Rijden in een spoor

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
GW
Mountainbiker
Berichten: 437
Lid geworden op: di 17 jan 2012 20:53
Rijdt met: fully-enduro-downhill
Contacteer:

Bericht door GW »

JB schreef:Mijne maat gisteren ook ne serieuze smak gedaan in een spoor
zie filmpje op 2.25min



Bangelijk!
voor tzelfde geld val je met je gezicht in de prikkel draad... :-?
Gebruikersavatar
pukkie89
Mountainbiker
Berichten: 756
Lid geworden op: ma 08 okt 2007 17:04
Rijdt met: Specialized Stumpjumper sworks 29", Epic sworks 29"
Contacteer:

Bericht door pukkie89 »

In een spoor rijden is best wa vooruit kijken en vooral ni twijfelen.

Als je twijfelt ben je gezien
Gebruikersavatar
DodgeW200
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: di 24 feb 2009 10:55
Rijdt met: Kona HeiHei Deluxe custom

Bericht door DodgeW200 »

Hogere trap-cadans zorgt ook voor beter evenwicht. En ver genoeg vooruit kijken.
En ook ontspannen rijden (geen gespannen armspieren)
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Idd, ontspannen rijden, maar ook gefocust rijden. Ik verklaar mij nader:

Op moeilijke stukken (zoals smalle sporen), zeker bij hogere snelheden, U op de weg en de obstakels concentreren die eraan komen, en niet naar de koeien zitten gapen of het zitten uitleggen tegen uwe compaan.

Daar dienen die saaie asfaltstukken voor :-)
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

De mensen die problemen hebben in een spoor zijn niet echt een klappeke aan het doen hoor, en ze rijden geen hoge snelheden :wink:

Met een heel erg zoekende band (een "vierkante" band met veel en grote zijdelingse noppen, veelal een goeie modderband) is sporen rijden ook anders als met een ronde semi-slick!
Met de agressieve band moet je wat meer actief sturen om in het spoor te blijven; als je de fiets zijn weg laat zoeken heeft hij de neiging om uit het spoor te willen klimmen.
Met een ronde semi-slick is het eerderhet omgekeerde, de fiets blijft braaf in het spoor, maar om eruit te rijden heb je wat meer snelheid of wat techniek nodig.

Met een zware modderband is het advies ontspannen en sneller rijden niet echt de oplossing, met ronde niet geprofileerde banden soms wel.

Een correcte basishouding met het gewicht centraal, ellebogen gebogen en ver genoeg open en ver genoeg voor je uit kijken helpt bij iedereen.
Ver kijken kan trouwens ook niet als je in het wiel van je voorganger blijft hangen :wink:

hoeveel toeren je draait zal er minder toe doen, minder dan 60 lijkt me niet ideaal, meer dan 100 lijkt me ook nogal veel.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

nothing 's impossible schreef:De mensen die problemen hebben in een spoor zijn niet echt een klappeke aan het doen hoor, en ze rijden geen hoge snelheden :wink:

Met een heel erg zoekende band (een "vierkante" band met veel en grote zijdelingse noppen, veelal een goeie modderband) is sporen rijden ook anders als met een ronde semi-slick!
Met de agressieve band moet je wat meer actief sturen om in het spoor te blijven; als je de fiets zijn weg laat zoeken heeft hij de neiging om uit het spoor te willen klimmen.
Met een ronde semi-slick is het eerderhet omgekeerde, de fiets blijft braaf in het spoor, maar om eruit te rijden heb je wat meer snelheid of wat techniek nodig.

Met een zware modderband is het advies ontspannen en sneller rijden niet echt de oplossing, met ronde niet geprofileerde banden soms wel.

Een correcte basishouding met het gewicht centraal, ellebogen gebogen en ver genoeg open en ver genoeg voor je uit kijken helpt bij iedereen.
Ver kijken kan trouwens ook niet als je in het wiel van je voorganger blijft hangen :wink:

hoeveel toeren je draait zal er minder toe doen, minder dan 60 lijkt me niet ideaal, meer dan 100 lijkt me ook nogal veel.
Voila das nu eens objectieve feedback waar de vraagsteller iets mee kan aanvangen =D> =D>
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

vroeger een enorme hekel aan spoorvorming en net zoals diene kerel ook al zo in den draad gevlogen ( of eigenlijk net ertussen, kon nog net goed mikken :lol: ). Nu ook nog trouwens maar met men big nine gaat het al een pak vlotter. Dez tip van hierboven zeker gebruiken en dat komt goed, en niet beginnen panikeren als ge een pad gaat betreden met sporen want da's ook wel een oorzaak.

MaC'Red 8)
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Bericht door geertg »

Ben content dat ik niet de enige ben die sukkelt met smalle diepe sporen. Mijn probleem is dat ik op dergelijke ogenblikken gewoonweg te voorzichtig word, ik laat zelfs iedereen passeren vooraleer ik denk dat er zo'n stuk aankomt kwestie van geen lange rij achter mij te hebben. Mogelijk is dit te wijten aan het feit dat ik pas op late leeftijd ben beginnen mountainbiken en daardoor minder ervaring heb en voorzichtiger ben dan het jong geweld.
Neonex
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 23:27
Rijdt met: Cube Ltd 29

Bericht door Neonex »

Ik ben vorige week nog gevalle in een spoor dat dichtgegroeid was door gras . Je zag er niets van van het spoor en ineens zat ik er met men voorwiel in en daar vloog ik
Gebruikersavatar
dannyvk
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: di 17 mei 2011 20:25
Rijdt met: Van alles wat

Bericht door dannyvk »

Dit jaar tweemaal met voorwiel weggeschoven tweede keer was in een spoor (ondiep)
Twee keer zwaar ten val gekomen telkens op snelle afdaling, laatste keer sleutelbeen bij gebroken.
Dit is met mijn nieuwe fiets nu 29inch er voor 26 inch.
Wat mij opvalt is dat bij mijn vorige fiets bij steile beklimmingen het voorwiel van de grond zou komen, heb ik met deze fiets niet, ik kan nu blijven zitten...
Heeft dit hier mee te maken, mss te veel gewicht op voorband of is het gewoon toeval geweest?
Weet iemand hier en antwoord op, zo ja wat zou er kunnen helpen.
Plaats reactie