Veiligheid op de weg als fiets gebruiker
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
ik rij elke dag naar het werk met de fiets en ik deo zo en vestje al de hele winter aan
alle van als het donker is beginen worden
en 2tal weken later zacht ik op mijn reis weg dat bijna alle fietsers ook al zo en vestje aan hadden.
het valt supper goed op en vind dit echt wel nodig in het donker .
verplichte hoeft voor mij niet ik draag het ik voel me veiliger .
alle van als het donker is beginen worden
en 2tal weken later zacht ik op mijn reis weg dat bijna alle fietsers ook al zo en vestje aan hadden.
het valt supper goed op en vind dit echt wel nodig in het donker .
verplichte hoeft voor mij niet ik draag het ik voel me veiliger .
- Action-Man
- Mountainbiker
- Berichten: 301
- Lid geworden op: ma 06 dec 2004 21:39
- Rijdt met: specialized
Bericht door Action-Man »
Ik denk dat dat iedereen voor zijn eigen moet uitmaken .maar wanneer je eens omvergeknald ben zoals ik verander je rap van mening Het eerste wat ik me aangeschaft heb is voldoende zichtbare atributen
- stan 1
- Mountainbiker
- Berichten: 417
- Lid geworden op: zo 18 jul 2004 20:52
- Rijdt met: Cannondale f500 magura louise brakes , crossmax xl disc wielen
- Contacteer:
ik rij dagelijks op een fietspad dat aan de linkerzijde van de weg ligt,als er een automobilist bv. van de bancontact komt en rechts de straat wil oprijden , dan kan je wel 20 vestjes of lampjes en stripjes dragen, hij of zij let alleen maar op dat wat van links komt , en de eenzame fietser zal hij zeker te laat of totaal niet opmerken , wat niet betekend dat je zonder licht of zichtbare kledij moet rondrijden.
Groeten
Groeten
- Luc
- Mountainbiker
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 25 okt 2002 12:46
- Rijdt met: Ne Zilvere en ne mat Zwette
- Contacteer:
Dit verplichten vind ik wat ver gaan maar zelf heb ik het altijd aan vanaf het wat schemert...
Het argument dat het belachelijk oogt is eigenlijk totaal niet van toepassing, voor 'niet-bikers' oogt alle specifieke aanpassende fietskledij al belachelijk dus dat moet je maar van je afzetten...
Ik heb een licht nylon versie (MAKRO, 12 EUR of zoiets) dus daar zweet je echt geen druppeltje meer in dan zonder vestje hoor.
Het argument dat het belachelijk oogt is eigenlijk totaal niet van toepassing, voor 'niet-bikers' oogt alle specifieke aanpassende fietskledij al belachelijk dus dat moet je maar van je afzetten...
Ik heb een licht nylon versie (MAKRO, 12 EUR of zoiets) dus daar zweet je echt geen druppeltje meer in dan zonder vestje hoor.
ik zag onlangs een docu op discovery channel over james cracknell, die de VS doorkruiste, onder meer met de fiets,Van Cot schreef:i
mijn licht valt 's avonds ook genoeg op.
moet je dan nog zo een irritant lelijk flouvestje hebben waar de mensen die half in het slaap achter het stuur zitten zich heel gemakkelijk op fixeren en je zo aanrijden?
wat me meteen opviel was dat hij geen reflecterende kledij leek te dragen, enkel een knipperlichtje achteraan
en wat bleek: toen zijn karavaan hem even alleen liet fietsen (wegens minimum snelheid in arizona), was het prijs...: hij werd aangereden door een truck (spiegel)
met zo'n knipperlichtje ben je niét goed zichtbaar, zeker niet voor een voertuig dat zelf zware lichten heeft (zoals een truck)...
in zo'n geval (zware lichten) ben je echter wél goed zichtbaar met een jasje dat die lichten reflecteert...
moraal van het verhaal: 's winters fietsen in (half) duister = helm, lichten én zoveel mogelijk licht reflecterend kledij
http://en.wikipedia.org/wiki/James_CracknellOn 20 July 2010, Cracknell was hit from behind by a truck whilst attempting to cycle, row, run and swim from Los Angeles to New York within 16 days.[18] The accident happened at around 5.30am on a quiet stretch of road outside Winslow, Arizona. He has attributed his survival to the fact he was wearing a cycle helmet at the time,[18] which was "shorn in two".[19] In the crash he suffered a contre-coup injury to the frontal lobes of his brain. He was "fully kitted out" by sponsors including the manufacturer of his helmet.[20][21] He is now back at home with his family, although his recovery may never be complete.[22][23]
- bucket
- Mountainbiker
- Berichten: 180
- Lid geworden op: ma 21 jul 2008 17:02
- Rijdt met: Cannondale F1, Cannondale CAAD10
Ikzelf rij bijna dagelijks in het donker, behalve enkele weken in de zomer omdat het dan zolang licht is.
Ik ben altijd voorzien van twee voorlichten (verstraler en een groothoek), een helmlampje dat knippert, twee achterlichten en zo'n fluo geel vestje. Kortom ik heb veel weg van een opgetuigde kerstboom als ik onderweg ben.
Toch zijn er nog eikels die erin slagen me bijna omver te rijden "Sorry niet gezien"!
Zolang ze in hun autootje bezig zijn met allerlei andere dingen dan het verkeer mag je doen wat je wil. Als ze niet kijken zien ze ook niet he.
Ik ben altijd voorzien van twee voorlichten (verstraler en een groothoek), een helmlampje dat knippert, twee achterlichten en zo'n fluo geel vestje. Kortom ik heb veel weg van een opgetuigde kerstboom als ik onderweg ben.
Toch zijn er nog eikels die erin slagen me bijna omver te rijden "Sorry niet gezien"!
Zolang ze in hun autootje bezig zijn met allerlei andere dingen dan het verkeer mag je doen wat je wil. Als ze niet kijken zien ze ook niet he.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 07 jun 2010 17:17
- Rijdt met: singlespeed & rigid!
Ik zelf rij ook bijna dagelijks in het donker naar/van het werk en voor het plezier. Dikwijls word ik daarover aangesproken op het werk en krijg ik de opmerking dat iedere fietser verplicht een fluo jasje zou moeten dragen. Ik antwoord dan altijd dat ik daar geen probleem mee zou hebben indien iedere auto dan ook verplicht in het fluo wordt geschilderd en iedereen verplicht een fluo jasje moet dragen wanneer men zich de openbare weg bevindt. Want... een voetganger of een geparkeerde auto is in het donker is veel minder zichtbaar dan een fietser (indien de verplichte verlichting aanwezig is natuurlijk).
Meestal is dat het punt waarop van onderwerp veranderd wordt.
Meestal is dat het punt waarop van onderwerp veranderd wordt.
als elke fietser nu al eens het fietspad zou gebruiken...
Ik fiets NOOIT op de baan. En erger me dagelijks (terwijl ik zelf op de fiets zit) over degene die hun leven wagen en liever de vlakke asfalt kiezen boven een putteke in het fietspad.
Te veel hobbels? Koop u dan een mountainbike ipv 23mm bandjes in de winter.
Ik fiets NOOIT op de baan. En erger me dagelijks (terwijl ik zelf op de fiets zit) over degene die hun leven wagen en liever de vlakke asfalt kiezen boven een putteke in het fietspad.
Te veel hobbels? Koop u dan een mountainbike ipv 23mm bandjes in de winter.