derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
liebherr 914
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 03 dec 2012 19:27
Rijdt met: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine

derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door liebherr 914 »

op de laatste tt`s van ieper en wervik viel het mij op dat er veel mensen aan de kant
stonden met afgebroken derailleur . wat ik uit eigen ervaring met jullie wil delen is
nu en dan de wieltjes vrij te maken van slijk en gras waneer je uit een baggerstrook komt.
waneer je dit niet doet blokeren de wieltjes en trekken ze zo u derailleur in je wiel waneer je
door stampt ,
Gebruikersavatar
Wybob
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 01 apr 2013 19:49
Rijdt met: Cube Reaction GTC SL 29 2015

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door Wybob »

zo doe ik het ook altijd, vooral als er harde stukjes tussen zitten.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door Reflex »

Ik bike toch al een aantal jaartjes en heb dit echt nog nooit gedaan. Vaak is het toch ook een kwestie van onderhoud en het juiste spul. Als je de wieltjes met lagers hebt zal je vanzelf merken wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door freezy »

Reflex schreef:Ik bike toch al een aantal jaartjes en heb dit echt nog nooit gedaan. Vaak is het toch ook een kwestie van onderhoud en het juiste spul. Als je de wieltjes met lagers hebt zal je vanzelf merken wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Idd, ook nog nooit gedaan. Het grootste probleem is dat sommigen rondrijden met tot op de draad (hoe kan je het noemen...) versleten derailleurwieltjes (en ander materiaal). Ze draaien amper nog, staan geen tanden meer op, blokkeren constant en men blijft gewoon doorstoempen zonder na te denken.

Idem met chainsuck, ik heb al talloze keren chainsuck gehad maar ik hou onmiddellijk de benen stil en als ik thuiskom is het eerste werk een nieuwe plateau monteren, de chainsuck komt ergens vandaan en dan moet je de oorzaak aanpakken. Rij je op dat moment gewoon door en zet je de week nadien opnieuw aan met hetzelfde versleten materiaal heb je prijs...
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door steviejanneke »

ik heb al 2X derrie-pad gebroken.....

1-keer was mijn fiets 2 weken.....
laatste keer was met nieuwe kcnc-derrie wielletjes (deze gebruik ik nu enkel op zomer-fiets)

op mijn winter-fiets tracx derrie wielletje zeer tevreden ! slijtvast en lagers gaan wel hun tijd mee :wink:
ik kcnc derrie-wielletjes lopen goed maar zijn volgens mij niet echt voor modder omstandigheden....
Gebruikersavatar
mx#41
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 29 nov 2009 19:42
Rijdt met: Thompson Razor evo +

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door mx#41 »

steviejanneke schreef:ik heb al 2X derrie-pad gebroken.....

1-keer was mijn fiets 2 weken.....
laatste keer was met nieuwe kcnc-derrie wielletjes (deze gebruik ik nu enkel op zomer-fiets)

op mijn winter-fiets tracx derrie wielletje zeer tevreden ! slijtvast en lagers gaan wel hun tijd mee :wink:
ik kcnc derrie-wielletjes lopen goed maar zijn volgens mij niet echt voor modder omstandigheden....
Die van bbb zijn van hezelfde caliber kcnc :evil: Veel geld voor weinig genot =;
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door vedet »

Reflex schreef:Als je de wieltjes met lagers hebt zal je vanzelf merken wanneer ze aan vervanging toe zijn.
[beginnersvraag]
Hoe merk je dit?
Gebruikersavatar
Herder Alex²
Mountainbiker
Berichten: 952
Lid geworden op: za 02 jun 2007 18:56
Rijdt met: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door Herder Alex² »

Ik rij al jaren met KCNC der-wieltjes en gaan 1000den km mee. Rij wel afwisselend met 3 SRAM-kettingen. Je moet de wieltjes wel regelmatig onderhoud geven. Controleer of ze nog ronddraaien in de derailleur. Zoniet, haal ze eruit = 1 vijsje losmaken. Haal beide dekplaatjes eraf. Pruts met een naald beide dichtingen los van het roulementje. Kuis het roulementje met een vetreiniger (vb petroleum, wd40...). Vet het roulementje terug in met roulementvet. Dichtingen terug opduwen - je voelt dat inklikken in je vingers. Dekseltjes er terug op en hermonteren. Maximaal 10 minuten werk. Succes :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door Reflex »

Kcnc wieltjes ook een lange tijd gehad en geen problemen mee gehad. Zoals hierboven gezegd moet je ze niet enkel steken en er daarna niet meer naar kijken. Ze moeten sowieso om de zoveel km omgedraaid worden zodat ze gelijkmatig slijten en de lagers behoeven wat onderhoud.

Je merkt wanneer de lagers versleten of vervuild zijn wanneer ze niet meer zo soepel lopen als je de ketting eraf hebt gehaald.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: derailleur wieltjes bij bagger stroken.

Bericht door uncle sam »

Probleem bij de nieuwste kcnc wieltjes is de overdreven slijtage van de alu tandjes.
Na 4000km zijn die wieltjes zga alle tandjes kwijt of is het een ninja ster geworden :-)
De lagers zelf geen enkel probleem. De oudere gen kcnc wieltjes hadden hier minder last van.
Men wil precies altijd lichter en bespaart op de hoeveelheid alu in de wieltjes.
Plaats reactie