Zitpositie MTB Vs race

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
g_man1970
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 20:35
Rijdt met: Orbea alma s30

Zitpositie MTB Vs race

Bericht door g_man1970 »

Ik heb mij verleden jaar laten opmeten voor mijn racefiets. Deze is dan ook perfect op mijn lichaam afgesteld geworden.
Ik heb nu een nieuwe MTB gekocht en ik vraag mij af of ik die maten gewoon kan overnemen.
Zadelhoogte race is bv. 79,1 cm
Dien ik het zadel van de MTB ook op die hoogte te zetten?
Alle info is welkom. ;)
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door nothing 's impossible »

Met een instelbare zadelpen zet ik die van hoogte gelijk als op de koersfiets, als het technischer wordt laat ik ze wat zakken.

zonder seat dropper zit ik in de regel liever een 2 cm lager op de mtb, maar dat hangt wat af van het soort rit!

Verder heb ik het stuur liever wat hoger, breder en dichterbij op de MTB!
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door Kristof Huyck »

Ik heb mij laten opmeten bij Piron voor de mtb een jaartje geleden en een paar maanden geleden heb ik hem dan gevraagd voor een schema voor de koersfiets. De zadelhoogte scheelt een halve cm, daarin zit niet zodanig veel verschil, maar je kan toch nooit de afstand zadel-stuur vergelijken van mtb en koersfiets? De vorm van het stuur is totaal verschillend :-k
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door Swannie »

Zijn je crankarmen op beide fietsen even lang?
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door rombaft »

op de MTB zal men over het algemeen wat rechter gaan zitten, dit omdat de snelheden op de MTB gemiddeld gezien wat lager liggen en dus de luchtweerstand iets minder van tel is maar de controle op de fiets wel belangerijk is.
Verder is het stuur breder, de zadelpen meestal 0.5-1cm lager en de cranckarmen bij MTB zijn meestal 175 terwijl op race 170 of 172.5 veelal wordt gebruikt, langere cranckarmen geven misschien iets meer hefboom (en dus koppel) ... .
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door el gordo »

g_man1970 schreef:Dien ik het zadel van de MTB ook op die hoogte te zetten?
Ik heb me vorig jaar laten opmeten op mijn MTB en heb tijdens de opmeting alles correct laten zetten. Nadien heb ik een racefiets bijgekocht zodat ik af en toe de dijken etc. onveilig kan gaan maken. Mijn zadel heb ik op identiek dezelfde hoogte geplaatst als op de mtb (de crankarmen waren vergelijkbaar).

Om zeker te zijn heb ik me achteraf ook laten opmeten op mijn racefiets en uit de meting bleek dat mijn zadel juist stond qua hoogte, dat is niet aangepast geweest.

Dus als de parameters van je MTB en je racer gelijk zijn, kan je inderdaad dezelfde lengte gebruiken om je zadelhoogte te bepalen.
Maar uiteraard gaat dit enkel over de zadelhoogte. Het kan zijn dat je je zadel iets naar voor of naar achter moet plaatsen, je stuurpen aanpassen, ...
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door Kristof Huyck »

Swannie schreef:Zijn je crankarmen op beide fietsen even lang?
Yep, bij beiden 170mm.

De standaard crankarmlengte is 175mm bij MTB en 172,5mm bij race. Helaas bestaat 172,5mm niet bij MTB.
g_man1970
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 20:35
Rijdt met: Orbea alma s30

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door g_man1970 »

Kristof Huyck schreef:
Swannie schreef:Zijn je crankarmen op beide fietsen even lang?
Yep, bij beiden 170mm.

De standaard crankarmlengte is 175mm bij MTB en 172,5mm bij race. Helaas bestaat 172,5mm niet bij MTB.
Daar heb ik geluk. Ik moet 175 hebben.
Nu, de overgang van race naar MTB is altijd moeilijk bij mij, ook al gebruik ik de MTB voor woon-werk. Een racefiets is zo perfect en als ik dan op de MTB zit heb ik altijd het gevoel dat deze te klein is en kan ik geen goede zithouding vinden. Uiteindelijk gaat dat gepaard met tekort aan concentratie, slechte ademhaling, dikke benen en een training die naar de kloten is.
Vandaar dat ik mij die vragen stel. Maar mss kan ik de MTB ook laten afstellen bij Bio-Racer.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door Swannie »

als je cranklengte dezelfde is, kan je zadelhoogte hetzelfde zijn, anders zeker niet.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Zitpositie MTB Vs race

Bericht door nothing 's impossible »

Hoe ik een fiets kies:

Eerst kies ik wat voor fiets ik wil: XC, marathon, trail, gravity of wat van alles.

Als ik me op een fiets zet dan begin ik met het zadel, voor een XC fiets die vooral goed moet klimmen in het zadel wil ik het zadel zover mogelijk naar voor, allround prefereer ik het neutraal mtb is meer dan klimmen alleen!

In theorie kan je de maten van de koersfiets overnemen voor een allround fiets, maar een mtb zadel durft wel eens wat zachter zijn, de crank anders, de schoenen minder hoog,...
Je wilt mogelijk wat meer naar voor zitten om vlotter in het zadel te klimmen,...
Gewoon met de meter overnemen lukt zelden.

Een simpel trukje voor het instellen: in het zadel met een recht bekken moet je net met je hiel aan de pedaal kunnen en in de coastpositie in het zadel moet de knieschijf boven (neutraal) of iets voor (XC) de pedaalas zitten. Dan kan je vlot rondpeddelen zonder je knieën te overstrekken.

De hoek van de zadelbuis en de offset van de zadelpen bepalen in feite de positie van het zadel maar je kan nog wat compenseren door het zadel te verschuiven.

Als je de hoogte van het zadel aanpast pas je ook de positie aan, meestal moet het zadel naar voor geschoven worden als het omhoog moet en vice versa!


Eens je zadel goed staat neem je het stuur vast en dan heb je 2 keuzes: ofwel past de fiets, ofwel past hij niet. Als het niet past:
-het stuur staat te ver of te kort, dan heb je de verkeerde maat van fiets.
-Als je stuur te hoog of te laag staat naar je gevoel dan heb je het verkeerde soort fiets vast: een XC fiets ipv een trail bike,...

Je kan wel wat aanapssen, een andere stuurpen, een langer stuur, een recht stuur ipv een rizer, spacers, een langere vork,.... maar je gaat altijd de rijeigenschappen van de fiets veranderen en niet altijd ten goede!
Je opteert voor een bepaalde fiets omwille van zijn rijeigenschappen en dat moet je er een andere fiets van maken omdat hij niet goed zit #-o

Beter testen voor je koopt of goed naar de framegeomtrie kijken!

Eens je de goeie fiets te pakken hebt, je stuur en remmen goed staan kan je op weg en dan ga je snel merken waarom veel mountainbikers hun zadel lager zetten: In de ideale klimpositie zit het zadel teveel in de weg!

Voor een rit op de weg ga je je zadel zo hoog mogelijk zetten, maar als er wat oneffenheden zijn botter je de hele tijd rond tenzij je echt uit het zadel gaat rijden. Dan kan je die kleine oneffenheden opvangen zonder volledig recht te komen.
Voor het betere MTB werk wil je het zadel helemaal weg zodat je benen maximale veerweg krijgen en je je zwaartepunt optimaal kan verplaatsen.

Een instelbare zadelpen laat je toe om de hoogte al rijdend te veranderen, voor de modderige klim in het zadel en de stukken op de weg zet je het zadel in de ideale hoge positie, als het wat oneffen is zet je het zadel 1 a 2 cm lager, op de technische stukken zet je het helemaal beneden!

Een ander handig instrument om je geometrie aan te passen is een al dan niet on the fly instelbare voorvork.
Voor een klim of een rit op de weg laat je de vork zakken: je krijgt een nerveuzere stuurhoek, de veranderde zadelbuishoek brengt je zadel naar voor en je komt aerodynamischer te zitten.
Als er echt te mountainbike valt zet je de vork omhoog, je krijgt meer travel, een minder nerveuze stuurhoek, het stuur komt omhoog en je zadel schuift naar achter!
Plaats reactie