bike vervoeren slecht voor het frame?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

bike vervoeren slecht voor het frame?

Bericht door Van Cot »

Deze zomer wil ik mijne bike meenemen naar Noord-italië (Dolomieten) om daar te gaan biken. Nu heeft er iemand mij gezegd dat een bike over zo een lange afstand met de auto te vervoeren slecht is voor het frame en het frame zelfs naar de kloten kan helpen. Ik geloof hier niet veel van maar ik vraag het maar uit zekerheid.

De bike zal op een fietsendrager op de trekhaak komen te staan en de afstand is een 930KM.

een 2de vraag, telt zo een drager als aanhangwagen? Want anders mag je maar 90km/h rijden of hoe zit dat hiermee?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Fietsrek is geen aanhangwagen.

Veel hangt af van het bikerek.
Als je fiets enkel aan de wielen en de crank vaststaat dan krijg je een ferme belasting op je frame, trapas,..
Of dit echt kwaad kan?

Als je een klem hoger op het frame hebt is er bijna geen belasting.

Een ander kwaad is natuurlijk het buitenstaan van de fiets, weer en wind, steenslag, (diefstal)...
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

dus als ik voor veiligheid de bovenbuis vastbind aan de spoiler van de auto kan er weinig gebeuren. voor de rest kan ik er wa doeken overhangen, en een paarstevige sloten heb ik ook liggen.
Gebruikersavatar
bikerju
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: do 03 jun 2004 19:02
Rijdt met: scott genius rc 30

Bericht door bikerju »

oostrozebeke -oud heverlee-oostrozebeke

draad in de kader voor de kl**en :evil: :evil: :evil:

neem een rek met bevestiging op de buis
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Van Cot schreef:dus als ik voor veiligheid de bovenbuis vastbind aan de spoiler van de auto kan er weinig gebeuren. voor de rest kan ik er wa doeken overhangen, en een paarstevige sloten heb ik ook liggen.
Huh? Wa gade gij allemaal uitsteken...

Gewoon fiets goed vastzetten op de drager, doekje tussen frame en bevestiging, en desnoods een extra spanband gebruiken... Al de rest maakt het alleen maar potentieel gevaarlijker voor de mensen die achter u rijden :roll:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Van Cot, welk soort fietsdrager heb je?
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

:D Twinny load prestige , naar Bataille de Ardennes gereden deze zomer met 2 bikes op tegen 150/h.
En alles hing er nog op.
Bij het terugkomen hing onze tong er nog wel bij tussen #-o :wink: .
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

nothing 's impossible schreef:Van Cot, welk soort fietsdrager heb je?
nog gene, het zal er in ieder geval ene voor op den trekhaak worden.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Kies dan voor een model met een klem rond het frame, NIET voor een model waarbij je de cranks moet vastzetten.

Als het een beetje een degelijk rek is en je hebt je fiets der correct opgezet is er geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
cubeke
Mountainbiker
Berichten: 113
Lid geworden op: di 07 dec 2004 19:21
Rijdt met: CubeLtd1+MaguraHS33

Bericht door cubeke »

ik heb een Thüle voor op den bol, maar de fiets hangt aan stangen met degelijke klemmen op de middenbuis. gezien de rek enkel aan de bol hangt en verder niet vast "geblokkeerd" wordt, veert deze mee, waardoor schokken geabsorbeerd worden, en volgens mij uw frame minimaal afziet.
Plaats reactie