Lengte stuurpen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miky111
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 17:12
Rijdt met: ridley tiger ,xt...

Lengte stuurpen

Bericht door miky111 »

:oops: wat zijn de voordelen en nadelen van en korte of lange stuurpen....en wat is de ideale lengte volgens u...
bij mij is die 105mm lang gemeten midden balhoofd > midden stuur...is dit te lang??? :oops:
Gast

Bericht door Gast »

is de gemiddelde lengte zou ik zo zeggen
de een prefereerd een korte stuurpen de andere een langere
is persoons gebonden
Deurke
Mountainbiker
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 11:08
Rijdt met: Vision

Bericht door Deurke »

ligt ook aan de framemaat hé.. kort frame is langere stuurpen, lang frame is meestal een kortere stuurpen... ik heb zelf een 120mm
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

:drunk: :drunk: :drunk:
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

Langere stuurpen zorgt ervoor dat je minder kracht moet uitoefenen om een bocht te nemen (niet voelbaar denk ik) maar wel een grotere cirkel moet maken om dezelfde wielslag te hebben. Ook kan een langere stuurpen zorgen voor een zwaartepuntsverschuiving meer naar voor toe (kan interessant zijn soms op de baan maar is weer afhangkelijk van het frame natuurlijk) en zorgt voor een meer liggende houding (minder luchtweerstand)

kortere pen zorgt voor een precieser stuurgedrag maar wel agressiever (meer kracht uitoefenen om dezelfde draaicirkel te maken maar met een kleindere stuuruitslag (omtrekscirkel). Eventueel kan het zwaartepunt meer naar achter liggen (kan soms interessant zijn voor beklimmingen maar dit is ook weer afhangkelijk van framegeometrie) en zorgt dus voor een rechtere zit (meer luchtweerstand)

praktische keuze: kies waar je je goed bij voelt.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Gertus, ik denk dat je je uitleg nog eens zal moeten lezen.
Je stuur staat haaks op je wiel, ongeacht hoe lang of kort je stuurpen, als je je stuur 10° draait draait je wiel ook 10°!

Verder klopt het wel hoor :wink:

Maar, de enige reden om van stuurpen te veranderen is om je zitpositie te veranderen. Als je frame te kort is kan je een langere stuurpen overwegen, is het te lang dan kan een kortere stuurpen een oplossing zijn.
Je kan de hoek van de stuurpen ook aanpassen, een beetje sportiever kan door de vorkbuis af te zagen en een spacer weg te nemen, maar bijzagen lukt minder goed!

Veel vrouwen hebben, omdat ze lange benen en een kort lijf hebben (tov. mannen) een kortere stuurpen nodig.
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

Gedver de gedver, idd kracht in het verlengde van de richting is natuurlijk geen moment!!!!!! Sorry mensen sorry blijkbaar iets te overijverig :oops:
Gebruikersavatar
miky111
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 17:12
Rijdt met: ridley tiger ,xt...

Bericht door miky111 »

=D> =D> oké bedankt ... =D> =D>
Plaats reactie