GEVEERDE VOORVORK OF NIET ?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
LUCKY lUKE
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 02 jan 2005 19:12
Rijdt met: corratec x-vert

GEVEERDE VOORVORK OF NIET ?

Bericht door LUCKY lUKE »

Ik heb al jaren "plezier" van mijn Gazelle, de fiets ligt mij zeer goed, maar ik heb deze week een 2 de keer de draadstang van mijn voorvork(niet geveerd) gebroken. Beide breuken deden zich gelukkig op een gunstig moment voor zodat ik er enkel met de schrik vanaf kwam.
Ik mag er niet aan denken indien dit bv bij een afdaling aan 40-50 km/hr of meer zou gebeurd zijn. Waarschijnlijk is de "bus" waar de voorvork inschuift en zo met het stuur vastgemaakt wordt niet groot genoeg(diameter) om een zwaarder voorvork toe te laten.
Ik overweeg nu om een nieuwe (of 2 de hands) aan te schaffen, maar ik twijfel tussen een geveerde vork of niet.
Is het waar dat een geveerde vork een deel van je krachten "absorbeert" bij het "optrekken" ?
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Check deze topic eens: http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... vaste+vork

Indien je balhoofdbuis 1 inch breed is (bij de meeste vorken met draad) zal het moeilijk zijn om er een geveerde voor te vinden, maar ze bestaan zeker.

De huidige standaard is 1 1/8 inch (enkele merken als cannondale, ... buiten beschouwing gelaten)

Een verende vork aborbeert meestal inderdaad energie bij optrekken, klimmen en eventueel zelfs gewoon rijden.
Maar het is wel zo dat dit met de moderne vorken wordt getracht tot een minimum te beperken. Voortdurend worden er nieuwe methodes geprobeerd om de zogenaamde pompbewegingen tegen te gaan.

Maar een voorvering heeft ook heel wat voordelen.
Afhankelijk van prestatiegerichtheid, biketerrein, nood aan comfort, ... moet je bepalen wat voor jou de prioriteiten zijn.
Gebruikersavatar
Patito
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 07 dec 2004 23:29
Rijdt met: Decathlon 8.2 light versie :) , Kona Coiler, Red Bull Pro SL 3000, BMX

Bericht door Patito »

Ik ben ooit begonnen met een voorgeveerde ( simpele ) mtb, daarna een trek carbon dubbelgeveerde... ik vroeg mij soms af hoe mensen zonder (achter-)vering konden rijden, maar rijd nu sinds enkele weken met een carbon vaste voorvork, gewoon zalig! Ge mist die vering absoluut niet zenne, en ik was nochthans het een en het ander gewoon van veringen. De fiets is ook veel lichter geworden, en dat voel je! Mijn advies, een GOED zadel, een goede zithouding, en zo simpel, goedkoop en licht mogelijk houden.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Vroeger reed ik ook zonder vering vooraan, en ik moet zeggen, het is dag en nacht verschil.
Op veel afdalingen kon ik niet volgen omdat mijn stuur gewoon te hard trilde.

Patito, in de modder heeft een geveerde fiets weinig of geen voordelen, maar, in de zomer als alles wat harder ligt zal je nog wel een paar keer vloeken.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

de solveldroute in tielt winge in de zomer van 2003 (dieje hele warme) was met mijn vaste vork van mijne gazelle toen ook niet bepaalt een pretje in de afdalingen, zeker een waar ne redelijke drop in lag.

maar het gaat zonder problemen geen stuurproblemen, enkel als je dan thuis komt voel je je armen niet meer.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

En eens het te snel gaat kan je amper je stuur voldoende loslaten om nog te remmen!
Gebruikersavatar
Patito
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 07 dec 2004 23:29
Rijdt met: Decathlon 8.2 light versie :) , Kona Coiler, Red Bull Pro SL 3000, BMX

Bericht door Patito »

Ik had anders reeds gedacht om in de zomer een goedkoop geveerd vorkje te plaatsen, heb reeds alle merken gehad, en ze zien toch af zenne in de winter, de duurste gaan maar even lang mee als de goedkoopste, alleen het 'comfort' en het gewicht verschillen.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Kijk eens bij suntour
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

nothing 's impossible schreef:Kijk eens bij suntour
de duurdere suntours zijn idd al zeer goede veringen, maar duurdere betekend zeker niet duur.
Gebruikersavatar
viper c'est bon
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 08 dec 2004 20:21
Rijdt met: viper supreme

Bericht door viper c'est bon »

vandaag een paar keer na elkaar een afdaling in kluisbergen gedaan en op de afdaling lagen er een paar boomwortels als ik dat zonder vering had gedaan zou dat wel slecht kunne afgelopen zijn.Dus daarom ben ik toch zeker voor een geveerde vork maar wel op voorwaarde dat het met een lockout is .
Plaats reactie