voor tzelfde geld val je met je gezicht in de prikkel draad...JB schreef:Mijne maat gisteren ook ne serieuze smak gedaan in een spoor
zie filmpje op 2.25min
Bangelijk!
Rijden in een spoor
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Guy S.
- Mountainbiker
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
- Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
- Contacteer:
Idd, ontspannen rijden, maar ook gefocust rijden. Ik verklaar mij nader:
Op moeilijke stukken (zoals smalle sporen), zeker bij hogere snelheden, U op de weg en de obstakels concentreren die eraan komen, en niet naar de koeien zitten gapen of het zitten uitleggen tegen uwe compaan.
Daar dienen die saaie asfaltstukken voor
Op moeilijke stukken (zoals smalle sporen), zeker bij hogere snelheden, U op de weg en de obstakels concentreren die eraan komen, en niet naar de koeien zitten gapen of het zitten uitleggen tegen uwe compaan.
Daar dienen die saaie asfaltstukken voor
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
De mensen die problemen hebben in een spoor zijn niet echt een klappeke aan het doen hoor, en ze rijden geen hoge snelheden
Met een heel erg zoekende band (een "vierkante" band met veel en grote zijdelingse noppen, veelal een goeie modderband) is sporen rijden ook anders als met een ronde semi-slick!
Met de agressieve band moet je wat meer actief sturen om in het spoor te blijven; als je de fiets zijn weg laat zoeken heeft hij de neiging om uit het spoor te willen klimmen.
Met een ronde semi-slick is het eerderhet omgekeerde, de fiets blijft braaf in het spoor, maar om eruit te rijden heb je wat meer snelheid of wat techniek nodig.
Met een zware modderband is het advies ontspannen en sneller rijden niet echt de oplossing, met ronde niet geprofileerde banden soms wel.
Een correcte basishouding met het gewicht centraal, ellebogen gebogen en ver genoeg open en ver genoeg voor je uit kijken helpt bij iedereen.
Ver kijken kan trouwens ook niet als je in het wiel van je voorganger blijft hangen
hoeveel toeren je draait zal er minder toe doen, minder dan 60 lijkt me niet ideaal, meer dan 100 lijkt me ook nogal veel.
Met een heel erg zoekende band (een "vierkante" band met veel en grote zijdelingse noppen, veelal een goeie modderband) is sporen rijden ook anders als met een ronde semi-slick!
Met de agressieve band moet je wat meer actief sturen om in het spoor te blijven; als je de fiets zijn weg laat zoeken heeft hij de neiging om uit het spoor te willen klimmen.
Met een ronde semi-slick is het eerderhet omgekeerde, de fiets blijft braaf in het spoor, maar om eruit te rijden heb je wat meer snelheid of wat techniek nodig.
Met een zware modderband is het advies ontspannen en sneller rijden niet echt de oplossing, met ronde niet geprofileerde banden soms wel.
Een correcte basishouding met het gewicht centraal, ellebogen gebogen en ver genoeg open en ver genoeg voor je uit kijken helpt bij iedereen.
Ver kijken kan trouwens ook niet als je in het wiel van je voorganger blijft hangen
hoeveel toeren je draait zal er minder toe doen, minder dan 60 lijkt me niet ideaal, meer dan 100 lijkt me ook nogal veel.
- KUBA
- Mountainbiker
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
- Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
Voila das nu eens objectieve feedback waar de vraagsteller iets mee kan aanvangennothing 's impossible schreef:De mensen die problemen hebben in een spoor zijn niet echt een klappeke aan het doen hoor, en ze rijden geen hoge snelheden
Met een heel erg zoekende band (een "vierkante" band met veel en grote zijdelingse noppen, veelal een goeie modderband) is sporen rijden ook anders als met een ronde semi-slick!
Met de agressieve band moet je wat meer actief sturen om in het spoor te blijven; als je de fiets zijn weg laat zoeken heeft hij de neiging om uit het spoor te willen klimmen.
Met een ronde semi-slick is het eerderhet omgekeerde, de fiets blijft braaf in het spoor, maar om eruit te rijden heb je wat meer snelheid of wat techniek nodig.
Met een zware modderband is het advies ontspannen en sneller rijden niet echt de oplossing, met ronde niet geprofileerde banden soms wel.
Een correcte basishouding met het gewicht centraal, ellebogen gebogen en ver genoeg open en ver genoeg voor je uit kijken helpt bij iedereen.
Ver kijken kan trouwens ook niet als je in het wiel van je voorganger blijft hangen
hoeveel toeren je draait zal er minder toe doen, minder dan 60 lijkt me niet ideaal, meer dan 100 lijkt me ook nogal veel.
- MaC'Red
- Mountainbiker
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
- Rijdt met: Scott Spark RC team
- Contacteer:
vroeger een enorme hekel aan spoorvorming en net zoals diene kerel ook al zo in den draad gevlogen ( of eigenlijk net ertussen, kon nog net goed mikken ). Nu ook nog trouwens maar met men big nine gaat het al een pak vlotter. Dez tip van hierboven zeker gebruiken en dat komt goed, en niet beginnen panikeren als ge een pad gaat betreden met sporen want da's ook wel een oorzaak.
MaC'Red
MaC'Red
-
- Mountainbiker
- Berichten: 687
- Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
- Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction
Ben content dat ik niet de enige ben die sukkelt met smalle diepe sporen. Mijn probleem is dat ik op dergelijke ogenblikken gewoonweg te voorzichtig word, ik laat zelfs iedereen passeren vooraleer ik denk dat er zo'n stuk aankomt kwestie van geen lange rij achter mij te hebben. Mogelijk is dit te wijten aan het feit dat ik pas op late leeftijd ben beginnen mountainbiken en daardoor minder ervaring heb en voorzichtiger ben dan het jong geweld.
Dit jaar tweemaal met voorwiel weggeschoven tweede keer was in een spoor (ondiep)
Twee keer zwaar ten val gekomen telkens op snelle afdaling, laatste keer sleutelbeen bij gebroken.
Dit is met mijn nieuwe fiets nu 29inch er voor 26 inch.
Wat mij opvalt is dat bij mijn vorige fiets bij steile beklimmingen het voorwiel van de grond zou komen, heb ik met deze fiets niet, ik kan nu blijven zitten...
Heeft dit hier mee te maken, mss te veel gewicht op voorband of is het gewoon toeval geweest?
Weet iemand hier en antwoord op, zo ja wat zou er kunnen helpen.
Twee keer zwaar ten val gekomen telkens op snelle afdaling, laatste keer sleutelbeen bij gebroken.
Dit is met mijn nieuwe fiets nu 29inch er voor 26 inch.
Wat mij opvalt is dat bij mijn vorige fiets bij steile beklimmingen het voorwiel van de grond zou komen, heb ik met deze fiets niet, ik kan nu blijven zitten...
Heeft dit hier mee te maken, mss te veel gewicht op voorband of is het gewoon toeval geweest?
Weet iemand hier en antwoord op, zo ja wat zou er kunnen helpen.