irritatie aan zitvlak

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

irritatie aan zitvlak

Bericht door spectral »

Hey,

na lange tijd fietsen heb ik nu altijd irritatie aan mijn zitvlak, ik vermoed door het vele zweten.

Zijn er middeltjes/manieren om dit te voorkomen?
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Re: irritatie aan zitvlak

Bericht door el gordo »

"Poepekeszalf"

Bij ritten >4u, 5u, .. gebruik ik Sportique Century Riding Cream.
Toch opmerkelijk minder last van mijn zitvlak na de ritten aangezien de zalf wrijvingen voorkomt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: irritatie aan zitvlak

Bericht door Phille81 »

Comfort aan het zitvlak is combinatie van 3 zaken :
- goed zadel
- goed zeem in broek
- gebruik van anti-frictie-zalf

Het goedkoopste van de 3 bovenstaande, is het gebruik van een goede broekzalf (anti-frictie-crème).
Mocht je dit nog nooit gebruikt hebben, zal dit in het begin mogelijk raar aanvoelen, maar eens je aan het fietsen bent, voelt je dit niet meer.
Mogelijk is daarmee uw probleem al opgelost.

Anderzijds is investeren in een fatsoenlijke broek ook een aanrader.
Je kan daarvoor naar de 'duurdere' merken gaan (assos, castelli, ...), maar dat is geen absolute noodzaak.
Ik persoonlijk heb o.a. ook een paar broeken van Decathlon (wel met de oranje zeem !!) en die zijn prijs-kwaliteit ook zeker ok !

Mocht daarmee je probleem nog niet verholpen zijn, dan kan je altijd op zoek naar een ander zadel dat beter geschikt ik voor uw "derriere".
Ik heb een zadeldrukmeting laten doen bij EnergyLab en wist toen vrij snel welk zadel voor mij het meest geschikt was.

Als er dus iemand zegt : "dit is een supergoed zadel, dat moet ge ook kopen..." Da's dus dikke zever want zoals reeds meerdere malen aangehaald, is een zadel zeer persoonlijk. Wat voor mij een prima zadel is, kan voor u een pijnlijk zadel zijn (of omgekeerd).
Iedereen is "daar beneden" anders gemaakt en belangrijk is dat het grootste deel van uw zadeldruk evenredig op uw 2 zitbeentjes verdeeld wordt en maar een klein stukje op uw schaambeen.
Als die drukverdeling niet goed is, ga je last krijgen bij lange ritten (of in het slechtste geval ook al bij korte ritten).

In plaats van een zadeldrukmeting te doen, kan je ook zadel per zadel gaan lenen bij een shop en telkens naar huis gaan, ritje rijden, terug brengen, ander zadel proberen, enz... tot je een zadel gevonden hebt dat voor u redelijk ok is.
Voordeel bij een zadeldrukmeting (bij EnergyLab) is dat men daar een stuk of 20 zadels heeft liggen die zeer snel na elkaar kunnen geprobeerd worden.
Terwijl je fietst, zie je de drukverdeling op het zadel en kan je vrij snel zien welk zadel voor u het meest geschikt is.
Sommige mensen vinden dit te duur om te laten doen en ik moet toegeven dat het niet goedkoop is, maar het is wel zijn geld meer dan waard volgens mij.
Zeker als je van plan bent om op termijn marathons te rijden en dus lang op de bike te zitten, is investeren in een correct en goed zadel geen overbodige luxe.

Veel succes met je keuze.

Mocht je nog vragen hebben, laat je het maar weten.
Gebruikersavatar
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Berichten: 2120
Lid geworden op: do 03 aug 2006 13:06
Rijdt met: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty
Contacteer:

Re: irritatie aan zitvlak

Bericht door den wakkere bakker gits »

of ne pot vaseline kopen bij de apotheek en u gat goe vettig maken. wrijving word tot het minimum herleid. En blijft zeer lang voor een vetlaagje zorgen.
En nee ti geen zever ik gebruik dit al jaren (op aanraden van een ex prof)

Alleen ist een beetje raar als ge met u kameraad op bikevakantie/weekend bent en het personeel die pot opt nachtkastje zien staan. :wink: :wink: :wink: :lol:
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: irritatie aan zitvlak

Bericht door eL Tee »

Afbeelding
Gebruikersavatar
VDS
Mountainbiker
Berichten: 254
Lid geworden op: di 01 jan 2013 15:11
Rijdt met: Olympa Nitro 29er / Lapierre Zesty AM527
Contacteer:

Re: irritatie aan zitvlak

Bericht door VDS »

eL Tee schreef:Afbeelding

:lol:
Gebruikersavatar
mx#41
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 29 nov 2009 19:42
Rijdt met: Thompson Razor evo +

Re: irritatie aan zitvlak

Bericht door mx#41 »

Vaseline! Is ook blijvend waterafstotend bij modderige ritten ;)
Plaats reactie