Aanschaf fietsendrager!!!!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Ceee
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 22 mei 2011 20:24
Rijdt met: Trek 8500

Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door Ceee »

Kan er me iemand iets meer uitleg geven over de bevestigingsmogelijkheden van fietsendragers, meer bepaald over hoe je je fiets vastzet? Op de site van Thule lees ik bij elke drager als minpunt: door frame bevestiging minder geschikt voor fietsen van duurzaam materiaal(carbon). Hoef ik hier geen gevolg aan te geven, en is dit probleem te vermijden door een vodje tussen de bevestiging en de kader te stoppen. Ik hoor het graag? :-)
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door G-m@n. »

spinder eagle! top drager.
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door Phille81 »

Als je een doek tussen de klem en je carbon frame steekt, moet je geen schrik hebben voor beschadigingen. Uiteraard de klem "gewoon" vastzetten en niet draaien zo hard je kan.
Ikzelf heb een drager waarbij mijn wielen in een goot staan + frame geklemd zit. Bike staat daarmee zeer goed vast. Type Thule clip-on high met bevestiging op kofferdeksel (zonder trekhaak).
Voordeel : geen trekhaak nodig
Nadeel : kofferdeksel kan niet open zonder de drager geheel te verwijderen + kans op kleine krasjes maar mits voorzichtig zijn kan dit vermeden worden.

Je moet dus overwegen om een trekhaak te laten installeren. Uiteindelijk zijn die in gebruik toch iets makkelijker. Neem dan zeker een model waarbij je de drager (incl. fietsen) naar achter kan kantelen.
Tip voor als je regelmatig 2 bikes mee wil nemen : koop een drager voor 3 fietsen zodat de afstand tussen de fietsen groter is en je dus niet moet puzzelen met pedalen en stuur die tegen de andere bike komen. Thule is volgens mij het bekendste merk maar er zijn ook andere merken die minstens zo goed zijn.

Als je weet welk maar model of type je wil, moet je zeker eens op de tweedehands markt bekijken. Fietsendragers worden soms in nieuwstaat verkocht...
Ceee
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 22 mei 2011 20:24
Rijdt met: Trek 8500

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door Ceee »

Oké, dank je voor de tip van een drager te kopen van drie als je veel met twee fietsen op de baan bent. Trekhaak heb ik dus ik zou zowieso voor een trekhaaktype gaan. Zal even den tweedehandsite's aflopen :-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door Reflex »

Jep hier ook spinder eagle. Goede drager met bevestiging op de zadelpen. Bevestiging op het frame hou ik niet zo van.
Ceee
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 22 mei 2011 20:24
Rijdt met: Trek 8500

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door Ceee »

Heb deze even ingetypt op google en ik lees toch wel enkele negatieve reacties op de spinder, koppelstuk voor op de trekhaak begeeft het precies snel. Er staat wel niet bij overwelk type dit gaat, kan mss van een hele tijd terug zijn. Heb nu ook een type van Thule gevonden meebepaald de Ride on 9502 en hierbij heb je twee riempjes die je rond de verticale buis doet van je kader. Mss dat deze wijze ook iets beter is dan het invalstuk die op praktische alle dragers terug tevinden is. Of zijn er mensen die hier al slechte ervaringen met gehad hebben? Bv. Riemetjes die na een tijd uitrafelen en afscheuren,... Ik hoor het graag

Cedric
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door kawa »

Ceee schreef:Oké, dank je voor de tip van een drager te kopen van drie als je veel met twee fietsen op de baan bent. Trekhaak heb ik dus ik zou zowieso voor een trekhaaktype gaan. Zal even den tweedehandsite's aflopen :-)

Hier ook een drager voor drie fietsen waar er max twee op geplaatst worden.
Heb er ene gehad voor twee fietsen, maar dat was telkens een gepuzzel en een gevloek om er twee fully's op een deftige manier en zonder dat ze elkaar beschadigen op te krijgen.

Nu gaat het een pak beter.


Ik kocht de mijne bij Futurumshop, gratis levering en toen de goedkoopste.
http://www.futurumshop.nl/thule-euroway ... olig.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is ook nog een goedkopere versie.
http://www.futurumshop.nl/thule-eurorid ... 2012.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door HansP »

ik heb dezelfde als kawa

de klemmen voor op het frame hebben een zacht rubber gedeelte waardoor beschadigingen zo goed als onbestaand zijn ! als je het beschadigd is het doordat je vuil tussen de klemmen hebt ( lees modder niet afgespoeld na de tocht )
Gebruikersavatar
hondahornet
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 12:47
Rijdt met: Thompson Zeus (voor 90% gerenoveerd)

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door hondahornet »

Ik heb deze;
http://www.rameder.be/nl/Fietsendragers ... A0098.html
Met een uitbreiding voor drie fietsen.

Voorlopig nog geen klachten van... [-o<
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Aanschaf fietsendrager!!!!

Bericht door SD2E »

ik heb onlangs een hapro atlas 3 gekocht.
Vind het prijs/kwaliteit een heel goede drager tot nu toe...

http://www.fietsendragercenter.be/produ ... las-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie