afstelling zadelhoogte

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

afstelling zadelhoogte

Bericht door zwolle »

hoi

ik heb 3 fietsen

als ik mezelf uitmeet kom ik op een lengte tussen trapas en bovenste van zadel van 78 cm

er is me verteld dat ik deze maat -1cm moet doen bij een cyclocrosfiets en mountainbike

kan dit +- kloppen?
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door trainingsbeest »

Ik zit/zat op alle fietsen even hoog
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door rombaft »

is persoonlijke keuze, ik zit ook op alle fietsen nagenoeg evenhoog...
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door Hans wynants »

Nico, ni tevel afgaan op uitmeten, ge kunt best u voor ne spiegel zetten en zien hoe ge fietst. de meeste mensen zitten te laag op hun fiets terwijl ze denken dat ze juist zitten. heb je uzelf als eens laten opmeten? en dynamisch? dan merkt ge zeker het verschil. ik heb dat enkele jaren geleden laten doen , en da voelde direkt da ge beter zit . weet nog perfect hoe ze da hebben gedaan dus als ge twijfelt wil ik u altijd is wa proberen te helpen daarmee.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door nothing 's impossible »

Het is simpel:

Hoe hoger het mountainbikegehalte hoe meer het zadel in de weg zit!

Als je met de mtb zo goed als op de weg bolt zet je zadel dan gewoon op max hoogte, dat geeft veelal het maximale rendement.

als het iets of wat MTB wordt heb je voordeel van een iets lagere zadelpositie, je rendement daalt maar je kan wel meer kracht zetten, je kan ook veel meer met je gewicht spelen.

Voor het betere MTB werk moet het zadel helemaal beneden staan (of heb je helemaal geen zadel nodig).

Om die reden hebben veel seat droppers 3 posities: hoog, 2 a 2,5 cm lager en 10 of 12 cm lager.
pepster
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 21:48
Rijdt met: Canyon Spectral Cf

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door pepster »

Vraagje ivm zadelhoogte

De meest gebruikte berekeningswijze om je zadelhoogte te bepalen is blijkbaar je binnenbeenlengte x 1,09. Dat moet de afstand zijn van je pedaalas tot bovenkant zadel als je je zitbuis volgt.

Maar, en dit is het stuk dat ik niet goed begrijp, zou dit in de praktijk betekenen dat je als je met je schoenen aan met de hak op het pedaal zit, je soepel achteruit moet kunnen fietsen zonder dat je bekken verschuift en je been zou, in onderste positie van de crancks, volledig gestrekt moeten zijn.

Mijn binnnebeenlengte is 80cm x1,09 = 87 cm. Maar als ik mijn zadel zo hoog zet, dan kan ik echt niet meer met de hak op het pedaal met de schoen aan soepel achteruit trappen.

En dat vind ik ook logisch. Als ik mijn binnnebeenlengte meet, dan is mijn been toch al gestrekt en de druk die je moet uitoefenen op de waterpas is ongeveer gelijk aan die van het zadel. Tel bij die 80 cm nog wel de schoendikte en de afstand schoen tot midden pedaalas, maar dan kan er toch maximum 3 of 4cm bijkomen, maar toch geen 7 cm.

Iemand een idee waar de fout zit in mijn redenering?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door De Wreter »

Je meet toch van de middenas van je pedaal èh ?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door nothing 's impossible »

De hakmethode resulteert meestal in een een stuk lagere positie dan de 1,05/1.09 x bblengte.

Geen van beide zijn zaligmakend, veel renners zitten met 1.09 bblengte te hoog, veel met de hakmethode te laag,...

Hangt ook wat van de discipline en rijstijl af. Als je diep in je beugels hangt is de ideale zadelpositie anders dan wanneer je rustig aan het toeren bent. Bergop heb je een andere positie dan op het vlakke, maar als je veel uit het zadel komt krijg je weer een andere positie,.... De positie voor een triatlon (aerodynamisch en duur) en 3 km op de piste (aerodynamisch en krachtuithouding) zijn al verschillend volgens sommigen.....

Voor MTB moet je ook al gaan kijken naar de techniek en dan is de hakhoogte meestal een leuk compromis.

Als je echt ideaal wilt gaan zitten moet je een paar keer in een labo gaan testen, daar meten ze de krachten en de posities en komen zo tot een optimum voor jou voor een bepaalde discipline.
En als je dan een jaar later een andere ploeg en sponsor krijgt en een nieuwe bikefitter dan krijg je plots weer een andere positie :lol:
pepster
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 21:48
Rijdt met: Canyon Spectral Cf

Re: afstelling zadelhoogte

Bericht door pepster »

:lol:

Bedankt. Het is een fully en ik rijd heel dynamisch maar zeker niet enkel downhill evengoed plat Dus hak (of iets tussen beide in) is misschien in mijn geval beter. Bovendien wat artrose in de nek en als het hoogteverschil zadel en stuur te hoog wordt krijg ik waarschijnlijk toch last. En het stuur dan ook veel hoger zetten is ook niet echt je dat.

een iets lager rendement nemen we er dan maar bij.

Ik meet inderdaad van het midden van de pedaalas.
Plaats reactie