stuurhoogte

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
zanneis
Mountainbiker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 07 dec 2004 18:38
Rijdt met: Cube

stuurhoogte

Bericht door zanneis »

Ben beetje aan het zoeken om mijn bike wat beter af te stellen (zadelhoogte, afstand zadel-stuur) maar vindt nergens terug wat de ideale (als die al bestaat ...) hoogte is van het stuur.

Kan er mij hier iemand bij helpen ? :oops:
stresskip
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: do 04 nov 2004 00:06
Rijdt met: naamloos knalgeel met xt zonder vering dus keihard

Bericht door stresskip »

dit is allemaal heel persoonlijk voor een meer rechtophouding mag je stuur wat hoger staan maar persoonlijk hou ik liever van een liggende houding en dat komt van mijn race houding in het zomerseizoen
probeer met kleine stapjes(halve cm) en zie dan eerst een beetje aan
ook met de zadelhoogte op dezelfde manier werken ik ga er wel van uit dat je fietsmaat de juiste is anders kun je niet alles corrigeren
dus wat aanpassen tt gaan rijden en afwegen hoe de zitpositie was
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Sportieve houding = stuur iets onder zadel
comfortabele houding = stuur iets boven zadel
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: stuurhoogte

Bericht door cyclon »

zanneis schreef:Ben beetje aan het zoeken om mijn bike wat beter af te stellen (zadelhoogte, afstand zadel-stuur) maar vindt nergens terug wat de ideale (als die al bestaat ...) hoogte is van het stuur.

Kan er mij hier iemand bij helpen ? :oops:
Ik weet niet zeker of ze je ook duidelijk maken hoe hoog je stuur moet staan, maar de andere parameters krijg je in elk geval wel:

http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure ... Height.asp
Gebruikersavatar
zanneis
Mountainbiker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 07 dec 2004 18:38
Rijdt met: Cube

Re: stuurhoogte

Bericht door zanneis »

cyclon schreef:
zanneis schreef:Ben beetje aan het zoeken om mijn bike wat beter af te stellen (zadelhoogte, afstand zadel-stuur) maar vindt nergens terug wat de ideale (als die al bestaat ...) hoogte is van het stuur.

Kan er mij hier iemand bij helpen ? :oops:
Ik weet niet zeker of ze je ook duidelijk maken hoe hoog je stuur moet staan, maar de andere parameters krijg je in elk geval wel:

http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure ... Height.asp
Heb mijn fiets afgesteld met de info van die site, maar zeggen niets over de hoogte van het stuur, vandaar mijn vraag ...
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: stuurhoogte

Bericht door roger »

zanneis schreef:
cyclon schreef:
zanneis schreef:Ben beetje aan het zoeken om mijn bike wat beter af te stellen (zadelhoogte, afstand zadel-stuur) maar vindt nergens terug wat de ideale (als die al bestaat ...) hoogte is van het stuur.

Kan er mij hier iemand bij helpen ? :oops:
Ik weet niet zeker of ze je ook duidelijk maken hoe hoog je stuur moet staan, maar de andere parameters krijg je in elk geval wel:

http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure ... Height.asp
Heb mijn fiets afgesteld met de info van die site, maar zeggen niets over de hoogte van het stuur, vandaar mijn vraag ...


Ga eens naar de site www.pile-poil.net daar kan je gratis je afmetingen inbrengen en via exel heb je dan de maten die voor jou van toepassing zijn.Gebruik enkel de gratis die kan je downloaden.Het is wel voor de racefiets maar dit is toch al een ideale richtlijn.
Gebruikersavatar
zanneis
Mountainbiker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 07 dec 2004 18:38
Rijdt met: Cube

Bericht door zanneis »

Bedankt !
Zal het vanavond keer uittesten.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

@Roger
Een racefiets heeft niks gemeen met een mtb-fiets aangaande geometrie
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Bericht door roger »

Sorry,maar de zitpositie om je krachten optimaal te benutten blijft hetzelfde.Waarom rijden al de prof mountainbikers dan met dezelfde maten betreft zadelhoogte,zadelterugstand op beide fietsen.Juist hoogteverschil zadel-stuur wordt aangepast.
De meest profrijders laten zelfs hun frames op maat maken om zo het verschil tussen race fiets en mountainbike hetzelfde te houden.
80% van trainingen worden met een racefiets gedaan,dus als die positie
zo verschillend moest zijn dan heeft dat gevolgen op de spieren en pezen.
En als je dan zo tussen de 15000-25000km per jaar doet heeft dat een nefaste werking op je prestaties.Geometrie en positie zijn 2 verschillende begrippen.
Gast

Bericht door Gast »

ik zou uw stuur nooit meer dan 8cm onder het niveau zetten van uw zadel
Plaats reactie