Stuur: Breedte stuur-dual control

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Chucky
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: za 19 jul 2003 01:40
Rijdt met: Granville CMX Carbon, Ridley 29",Olympia CSL-X2 27.5"

Stuur: Breedte stuur-dual control

Bericht door Chucky »

Volgens mijn meetgegevens zou ik op de Mtb een stuurbreedte van 540mm moeten hebben.Nu zou ik mn toekomstige bike willen uitrusten met de dual-control shifters van shimano.
Nu heb ik op het forum al gezien dat deze shifters vrij breed zijn en was mijn vraag als iemand de shifters ook al gebruikt in combinatie met een stuur van 540.Is dit haalbaar??(het gaat om de shifters voor schijfremmen)
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

als je geen barends gaat gebruiken kan het nog juist...teminste als je stuur niet van het os/rizer type is dan kan je de schifters niet ver genoeg opschuiven.
Gebruikersavatar
Chucky
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: za 19 jul 2003 01:40
Rijdt met: Granville CMX Carbon, Ridley 29",Olympia CSL-X2 27.5"

Bericht door Chucky »

Bedankt Serge,het stuur waar ik het over heb is hetgene wat Specialized monteert op de Stumpjumper nl(Specialized XC Flat 31.8mm OS bar, 6066 butted alloy, 5 degree backsweep, 580mm width ).
Is dit het OS type wat je bedoelt? Dan vrees ik dat het stuur zal moeten veranderd worden.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Yep
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Plus de stuurpen (naar een 25.4).

Wat bedoel je met "volgens je meetgegevens". Waar heb je die bekomen?
Gebruikersavatar
SOM epic ghost
Mountainbiker
Berichten: 981
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 22:44
Rijdt met: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon
Contacteer:

Bericht door SOM epic ghost »

al die moeite voor iets waar je misschien niet aan kan wennen !!!!

De dual control beperken wel je keuze voor de samenstelling van andere onderdelen. Remmen moeten shimano zijn. versnelling moet shimano zijn.

Voor de meerprijs die moet betalen (stuurpen, stuur) leg je gewoon nog een SRAM X.0 ziet er prachtig en schakelt als een heet mes door boter.

voor schijfremmen ligt de wereld open van merken, types (die XT hebben de naam nogal gulzig te zijn in remblokjes)

voor velgremmen kun je dan kiezen voor HS33 of avid of shimano.

Als je dan eens een onderdeel beu bent of niet voldoet aan je verwachtingen kun je gemakkelijk wisselen.

't maar ne tip hé :lol:
Gebruikersavatar
intruder
Mountainbiker
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 24 dec 2003 19:22
Rijdt met: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Bericht door intruder »

we zoude zo een adapterke ofzo moete kunne uitvinden da ge de diameter van u leidingen van u schijven kunt aanpasse é :)
Gebruikersavatar
kogaboy
Mountainbiker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 07 aug 2004 03:33

Bericht door kogaboy »

zo een adaptertje bestaat 8) hier een foto http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... erid=49732
yeti
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 01 feb 2004 21:31
Rijdt met: Scott Scale 29, Trek Fuel 29

Re: Stuur: Breedte stuur-dual control

Bericht door yeti »

Chucky schreef:Volgens mijn meetgegevens zou ik op de Mtb een stuurbreedte van 540mm moeten hebben.Nu zou ik mn toekomstige bike willen uitrusten met de dual-control shifters van shimano.
Nu heb ik op het forum al gezien dat deze shifters vrij breed zijn en was mijn vraag als iemand de shifters ook al gebruikt in combinatie met een stuur van 540.Is dit haalbaar??(het gaat om de shifters voor schijfremmen)
De XT dual controls (voor schijfremmen) mag je vergeten op een stuur van 540mm. Mijn stuur is 580mm, en de shifters overlappen in het midden al ietwat. Ik zou ze zelfs nog wat dichter moeten kunnen zetten, maar geen plaats meer. Ik gebruik wel barends.

XTR zou geen probleem mogen geven. Spreek wel niet uit ondervinding.
Gebruikersavatar
kogaboy
Mountainbiker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 07 aug 2004 03:33

Bericht door kogaboy »

ik had eerst xt en nu xtr dualcontrol schijfrem versie zit idd een klein beetje verschil , xtr heb je iets meer speling
Plaats reactie