Klimmen een techniek ?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
joerio
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: do 20 jan 2005 21:09
Rijdt met: stumpjumper...ne witten.

Bericht door joerio »

ik blijf zo lang mogelijk zitten en als het echt moeilijk word tandje groter en recht op de trappers.
rijd er mij iemand voorbij probeer ik wel aan te klampen,wat me meestal wel lukt.
blijven in geloven en dorbijten.....
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

carlito schreef:Altijd rustig beginnen en proberen je kracht te doseren. Het komt allemaal neer op fysiek, ervaring en je fiets kennen, zodat je niet teveel moet schakelen tijdens je klim.

Voor de rest geldt voor mij ook dat het tussen de oren zit. M.a.w. KARAKTER. Gewoon niet opgeven, afzien is het altijd!! :P
Het zit niet altijd tussen je oren hoor. Duurkracht kan je trainen, zelfs redelijk gemakkelijk. Explosieve kracht is voor het overgrote deel genetisch bepaald.
Verder is in het langere klimwerk niet je maximale kracht zozeer doorslaggevend maar wel de verhouding Kw/Kg lichaamsgewicht.
Je zal dan ook zien dat de meeste rasklimmers kleine lichte mannetjes (relatief hoog Kw/kg verhouding) zijn maar hoeveel ze ook trainen ze zullen het op het einde nooit halen van iemand met een natuurlijk hoge explosieve kracht. En meestal zal iemand met een hoge maximale kracht (wat dus een lagere Kw/Kg verhouding geeft door de grotere massa van de persoon) redelijk 'afzien' in lange klimmen.
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

ikzelf vind karakter nu toch wel een van de belangrijkste faktoren die het al dan niet halen van een klim bepalen.
Zeker als de conditie slecht is, dan is het heel belangrijk of je nu net dat extra stukje meer wilt afzien of niet.
Te voet geraak je zowieso overal boven, maar daar heb je niks aan. Dus blijf ik stoempen totdat ik omval. Daardoor al wel een paar keer in de netels gesukkeld, maar dat heb ik er wel voor over.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Inderdaad, karakter moet je hebben om een zware marathon te overleven als je niet tot de getalenteerde goden behoord. :D
Maar zonder conditie zal je het alleen op karakter nooit halen. Alshet licht definitief uitgaat is het heel donker.
En met een goede training en een sterk karakter zal je iedere marathon uitrijden. Maar een wedstrijd ga je nooit winnen zonder explosieve kracht. Als de sneltrein vertrekt moet je gegarandeerd afhaken. Je enige redding is dan zorgen dat je bergop weg bent en het gat aan de aankomst groot genoeg is voor de trein op gang komt. Maar op een vlakke rit zal je steeds moeten passen tegen de 'zware' jongens.
En zo te horen ben je nog jong en zal 'wijze' raad dus niet veel uithalen. :wink: Veel karakter kan je nl. ook schaden op lange termijn.
Spieren en uithouding kan je trainen. Met veel 'karakter' zonder maat zelfs. Maar vergeet niet dat terwijl je conditie groeit en je spieren zwellen en kracht winnen je botten en pezen blijven wat ze zijn. Overtraining en overbelasting zijn het onvermijdelijke gevolg. Als je jong bent negeer je gewoon die signalen (je wordt toch zeker 120 nietwaar, neen eigenlijk ben je onsterfelijk :lol: ) en je veerkracht is nog groot genoeg.
Maar later (eerder vroeger danheel later) komt de onvermijdelijk rekening. En ik kan er nu spijtig genoeg van meespreken. Nog goesting genoeg, trainen zoveel als je wil. Maar het boeltje blijkt nu wel degelijk op te zijn. Eerst verbijt je nog de pijn. Afzien is nl. een deel van de euforie nietwaar?
De rekening van afgelopen week:
- Kraakbeen tussen L4-L5-S1 is gehalveerd
- Scheur in L5
- Tendinitis van de patellapees in linker en rechterknie
- Artrose in beide knieën
- Scheur in linker meniscus.
Gelukkig heb ik mijn (rot)karakter nog :D
Gebruikersavatar
Point7
Mountainbiker
Berichten: 468
Lid geworden op: di 22 jun 2004 19:38
Rijdt met: Cannondale 2013 F29 Carbon 3

Bericht door Point7 »

Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Die rijden hun routeke eens in de andere richting precies :drunk:

Wel tof als ge een beetje trial kunt rijden!!!

Maar, in onze modder valt dat wat tegen :(
Gebruikersavatar
Point7
Mountainbiker
Berichten: 468
Lid geworden op: di 22 jun 2004 19:38
Rijdt met: Cannondale 2013 F29 Carbon 3

Bericht door Point7 »

nothing 's impossible schreef:Die rijden hun routeke eens in de andere richting precies :drunk:

Wel tof als ge een beetje trial kunt rijden!!!

Maar, in onze modder valt dat wat tegen :(
Idd, maar je ziet wel dat je bij zulke technische klimmen best in het zadel blijft zitten om wielspin te vermijden en een klein verzet gebruiken.

Ik wou dat ik die trial-moves ook zo kon. :roll:
Gast

Bericht door Gast »

ik zou nen zak patten vooraan op uw stuur zetten zodat je niet te rap uw stuur van de grond trekt :wink:
klimmen is vooral een kwestie van ofenen vooral als et wat technisch is en goed op voorhand uw rijlijn kiezen
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

Dat video fragmentje dat hier gepost is, is toch ook maar weer een promotiecampagne voor een soepele tred op dergelijke hellingen.
Echt veel trial stunts heb ik niet gezien, soms een beetje surplacen om dan terug de juiste richting te zoeken.
Het blijft natuurlijk wel knap wat die mannen doen. Er is er natuurlijk ene die er technisch boven uit steekt, die andere mannen die zullen een aantal forummers hier wel kunnen inpakken denk ik. Op zo'n video onderschat je meestal wel het stijgingspercentage en de hoogte van de "treden", dus daarom ga ik ook niet direct beweren dat ik hen kan nadoen, maar ik denk echt wel dat er hier mannen/vrouwen zitten die dat ook aankunnen.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik denk dat ge dat traject niet moogt onderschatten, als ge niet kunt surplacen op vlak terein, vergeet het dan maar!

Als ge niet over een personenauto (wrak :wink: ) kunt rijden dan zullen een paar van die rotsen toch net iets te hoog blijken!
:drunk:
Plaats reactie