Stuurbreedte MTB!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
roveny
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 20:17
Rijdt met: Cube Reaction Race '04 , HS33, Skareb Comp

breedte stuur

Bericht door roveny »

Ik heb een klein vraagske : :-?
mijn stuur is momenteel 58 cm breed ( werd zo standaard geleverd) en nu wil ik graag daar enkele cm afhalen.
'K zou willen beginnen met aan elke kant 2 cm af te zagen, maw 4 cm in te korten. :P
Het is natuurlijk een topic waarvan iedereen zo zijn eigen goesting en rijstijl heeft, maar ligt de gemiddelde stuurbreedte rond de 54 cm?
Of is dit nog aan 'de ruime kant' ?
Gebruik van de bike : toertochten, bloso ritten, zoveel mogelijk off road en hoe vettiger hoe prettiger. :wink:

ps.: volgens één of ander reglement moeten de doorgangen ( voor wedstrijden) minstens 58 cm zijn, maw 54cm is nog maar niptekes.

:bounce: Dank
:bounce: R 8)
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Bericht door thomatchef »

Dat is iets wat ik eigenlijk ook wel wil weten. Ik heb me laten wijsmaken dat je stuur een paar cm breder moet zijn dan je schouderbreedte, is dat juist? En is het afgeraden om daar zelf de zaag in te zetten, of moet je dat laten doen door iemand?
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

De hoofdregel is dat het stuur minimum de lengte moet hebben van de schouderbreedte. Toch is het ieder zowat zijn goesting heb eens gelezen dat optimale lengte voor tochten tss 56 en 60 cm zou liggen en voor XC wedstrijden tss 52 en 54. Ik rijd echter met een breedte van 50cm en voel mij daar perfect bij. Maar denk eraan afzagen is geen probleem, er terug aanzagen daarentegen [-X #-o
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Begin met aan elke kant 1 cm af te halen en zie hoe het bevalt. Hoe smaller het stuur hoe moeilijker het sturen is in technische sekties en hoe moeilijker het is om door te ademen.
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

A d r i schreef:Begin met aan elke kant 1 cm af te halen en zie hoe het bevalt. Hoe smaller het stuur hoe moeilijker het sturen is in technische sekties en hoe moeilijker het is om door te ademen.
Hoi Adri,

Wat betreft het sturen in technische stukken ondervind ik toch het tegendeel hoor, wat betreft ademen volg ik u, maar is zoals reeds gezegd mss een persoonlijk gevoel hé. :wink:
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Het is een gewoonte, een breder stuur stuurt gemakkelijker voor een beginner omdat de hefboom groter is , maar door de breedte kan je natuurlijk niet overal even gemakkelijk tussen passeren.
Mijn smalste is 55cm en m'n breedste 58 en dat is steeds wel even wennen bij het switchen van bike.
Laatst gewijzigd door A d r i op wo 06 okt 2004 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Ik denk dat Adri overschot van gelijk heeft. Begin maar eerst met er wat minder af te doen, meer kan nadien nog altijd.

Wat de breedte betreft, referentiepunt is idd de schouderbreedte. Een ritchey WCS is bijvoorbeeld 55,5 cm, en da's voor mij meer dan smal genoeg, en ik ben toch maar een smal ventje.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Vooraleer je met zagen begint, zou ik aanraden om je controls en je handvatten eerst eens een beetje (5-10 mm langs elke zijde bvb.) naar binnen te schuiven en zo een aantal kms uit te testen. Gewoon ff niks aantrekken van die stompjes langs elke zijde; er wel rekening mee houden als je een smalle doorgang neemt, natuurlijk.

Pas indien je je gewenste stuurpositie gevonden hebt, doe je je handvatten er van af en kan je het overtollige deel afzagen.

Hou er zowieso rekening mee dat als je met bar-ends rijdt, dat die dingen ook plaats innemen op je stuur en dat het hoogst onaangenaam is om met de snijkant van je hand continu tegen die bar-end gedrukt te zitten.
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

't Heeft zijn voor- en nadelen om een korter stuur te hebben.

Nadeel is dat je iet sminder controle hebt en iets minder precies kan sturen.

Voordeel is dan wel dat je makkelijker in nauwe passages kan maneuvreren, waar je dicht tegen bomen of andere obstakels rijdt, bvb. op paden waar poorten staan om de ruiters buiten te houden.

Maar best de tip van Jacques septante sept opvolgen :wink:
bambam
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: za 17 mei 2003 15:59

Bericht door bambam »

Mijn stuur is 50cm breed; voel mij daar het beste bij. maar het blijft een persoonlijke keuze.

Wat met het inkorten van een carbon stuur? kan je dan nog bar-ends plaatsten? is dit mogelijk of hangt dat af van fabrikant? Iemand ervaring?
Plaats reactie