Veiligheid eerst !

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Veiligheid eerst !

Bericht door Justin »

Hey gasten, vandaag ff verschrokken.

Rond 17.20 uur reed in met mijn wagen in Zepperen (in de buurt van Voerke ijs, komende uit de richting van Zepperen). Voor mij een wagen die plots uitwijkt voor een verkeerd geparkeerde auto. Ik wijk ook uit, maar op het allerlaatste moment zie een paar heel kleine pinkende lampjes. Een mountainbiker ! Gelukkig had ik hem nog tijdig gezien.

Wat ik hiermee maar wil zeggen : pas op met die kleine pinkende lampjes vanvoor, want je ziet ze dus bijna niet. Alhoewel je zou zeggen van wel als je ze in je handen hebt.

Ik hoop dat de biker die rond dat uur op die plaats aan't biken was dit bericht leest. Niet om kritiek te geven op zijn uitrusting, maar gewoon om hem duidelijk te maken dat het toch allemaal niet zo veilig is dan dat het op het eerste zicht wel lijkt. Kwestie van de "bikers-gemeenschap" toch zo groot mogelijk te houden.

Zelf ben ik in de namiddag ook een baanritje van ca. 50 km gaan doen. Het was maar een beetje overtrokken en ik voelde mij al niet echt 100% op mijn gemak. Dus als het echt donker is, zal ik voorlopig (tot ik een goede lichtset heb) niet met de bike buitenkomen.

Dus gasten (en dames) : maak dat jullie voldoende zichtbaar zijn, en vergeet in deze duistere dagen het estetische aspect ff. Veiligheid primeert !
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Hetgeen ook gezegd mag worden : het achterlichtje is dus wel goed zichtbaar, want daar heb ik nog speciaal voor in mijn achteruitkijkspiegel gekeken. =D>
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Ik moet nu elke dag in den donkere van het werk naar huis rijden.
Ik heb me ook zo'n "flikkerlichtenledsetje" aangeschaft. Het voorlicht daarvan (groene leds) gebruik ik niet.
Ik heb in de plaats daarvan een ledlamp gekocht met "gewoon" wit licht. Daarmee wordt ik zeker gezien.
Voor de rest bind ik refelcterende strips rond armen en enkels.
Ik hoop daarmee voldoende op te vallen, maar 100% veilig voel ik me absoluut niet.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Die nieuwe witblauwe lampjes zijn idd bijzonder fel, die groene voldoen inderdaad bijlange na niet :wink: Kan ook wel zijn dat de batterijtjes plat waren...

Wie wist er trouwens dat je met die lichtjes in knipperstand niet reglementair bent? Iedereen? :D
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Om zichtbaar te zijn in het verkeer is reflecterend materiaal veel effectiever dan verlichting!

Dus, zorg voor reflecterende strips op de kledij, doe eventueel een jasje aan, extra strips om de armen,....

De pinkende lampjes zijn misschien niet reglementair, maar geen enkele flik zal je ervoor op kant zetten.
Je valt wel veel beter op met flikkerende lampjes!!!
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Dzjowie schreef:Die nieuwe witblauwe lampjes zijn idd bijzonder fel, die groene voldoen inderdaad bijlange na niet :wink: Kan ook wel zijn dat de batterijtjes plat waren...

Wie wist er trouwens dat je met die lichtjes in knipperstand niet reglementair bent? Iedereen? :D
Daar ben je verkeerd in, althans wat betreft het achterlicht.
In de wegcode staat totaal niets vermeld over de vorm van het achterlicht. Het moet enkel rood zijn en voldoende zichtbaar. Het juiste artikel heb ik al eens in een andere topic gepost, maar kan 'm niet meer dadelijk terugvinden.

Het voorlicht moet wit en constant brandend zijn, dat is wel waar.

Nu moet ik wel nog de eerste agent tegenkomen die daarvoor gaat verbaliseren, alhoewel geen correcte verlichting bij nacht/onvoldoende zichtbaarheid een ZWARE OVERTREDING is...
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Justin schreef:geen correcte verlichting bij nacht/onvoldoende zichtbaarheid een ZWARE OVERTREDING is...
ten tijde van de invoering van de superboetes bedroeg de boete voor bovenstaand vergrijp 150€
Na de herziening is dat teruggedrongen tot 50€.
Mijn verlichting is in orde, mijn reflectoren niet :oops:
Ik weet dat ik behoorlijk zichtbaar ben met mijn reflecterende strips, maar ben wettelijk niet in orde.
Ik hoop dat ik de agent-pietje-just niet tegenkom, of ik ben gepluimd.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

Black Phantom schreef:
Justin schreef:geen correcte verlichting bij nacht/onvoldoende zichtbaarheid een ZWARE OVERTREDING is...
ten tijde van de invoering van de superboetes bedroeg de boete voor bovenstaand vergrijp 150€
Na de herziening is dat teruggedrongen tot 50€.
Mijn verlichting is in orde, mijn reflectoren niet :oops:
Ik weet dat ik behoorlijk zichtbaar ben met mijn reflecterende strips, maar ben wettelijk niet in orde.
Ik hoop dat ik de agent-pietje-just niet tegenkom, of ik ben gepluimd.
rij altijd om als ge ne agent die pas in dienst is tegenkomt.

heb zo ook is ene gehad, uiteindelijk had hij niks aan te merken maar ik kwam wel 10 minuten te laat op school. Schone uitleg gehad, had ge die ijsplek niet gezien aangezien je plots hard remde dat zou dan betekenen dat je licht niet goed werkt aangezien je de ijsplek niet zag, waarop ik den uitleg had, ik remde omdat gij mij tegenhoude, en ik zou den damp is van uwe bril doen, dan is er geen ijsplek meer. :lol:

echt slim. en me die onozelheden heb ik daar nog nen tijd gestaan totda ik opmerkte dat de signalisatie van zijne combi niet in orge was (verkeerde lichten aangezet), en dan liet hij mij maar verder rijn.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

In Duitsland zijn de knipperende achterlichten idd verboden, België weet ik niet.
Maar ze vallen in ieder geval goed op, en zijn dus veilig mijns inziens.

Dat er fietsers ronddwalen met zo'n miniscuul geel lichtje vooraan kan
ik ook echt niet begrijpen #-o Trouwens, daarmee zie je zelf toch niet waar
je rijdt...???!!! [-X

Laatst nog hier in de buurt gebeurd: MTB-er fietst 's avonds snel even over
een bospadje naar vriendin - zonder verlichting. Kent het pad goed maar
valt toch en blijft in een greppel liggen totdat hij 's anderendaags gevonden
wordt door een wandelaar met zijn hond =D>
"Ik wilde snel even mijn GSM halen bij mijn vriendin" was de uitleg.
Gevolg: verlamd! Hopelijk niet blijvend :-?
Van pech (verstand?) gesproken... :roll:
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Van Cot schreef:...totda ik opmerkte dat de signalisatie van zijne combi niet in orge was (verkeerde lichten aangezet), en dan liet hij mij maar verder rijn.
En waar staat wettelijk bepaald welke signalisatie hij op zo'n moment moet opzetten ? #-o Nergens dus. *LOL*

Het is allemaal plezant om zulke verhalen op te vissen en te vertellen natuurlijk :wink: , maar of ze echt gebeurd zijn, dat is natuurlijk een andere vraag. Bij deze zijn we dus ook aan't afwijken van de originele topic.

Ik denk dat de opmerking van Nothings's Impossible in deze topic nog de beste is. Het komt er dus wel degelijk op neer om duidelijk zichtbaar te zijn. En of dat nu wettelijk is of niet, als je in "den donkere" goed zichtbaar bent, zal geen enkele agent jou daarvoor verbaliseren, zeker niet als zwakke weggebruiker zoals ze dat noemen. En als er dan toch een agent is die je zou verbaliseren omdat je "te zichtbaar", dan vind ik dat persoonlijk maar zwak.

@Dzjowie : na jou bericht nogmaals gelezen te hebben -> welke lampjes bedoel je in feite ? Bedoel je die HID of bedoel je wel degelijk LED's ? Nu weet ik niet welk soort die biker van deze avond had, maar persoonlijk vind ik deze LED's niet voldoende. :-? Het gaat uiteindelijk over je eigen veiligheid hé. :roll:
Laatst gewijzigd door Justin op ma 15 nov 2004 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie