ga ik misschien ook doen, het enige nadeel is dat het dichtstbijzijnde treinstation 30km verwijderd is van huis #-o
manuel
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 19:31
Rijdt met: Gary Fisher Ziggurat

Bericht door manuel »

Ik heb onlangs eens mijn koersfiets meegenomen op de trein en als ge op een paar dingen let, is het wel te doen hoor. Wel moet ik zeggen dat het vrij duur is, 7,20 euro voor een dagpasje voor de fiets (ik meen mij te herinneren dat dat een paar jaar geleden veel goedkoper was).

Waar ge op moet letten:
- neem een rolleke plakband mee ofzo, want op het station krijgt ge een kaartje waarvan ge een deel aan uw fiets moet vastmaken en dat gaat niet zomaar vanzelf.
- beetje vanzelfsprekend maar: tijdens spitsuren is het moeilijker om uw fiets mee te nemen, zowel om plaats te vinden als om aandacht te krijgen van de conducteur die dan normaal al wat drukker bezig is.
- wees overal op tijd, liefst met een beetje overschot. Ge kunt dan rustig aan de conducteur vragen of en waar uw fiets op de trein gezet moet worden en dat geeft betere resultaten dan eigengereid handelen (heb daar eens ruzie over gehad met de conducteur)
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Thanx,

dat de treintickets duurder zijn geworden, dat is niet alleen voor als je een fiets bijhebt :evil:

Verdere tips zijn nog altijd welkom :wink:
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

Awel hé,
-Diene tape is ni nodig, gewoon een rekske is goe. In de ticketjes is een gaatje voorzien waar ge een rekske door kunt steken. Alleen hebde pech als ge een ticketje op de trein koopt en ge ne treinbegeleider hebt diene werkt met Ibis (dit zijn de nieuwe computerkes en die geven een heel ander soort van ticket)

-Waar wordt de fiets geplaatst.
Dat hangt dus allemaal af van het materiaal waarmee ge rijdt. Hiermee bedoel ik ni uwe vlo maar den trein.
Er is maar 1 trein ECHT geschikt voor fietsen en dat is de M6, dit zijn de nieuwe dubbeldeks. Daar is dus een volledige wagon voorzien voor fietsen, namelijk de gelijkvloers, daar kunde de zetels omhoog klappen en zijn er speciale riemen voorzien om uw fiets vast te maken.
Ook op de MW41 deze rijdt vooral vanaf antwerpen richting Neerpelt. (tis nen Diesel) Hij rijdt nog in andere delen vant land, maar omdat mijn depot Antwerpen is weet ik deze niet van buiten.
Daar kunde op de staanplaatsen ook uw fiets plaatsen en zijn dus ook riemen speciaal voorzien.
Op allhet ander materiaal is het best dat ge de treinbegeleider opzoekt. Deze staat altijd op het perron. Waarom? Omdat in alle andere treinen de fiets in de pakwagen moet worden gezet, daar wordt hij dan aan een speciaal voorziene haak geplaatst. Meestal hangt er maar 1 haak, soms 2. Gewoon ff mee helpen op de trein zetten en de treinbegeleider zal het hem er wel aanhaken, normaal moeten alle zakken en/of accesoires eraf gedaan worden. Dit staat zo geschreven omdat anders wij misschien verantwoordelijk zijn voor eventuele diefstallen. Deze voorziene plaats is ook afgesloten en kunnen dus niet bereikt worden door andere reizigers.
-Ge moet niet op voorhand verwittigen als ge ne fiets meeneemt, gewoon een beke op tijd zijn is al vree goe. Het is meestallvoor fietsers dat wij vertraging moeten maken. Inladen enzo........
-In verband met diene modder, ik zou toch maar nen training meenemen,
Boete voor bevuiling materieel is 12,50€. Is maar nen tip dat ik geef hé...


Nu zal ik is ff gaan zien voor de prijzen hé

een dagvrijkaart voor ne fiets= 7,20€
een dagvrijkaart voor ne tandem=14,30€

een enkele rit voor ne fiets=4,20€
een enkele rit voor ne tandem=8,10€

Deze prijzen zijn wel als ge op de trein uw ticket koopt, denkt eraan dat in theorie ge een ticket (voor u of ne fiets) op de trein koopt terwijl er een loket is (en open is) de treinbegeleider normaal verplicht is 2,40€ moet bijrekenen. Ik raad dus altijd aan om uw ticket op voorhand te kopen. Dit kan men tot 5 dagen voor men vertrekt en dus ook uw ticket voor de fiets, dit is zelfs een gans jaar geldig. Alé tot dan moogde het gebruiken, ni een gaans jaar mee reizen hé ;-)

Als er nog vragen zijn...
Gebruikersavatar
Sorki
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 11:07
Rijdt met: Gary Fisher Marlin
Contacteer:

Bericht door Sorki »

Bmweke schreef:Awel hé,
-Diene tape is ni nodig, gewoon een rekske is goe. In de ticketjes is een gaatje voorzien waar ge een rekske door kunt steken. Alleen hebde pech als ge een ticketje op de trein koopt en ge ne treinbegeleider hebt diene werkt met Ibis (dit zijn de nieuwe computerkes en die geven een heel ander soort van ticket)

-Waar wordt de fiets geplaatst.
Dat hangt dus allemaal af van het materiaal waarmee ge rijdt. Hiermee bedoel ik ni uwe vlo maar den trein.
Er is maar 1 trein ECHT geschikt voor fietsen en dat is de M6, dit zijn de nieuwe dubbeldeks. Daar is dus een volledige wagon voorzien voor fietsen, namelijk de gelijkvloers, daar kunde de zetels omhoog klappen en zijn er speciale riemen voorzien om uw fiets vast te maken.
Ook op de MW41 deze rijdt vooral vanaf antwerpen richting Neerpelt. (tis nen Diesel) Hij rijdt nog in andere delen vant land, maar omdat mijn depot Antwerpen is weet ik deze niet van buiten.
Daar kunde op de staanplaatsen ook uw fiets plaatsen en zijn dus ook riemen speciaal voorzien.
Op allhet ander materiaal is het best dat ge de treinbegeleider opzoekt. Deze staat altijd op het perron. Waarom? Omdat in alle andere treinen de fiets in de pakwagen moet worden gezet, daar wordt hij dan aan een speciaal voorziene haak geplaatst. Meestal hangt er maar 1 haak, soms 2. Gewoon ff mee helpen op de trein zetten en de treinbegeleider zal het hem er wel aanhaken, normaal moeten alle zakken en/of accesoires eraf gedaan worden. Dit staat zo geschreven omdat anders wij misschien verantwoordelijk zijn voor eventuele diefstallen. Deze voorziene plaats is ook afgesloten en kunnen dus niet bereikt worden door andere reizigers.
-Ge moet niet op voorhand verwittigen als ge ne fiets meeneemt, gewoon een beke op tijd zijn is al vree goe. Het is meestallvoor fietsers dat wij vertraging moeten maken. Inladen enzo........
-In verband met diene modder, ik zou toch maar nen training meenemen,
Boete voor bevuiling materieel is 12,50€. Is maar nen tip dat ik geef hé...


Nu zal ik is ff gaan zien voor de prijzen hé

een dagvrijkaart voor ne fiets= 7,20€
een dagvrijkaart voor ne tandem=14,30€

een enkele rit voor ne fiets=4,20€
een enkele rit voor ne tandem=8,10€

Deze prijzen zijn wel als ge op de trein uw ticket koopt, denkt eraan dat in theorie ge een ticket (voor u of ne fiets) op de trein koopt terwijl er een loket is (en open is) de treinbegeleider normaal verplicht is 2,40€ moet bijrekenen. Ik raad dus altijd aan om uw ticket op voorhand te kopen. Dit kan men tot 5 dagen voor men vertrekt en dus ook uw ticket voor de fiets, dit is zelfs een gans jaar geldig. Alé tot dan moogde het gebruiken, ni een gaans jaar mee reizen hé ;-)

Als er nog vragen zijn...
(just, gij knipt kaartjes als ik me ni vergis ni? :) )

Dus de prijs voor een fiets te vervoeren is fix op 4,20 gelijk welke afstand?
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

idd, maar ik zou dus een dagpaske kopen dan hé...
Alé ikke ni, voor mij is dat gratis ;-)...
De prijs is dus 4,20€ , 10 km of 100km... (enkel)

maar voor ulle is dus een dagpas voordeliger.(als ge heen-terug moet hebben)
Tenzij ge dus zelf met de fiets terugkomt...
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Go Pass is dus ni geldig voor ne fiets?
Ge moet dus een extra dagpas kopen? #-o :cry:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Vraag mss ook eens aan Beethoven hoe hij het praktisch aanpakt. Die neemt veel het openbaar vervoer.
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

Bmweke schreef:Als er nog vragen zijn...
Ik neem dikwijls mijn fiets mee op de trein en een punt waarop niemand - noch de infobalie in Gent, noch de treinbegeleiders waarvan sprake - mij kan antwoorden is op welke treinen het kan en op welke niet. Specifiek heb ik de vrijdagavond altijd problemen met een bepaalde begeleider die beweert dat piekuurtreinen geen fietsen moeten meenemen.

Verder is dat verhaaltje van de treinbegeleider die altijd uitstapt en op het perron staat (vooral in het Waalse landsgedeelte) theorie. Meer dan eens is het gebeurd dat ik tot op het einde moederziel alleen op het perron blijf wachten tot ik ergens een fluitsignaal hoor en dan maar snel mijn fiets op de 'normale' wagons plaats.
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Bericht door Ward #3 »

ik ben 2 keer met de train naar theux gereisd. Je hebt er veel dol mee, maar het is te doen. Ik moet zeggen twas ook de eerste keer da ik zelfstandig d train nam, en dan direct naar brussel zuid met fiets int frans is wel zenuwen! Maar de conducteurs vielen blijkbaar voor mijn bike. ik denk da ze meer respect hebben voor een mtb-er op reis dan ene die zen kot-vlo meeneemt bijvoorbeeld.Sommige treinen waren met aparte fiets-wagon, andere zo met een hokje met 1 haak , sommige gewoon een soort van lege wagon waar ze als het ware men fiets ingooiden en klaar. Hij heeft wel wat krassen geleden maarja.....
Gelukkig heb ik reductie anders is het wel duur ja. Maar het geeft een kick om met je dure bike door het station brussel-zuid te wandelen. Wel voor de zekerheid ketting eraf gehaald en remmen open gezet, voor eventuele ramkrakers hehehe. :wink:
Plaats reactie