Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Sayn
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 01 mei 2007 10:41
Rijdt met: Commencal Meta 4X 2009

Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door Sayn »

Ik ben een Cannondale Jekyll aan het opbouwen. Momenteel is de volgende stap het crank en het bottom bracket. Het frame is voorzien voor BB30 systeem en er zitten momenteel nog geen lagers/circlipsen in. Nu ben ik compleet een leek op dit gebeid.

Ik heb wat liggen rondneuzen op dit forum en zag dat er nogal wat mensen problemen hebben met BB30. Rendement, duurzaamheid, betrouwbaarheid,... Aangezien dit niet de meest goedkope bike is zou ik het toch fatsoenlijk willen doen.

Ik zit met volgende problemen:
- Bestaat er een adapter om het huidige BB30 systeem om te zetten naar BSA. Let wel, de breedte is 73mm ipv 68 (voor 68mm vond ik wel adapters)
- Indien het toch een BB30 bottom bracket moet worden, welke lagers (liefst keramisch) heb ik dan nodig om een Sram XO 2X10 crank te monteren? Blijkbaar is er hier ook nog verschil tussen op het gebied van spindle dikte, dichtingen, ...

Kan iemand mij hiermee verderhelpen, I'm stuck! :)

Alvast bedankt!
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door Den Deze »

Weet niet of er veel verschil opzit maar ik ben dit onlangs tegengekomen:

=> http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... 0+kloterij
Sayn
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 01 mei 2007 10:41
Rijdt met: Commencal Meta 4X 2009

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door Sayn »

Heb ik ook al naar gekeken maar mijn BB is 73mm breed en ik vind enkel adapters voor 68mm brede BB's... Toch bedankt!
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door Japie carbon »

In je frame moeten BB30 lagers, dan kan je een BB30 crank (met 30mm as) monteren.

Of je moet er een adapter in monteren om een normale crank te plaatsen (24mm)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door RigolleM »

Sayn schreef:Heb ik ook al naar gekeken maar mijn BB is 73mm breed en ik vind enkel adapters voor 68mm brede BB's... Toch bedankt!
Aub!
Ik weet niet welke topics je hebt zitten lezen, maar wat bedoel je met rendement en betrouwbaarheid?
Duurzaamheid daar scoor je een punt, ook al heb ik al het geluk gehad om 2 jaar met dezelfde lagers te rijden... en vorig jaar maar één zijde vervangen... dus derde jaar uitgereden met originele lager. Het waren wel keramische... en de fiets doet zo'n 1 500km/jaar (zomerfiets).
Op mijn winterfuts moet ik 2 x jaar de lagers vervangen, maar de lagers komen dan ook vaker in aanmerking met water/vuil.
Maar in mijn standaard BB tijdperk heb ik ook eens op één jaar en fiets 3 x set externe cups versleten, en ja de BB was afgevlakt, dus valt het eigenlijk best mee met BB30... als je regelmatig wat basis onderhoud doet aan de lagers (lees: regelmatig eens bijvetten).
Sayn
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 01 mei 2007 10:41
Rijdt met: Commencal Meta 4X 2009

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door Sayn »

Het onderhoud is geen probleem. Maar ik weet niet of het regelmatig in en uitpersen van de lagers zo goed is voor het frame en het bb-huis. Het is niet de goedkoopste fiets en ik wil het toch betrouwbaar houden allemaal. Optimaal zou zijn als ik er een adapter in kan plaatsen die mij toelaat een standaard GXP crank met lagers te monteren. Ik heb reeds adapters gevonden van Sram en FSA voor 68mm brede bb's maar voor 73 heb ik nog niets gevonden.

Weet iemand of er misschien nog alternatieven zijn?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door RigolleM »

Sayn schreef:Het onderhoud is geen probleem. Maar ik weet niet of het regelmatig in en uitpersen van de lagers zo goed is voor het frame en het bb-huis. Het is niet de goedkoopste fiets en ik wil het toch betrouwbaar houden allemaal. Optimaal zou zijn als ik er een adapter in kan plaatsen die mij toelaat een standaard GXP crank met lagers te monteren.
Frame ondervindt daar niks van, je duwt op de lagers en niet op het frame...
Sayn schreef: Ik heb reeds adapters gevonden van Sram en FSA voor 68mm brede bb's maar voor 73 heb ik nog niets gevonden.

Weet iemand of er misschien nog alternatieven zijn?
Klik eens op de link hierboven, maw op de aub ;-)
Sayn
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 01 mei 2007 10:41
Rijdt met: Commencal Meta 4X 2009

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door Sayn »

Dat had ik niet gezien, sorry :-D
Heeft iemand ervaring met deze dingen? :
http://www.guru-sport.com/p/265/kcnc-bb30-adapter
Gebruikersavatar
Flashy
Mountainbiker
Berichten: 320
Lid geworden op: za 13 sep 2008 14:29
Rijdt met: Specialized Epic Elite 2015|Rose Mr ride 29er|Carbon Chinees 29er

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door Flashy »

Of hier : http://all4bikes.be/ecom/catalog/produc ... id=1554188

Ziet er zo uit :
Afbeelding
De BB30 Adapter voor BSA maakt het gebruik mogelijk van 68 mm trapassen met Engelse draad of 73 mm trapassen met Engelse draad met afstandhouders in de frames, ontworpen met 68 mm BB30 trapashulzen.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Radeloos... Cannondale Jekyll BB30 setup?

Bericht door MirFlash »

Met keramische, bijna 2 jaar nu, ik ken er ook nog enkele in het zuiden van het land die daar ook al een goei 2 jaar mee rijden met keramische.
Die std lagers ingevet gaan ook wat langer mee.

Hebt ge een BB30 crank à la Dale (met beide armen afneembaar, dan is het gemakkelijker in te vetten nadien, gn stress op de lagers en uw as/frame gaat ook langer mee (alhoewel dit laatste bij sommige niet echt een argument is. :-D )

Anderzijds op de vlo van m'n vrouw staat er een vierkante Ti die al >75000 km heeft (waarvan >10000 km MTB) en nog altijd bolt zoals den eerste dag ... die is >20 jaar, elk jaar open en invetten that's it :drunk:

PS: Ah die goeie oude tijd, alles was beter ... :^o
Plaats reactie