Gezocht: fietsbare verbinding tussen Leie en Schelde.

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Gezocht: fietsbare verbinding tussen Leie en Schelde.

Bericht door cyclon »

Er bestaat een snelle verbinding tussen het kanaal Brugge-Gent (zelf een zeer leuk fietsparcours, maar je moet wel weten wanneer je naar de overkant moet wippen, zoniet mis je leuke mtbtracks - of wordt je er als baanbiker juist mee geconfronteerd) en de Leie: het afleidingskanaal van de Leie. Je rijdt voor een stuk wel langs een grote baan maar die is niet zeer druk.

Er bestaan ook leuke binnenwegen.

Om in het of een Walhalla van het Vlaamse (mt)biken te komen, de Vlaamse Ardennen, moet je echter ook nog eens het gebied tussen de Leie en de Schelde doorkruisen. Dat vind ik, na een aantal pogingen, veel minder leuk: veel grote banen, slechte wegen, spoorwegen, snelweg...

Je kunt natuurlijk naar Gent rijden en daar dan de Schelde volgen, maar da's dan wel eeh heel grote ommeweg als je uit het noorden komt. Bovendien moet je een stuk door Gent.

De weg tussen Deinze en Oudenaarde is makkelijk maar hij is veel te druk (lawaai, stank, gevaar, vuiligheid op het fietspad, als er een is).

Twee andere mogelijkheden die ik nog niet probeerde zijn:

- Naar Deinze, dan de Leie stroomopwaarts volgen en ter hoogte van Astene de vrij korte oversteek maken naar Eke bij de Schelde (7 km geloof ik).

- Via de waterloop tussen Kortrijk en de Schelde (maar is er daar een pad?).
djambo
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: c'd

Bericht door djambo »

langs de leie, afrijden in sintbaafsvijve, 4 km door waregem en dan ben je onmiddellijk in nokere....
Gebruikersavatar
casper
Mountainbiker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 16 okt 2003 18:55
Rijdt met: Cube Reaction race, Marzochi, HS33, Full xt
Contacteer:

Re: Gezocht: fietsbare verbinding tussen Leie en Schelde.

Bericht door casper »

cyclon schreef: - Via de waterloop tussen Kortrijk en de Schelde (maar is er daar een pad?).
Ajaa, 't zal wel zijn dat er een pad is =D>

Als je van Kortrijk naar Bossuit wil langs het Kanaal ' Bossuit - Kortrijk ' ( en niet andersom ) doe je het volgende :
Je vertrekt aan het open zwembad ( langs het kanaal ) en laat de Leie achter U, aan de Gentseweg gekomen steek je die over en neem je de andere kant van het Kanaal ( rechts ), die kun je nu altijd blijven volgen tot in Bossuit. De eerste kilometers moet je wel nog uitkijken, je passeert langs Stadsbader ( veel vrachtwagens :evil: ) maar eenmaal je van die drukke weg weg bent, is er een speciaal fietspad voorzien :lol: . Je passeert Bekaert, De Brug, Knokke - zwevegem - Moen tot je arriveert aan het pompgebouw in Bossuit aan de Schelde =D>

In de zomer fiets ik geregeld langs deze route naar m'n werk 8)

groeten,
Casper :lol:
Rockfire
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 06 jan 2004 23:00
Rijdt met: Flanders - Deore LX

Bericht door Rockfire »

Er is een leuk alternatief, via meestal kleine boerenwegskes vanaf Harelbeke naar Waarmaarde toe.

Het komt zowat op het volgende neer :

Je verlaat het jaagpad langs de Leie in Harelbeke - een beetje langs de rijksweg richting Deerlijk (gescheiden fietspad) - richting Deerlijk st. Louis en vanaf hier kan je pijltjes volgen die op de straat zijn geverft (van een rallytocht of zo) richting kluisberg. Zo kom je automatisch aan de schelde.
Alleen de eerste maal rijd je het best wel met iemand van de streek.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Bedankt voor de reacties. Die weg via Nokere is niet direct een oplossing omdat Nokere nog maar in het midden ligt tussen de Schelde en de Leie, maar die andere twee opties lijken me zeker het onderzoeken waard :lol:

Wie de streek niet goed kent ziet op deze kaart meteen ook waar het om gaat. Je ziet een stuk van het kanaal Gent-Brugge, de splitsing te Deinze (niet aangeduid, vlak boven Kruishoutem) tussen het afwateringskanaal van de Leie (die naar boven naar het kanaal Gent-Brugge loopt: zeer goed fietsbaar) en de Leie zelf (die naar Gent loopt, helaas niet helemaal te volgen met de fiets, wél prachtig met de boot).

Er lijken me dus drie goede 'oversteken' te bestaan tussen de Leie en de Schelde*:

1. De vernauwing tussen Astene en Eke waarvan sprake in mijn eerste bericht, waar zowel de Schelde als de Leie naar elkaar toe kronkelen, dichtbij Gent.

2. Via Harelbeke en Deerlijk.

3. Het Kanaal ' Bossuit - Kortrijk '.

Afbeelding


*
Via de Vlaamse Ardennen kun je dan nog eens naar de Dender fietsen en die volgen naar Aalst en Dendermonde (de Schelde tussen Gent en Dendermonde vond ik prachtig, het stuk tussen Dendermonde en Antwerpen moet allicht niet onderdoen, maar dat fietste ik nog niet)
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Effe off-topic: is dat de route van de RONDE VAN VLAANDEREN 2005? Ik denk van wel hé??
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Magura schreef:Effe off-topic: is dat de route van de RONDE VAN VLAANDEREN 2005? Ik denk van wel hé??

yep, goed gegoogled van mij hé :colors:
Plaats reactie