Tintellende vingers

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Action-Man
Mountainbiker
Berichten: 301
Lid geworden op: ma 06 dec 2004 21:39
Rijdt met: specialized

Tintellende vingers

Bericht door Action-Man »

Telkens als ik aan het biken ben beginnen na ongeveer 35 km mijn vingers te tintellen en daarna mijn handen te slapen meestal is het mijn links hand Zou mij iemand de de oorzaak kunnen zeggen en wat er eventueel aan te doen is om dit te verhelpen
Laatst gewijzigd door Action-Man op zo 19 dec 2004 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venne
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 nov 2004 18:43
Rijdt met: specialized rockhopper pro 2003

Bericht door Venne »

voor zover dak mijn studies nog kan herinneren is da te wijten aan een klemzittende ellepijpszenuw die door de handpalm loopt. Dat gebeurt wanneer uw handen lange tijd in eenzelfde houding liggen. Er bestaan handschoenen met speciale kussentjes (specialized,..) waardoor de druk op die zenuw verminderd word. Doordat die zenuw gekneld zit gaan uw handen beginnen tintelen en gevoelloos worden wat soms kan lijden tot pijn. Ge kunt ook af en toe is met uw vingers bewegen maar da is onhandig in ne singletrack niwaar.

Kheb hier nog ne link met ddie handschoen en in die groene tekst staat body geometry, daar misschien is kijken

http://www.specialized.com/SBCEqProduct.jsp?spid=9971
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

De oorzaak is waarschijnlijk een slechte doorbloeding.

Regelmatig uw positie van uw handen aan het stuur eens veranderen. Met wat creativiteit kan je het echt wel op een hele hoop manieren vastnemen. Als je nog geen bar ends heb, kan je die mss ook eens overwegen.
Gebruikersavatar
Venne
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 nov 2004 18:43
Rijdt met: specialized rockhopper pro 2003

Bericht door Venne »

slechte doorbloeding kan maar is het waarschijnlijk niet omdat daar geen belangrijke slagaders liggen.
Gebruikersavatar
WappY
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:32
Rijdt met: Giant xtc 960 - En ne traktor voor de kempische modder...
Contacteer:

Bericht door WappY »

Heb in den beginnen ook heel veel last van gehad, en al na een 10 tal Km

- eerste poging andere handschoenen met serieuze gel padding
( niet meer na 10 maar pas na 30 km problemen... )
- andere handvaten, dikke ergonimisch gevormde van een zacht materiaal
( nog wel wat verbetering maar nog niet helemaal weg )
- Bar ends gemonteerd zodat ik regelmatig van positie kon veranderen
( dag en nacht verschil, totaal geen problemen meer op het moment )
Gebruikersavatar
betonboerke
Mountainbiker
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 24 nov 2004 21:18
Rijdt met: SPECIALIZED 29/hyp ht comp carbon cw
Contacteer:

tintelende vingers Action Main

Bericht door betonboerke »

tintelende vingers (nadien slapend, later echt pijnlijk) kan reeds op jonge leeftijd voorkomen door intensief gebruik van de pols, want door de pols gaan alle zenuwen naar de vingers door een "kanaaltje". Een operatie (maken kanaaltje breeder)is de enige oplossing.(komt veel voor bij vleesuitbeenders) Het zelfde kan ook voorkomen op latere leeftijd 50-jarigen , ook hier de enige oplossing : operatie. Na de operatie 3weken niets , maar dan ook niets doen met het geopereerde hand. De symptonen komen nooit meer terug. Nu kan je eens proberen om het stuur hoger te zetten, zodat je meer recht op zit; succes
freggel 2
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 11:28
Rijdt met: b-one hornet plus

Bericht door freggel 2 »

M'n peter van 85 jaar zij da ook tegen meter en smorgens was hij vertrokken naar de eeuwige jachtvelden :-? tis maar da ge tweet action-man. Ge zuipt misschien teveel rode stier =D>
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

Na een operatie kan dit euvel altijd terugkomen. Het zolang mogelijk uitstellen vooral bij jonge mensen is raadzaam. Laat je zeker niet te vlug door deze raad van een fabrieksdokter leiden.
Medicatie kan helpen bij middel van pilletjes, inspuitingen door cortisone, maar????? dat heeft nevenwerkingen. Dus het effektief tegen gaan;
Positionering zovaak mogelijk veranderen, goede handschoenen vangen ook wel iets beter trillingen op. Steun zoeken om je polsen, polsbanden aanschaffen. Je zithouding veranderen zodat je arm in het verlengde komt van je hand. Beter doorbuigen van je armen, zodat aldaar de meeste schokken worden opgevangen.

Als 20jarige vind ik dit vrijvroeg je daar te laten voor behandelen door een chirurg, een 50 jarige kan dit zeker overwegen, maar geloof mij het komt na enige tijd terug. Je indijken tegen deze kwaal lijkt me een betere medhode van toepassing. Rudy VdE.
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

@Actionman: lees deze topic er eens op na, want de symptomen komen sterk overeen: http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... de+vingers
Gebruikersavatar
betonboerke
Mountainbiker
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 24 nov 2004 21:18
Rijdt met: SPECIALIZED 29/hyp ht comp carbon cw
Contacteer:

tintelende vingers cfr beethoeven

Bericht door betonboerke »

Als je begint met cortisone spuiten, moet je wel goed oppasen, ik spreek uit ervaring na een paar cortisone spuiten voor tintelende vingers heb ik last (van tijdelijke aard) gekregen met mijn ogen let op volgens een oogarts(AZ Brugge) kan blindheid het gevog zijn. Na mij operatie heb ik nooit meer last gehad en eigenlijk is het maar een kleine ingreep, nu reeds 8 jaar geleden.
Plaats reactie