Weer die verdommde rug

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Action-Man
Mountainbiker
Berichten: 301
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 21:39
Rijdt met: specialized

Weer die verdommde rug

Bericht door Action-Man »

Ik ben deze middag een ritje gaan doen en na een kilometer of 30 begon weer die pijn in mijn onderrug de kop op te steken .Ik weet wat er aan mijn rug mankeert artrose op de ruggewervels De dokter zegt dat er niet veel aan te doen is ..Je moet er maar mee leren leven. Kan mij er soms iemand raad geven om deze pijn te minimaliseren #-o #-o
Laatst gewijzigd door Action-Man op vr 24 dec 2004 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Met een voldoende sterk spierkorset zijn veel rugklachten op te lossen.
Buikspieroefeningen, en verantwoord bewegen kunnen veel verhelpen.

Een goeie houding op de fiets is ook belangrijk, rug recht, niet te ver voorover.
Verder kan een verende zadelpen/ full suspenion veel ontlasten.
Gebruikersavatar
peveroter
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: di 14 sep 2004 13:49
Rijdt met: Sintesi 'Hale Bopp'

Bericht door peveroter »

nothing 's impossible schreef:Met een voldoende sterk spierkorset zijn veel rugklachten op te lossen.
Buikspieroefeningen, en verantwoord bewegen kunnen veel verhelpen.

Een goeie houding op de fiets is ook belangrijk, rug recht, niet te ver voorover.Verder kan een verende zadelpen/ full suspenion veel ontlasten.
Toch bij mij is dat net anders:
rug niet te recht (door lage stuurpen) zodat de armen mee de belasting dragen en de rug zo wat ontlasten. :-?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Iedereen is verschillend natuurlijk,
maar je rug moet recht zijn!

Een te diepe houding zorgt voor een bolle rug, dit ontlast de onderrug achteraan (waar velen last van hebben, door een te felle hyperlordose) maar je overbelast je wervelkolom vooraan.

Als je recht zit op de fiets moet je bekken meekantelen, als je met een holle rug rondbolt krijg je natuurlijk ook problemen
tragerudy
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 23 okt 2004 21:16
Rijdt met: flanders

Zadel !

Bericht door tragerudy »

Probeer je zadel achteruit te plaatsen, begin met 2 cmm!!
Je zal het verschil direkt voelen!!
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Re: Zadel !

Bericht door catchup! »

rudycoolens schreef:Probeer je zadel achteruit te plaatsen, begin met 2 cmm!!
Je zal het verschil direkt voelen!!
rudy, wat is een cmm ??
Gebruikersavatar
Calvin
Mountainbiker
Berichten: 213
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: 29ers

Bericht door Calvin »

Ben 7 jaar geleden geopereerd aan nen hernia.
Soms komt die onderrug nog wel eens terug klagen, meestal op het einde van een marathon of wanneer ik met de koersvlo langere tijd aan 't stoempe was op de grote plateau... #-o
Meer op souplesse trappen helpt gegarandeerd.

Maar sinds een jaar (geloof mij ik heb alles geprobeerd) ga ik om de 6 weken naar een osteopaat en 'k moet toegeven (geloofde er eigenlijk ni echt in, maar 't was op aanraden van) dit doet bij mij wonderen !!! =D>

Kan het enkel aanraden... :wink:

Het belangrijkste van zo'n klachten is, dat het ook telkens weer weg trekt en niet permanent blijft zeuren.
Dan is er nog altijd geen reden tot panniek.

Greetz
Calvin
Gebruikersavatar
Action-Man
Mountainbiker
Berichten: 301
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 21:39
Rijdt met: specialized

Bericht door Action-Man »

Ik denk dat het ook veel te maken heeft met mijn werk ik zit al 30 jaar in de bouw sector en dat is veel heffen en sleuren en bukken en dat is toch niet bevordelijk voor de rug
Gebruikersavatar
cataloog
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 19:52
Rijdt met: Cannondale Rush 01, Olympia team 29"er, Merida SCultura

Bericht door cataloog »

De rug recht houden en ietsje hol laten klinken (gaat redelijk goed als je je zadel iets naar voren laat klinken) is voor mij de beste oplossing geweest en de overschakeling naar een Fully laat zich ook wel merken.
Maar je moet eerst de oorzaak kennen en dan kan je jezelf pas echt verder helpen. Want soms doe je meer kwaad dan goed door dingen of suggesties van anderen uit te proberen.
Ga eens langs bij ne chiropracter of osteopaat en laat die de oorzaak bepalen en dan kan je normaal gezien jezelf het best verder helpen.
Veel geluk.
deca c40
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 24 sep 2003 13:17

Bericht door deca c40 »

zwijg mannen 'k sta vanmorgen op om mij klaar te meken om te gaan rijden naar astene en poef ik heb het weeral aan men kloten tuis achter de pc vandaag hopelijk wordt et nie te erg stomme rugpijn :evil:
Plaats reactie