i-Mac schreef:Minder grip? Er bestaan bandjes die ervoor zorgen dat je wel degelijk goede grip hebt op slechte wegen. Je kan ook iets bredere bandjes opleggen (25 ipv 23mm breed). Kijk maar naar het type bandjes die men gebruikt in o.a. de RVV en Paris-Roubaix. Vittoria Open Pavé. Om mijn winterfiets liggen altijd zulke bandjes op.
Goed remmen staan synoniem voor goede remkracht. Je moet natuurlijk wel iets meer uitkijken dan met MTB banden.
Heb deze zomer met mijn Conti's 4000S op een droog wegdek op Carrefour de l'arbre gereden en Ardense haarspeldbochtjes genomen, zonder ook maar enig gemis aan grip. Maar wat ik bedoel: steentjes in een bocht, een nat wegdek, gladde wegmarkering, modder op de fietspaden... maakt het toch wat risicovoller dan met de MTB waar je overal zonder omkijken kan doorcrossen.
Ivm 'goed remmen'? De remracht op mijn retro stalen koersfiets is gewoon slecht, ook al zitten er Groene Swisstop's en nieuwe wielen (zie verder) in. De Campa Athena remhoeven op mijn "zomer racer" werken wel goed (als de velgrand proper is) en hebben ook een goede doseerbaarheid... maar echt overtuigd van de stopping-power bij nat weer ben ik niet. Dit kan je IMHO toch echt niet vergelijken met 160 mm schijfremmen op een MTB?? Sommige fabrikanten beginnen nu ook te experimenteren met remschijven op koersfietsen. Zal dus toch niet aan mij alleen liggen?
In de winter langs het Scheldepad maakt een korte of iets minder korte remafstand niet zoveel uit. Maar in afdalingen en minder overzichtelijke bochten bij nat weer...
Een voorbeeldje: dit voorjaar heb ik meegedaan aan een georganiseerde wegrit. Het regende bij momenten redelijk hard. Ik reed in een groepje van 6 man op een smalle weg op een wegdek in slechte staat. De weg liep af en een paar meter voor de eerste bocht was er een soort van 'bult' in het wegdek, waardoor het heel erg lastig was om op dat moment te remmen (kwestie van je stuur ook nog vast te kunnen houden).
Net daarna volgt de eerste bocht, en daaruit kwam uit de tegenovergestelde richting een SUV aangereden, die stopt pal in het midden van de bocht/weg. Met net niet/wel genoeg ruimte om een fietser langs te laten. Koersfietsbandjes + nat wegdek + remmen + bocht + ieniemienie-gaatje om je tussen te wringen, dat gaat niet.
Renner 1 maakt noodstop, slipt, gaat uit de bocht en tegen de vlakte, renner 2 (ik) rem zo hard ik kan (zonder wiel te blokkeren), zie dat ik het niet haal
, en probeer dan maar offroad de boel recht te houden. Dat lukte bijna maar de diepe kuil in de berm was de showstopper, resultaat: dubbel geplooid achterwiel en einde rit. Renner 3 viel ook, zonder veel erg.
Tijdens het meer dan 1u wachten op de pechdienst heb ik op diezelfde plek 1 iemand een knap uitgevoerde koprol zien maken (fietsje hing in de takken van een boom) en een andere zijn schouder uit de kom zien gaan + nog zo'n 10 tal anderen die ofwel in het decor belanden ofwel een bijna-val maakten... (jaja, ik heb aankomende renners proberen waarschuwen, maar niet iedereen had het signaal begrepen of konden nog tijdig remmen).
Leg dezelfde bocht in een VTT parcours en vele deelnemers met een geveerde vork (ivm dat bultje in het wegdek, waar ik over sprak) + schijfremmen, zullen dan wel tijdig kunnen stoppen of op de weg blijven...
Ohja, begrijp me niet verkeerd, ik rij graag en veel km's met de koersfiets. Ben ook niet bang om daarmee in de regen te rijden (tussen Feb-Oct geen enkele WTC-rit overgeslagen dit jaar en verschillende malen goot het water). Maar de remafstand bij nat weer beschouw ik toch als een nadeel.