Stuurbreedte MTB!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
TS biker
Mountainbiker
Berichten: 351
Lid geworden op: di 25 okt 2005 17:15
Rijdt met: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470

Bericht door TS biker »

Ik denk dat 58 (met barends) en 56 (zonder barends) zowat in 90% van de gevallen de ideale maat is !
IceCube
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 08:45
Rijdt met: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Bericht door IceCube »

mtbgast schreef:stuurbreedte moet (in theorie) u schouderbreedte + 6 of 8 cm zijn
Ik heb nog nooit een stuur van 76 cm gezien (o) :drunk:
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

bwo me een buiske en wa plooien kunt ge zels eentje maken van ne meter... of anders verlengtabs he..
En als da klopt en der rijdt hier ene rond met 56 dan heeft die wel hele smalle schouders.. Ik heb mn sturen liefst rond de 62 en zelfs iets meer.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Hubertje schreef: En als da klopt en der rijdt hier ene rond met 56 dan heeft die wel hele smalle schouders..
Dan hebben de meesten die met een wcs rijden smalle schouders, de 25.4 versie is maar 55 breed, de 31.8 is 58.
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

schouderbreedte wordt gemeten tussen de scharnierpunten van de schouders, niet aan den buitenkant van de schouders. Strek uw armen maar eens recht vooruit, ge ziet dan 2 puttekes. Tussen deze puttekes wordt de schouderbreedte gemeten. Dus zult ge nooit aan een stuur van 76 cm geraken.

Hoe de theorie is om de exacte stuurbreedte te bepalen weet ik niet juist, ik had eens ne website gevonden waar piekfijn stond uitgelegd hoe het moest.
De basis was de schouderbreedte en daar moest ge nog dacht ik uw grips en barends bijrekenen. Schouderbreedte zou ongeveer moeten overeen komen met de afstand center to center van je grips. Kon ik die site maar nog terugvinden, ik heb met de hulp van die site m'n stuur ingekort en het voelt perfect aan.
Gebruikersavatar
Jens
Mountainbiker
Berichten: 247
Lid geworden op: do 13 mei 2004 05:14
Rijdt met: Specialized Rock Hopper Pro disc

Bericht door Jens »

al een oud topic, maar ik wil mijn stuur ook wat inkorten. Nu vraag ik me af hoe ik het gemakkelijkst die handvaten kan opschuiven..

ik veronderstel dat werken met olie/zeep niet echt ideaal is :lol:
Mon...
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: di 20 jun 2006 18:26
Rijdt met: Ghost SE7300

Bericht door Mon... »

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen (en misschien wel iedereen die zelf niets veranderd heeft aan zijn stuur) met een veel te breed stuur rondrijden. Sommige fietsenmakers passen het aan, maar de meest doen daar niets aan. Mijn origineel stuur was een riser van 62cm nu heb ik en plat van 56cm. Amai, dat fietske reageert nu wel pittig hoor.
Vloeger was hij wa plomper, maar wel comfortabeler (zal vooral aan de riser liggen).
Je moet al heel breed zijn als je een stuur van 60cm nodig hebt. Tot hier toe moet ik nog iemand op de fiets tegenkomen die zo breed is.
Ik spreek hier wel cross-country, downhill en free-ride zal wel anders zijn.
www.wrenchscience.com zegt ook hoe breed het stuur moet zijn. Dit komt daar exact overeen met de schouderbreedte, maar dat is iets te small vind ik.
Gebruikersavatar
Nico_1977
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: di 25 jul 2006 19:09
Rijdt met: CANYON NERVE XC 7.0 '07
Contacteer:

Bericht door Nico_1977 »

OP een of ander duitse mtb-magazine site was een artikel over stuur inrichting (positie van hendels, stuurbreedte enzo.. ) .
Daar spraken ze over schouderbreedte + 2 keer de handpalmbreedte..

Werkt voormij .. missschien ook voor andere? :-)
Gebruikersavatar
Jens
Mountainbiker
Berichten: 247
Lid geworden op: do 13 mei 2004 05:14
Rijdt met: Specialized Rock Hopper Pro disc

Bericht door Jens »

Jeans schreef:al een oud topic, maar ik wil mijn stuur ook wat inkorten. Nu vraag ik me af hoe ik het gemakkelijkst die handvaten kan opschuiven..

ik veronderstel dat werken met olie/zeep niet echt ideaal is :lol:
hela, me niet negeren hé :lol:
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

perslucht als je dat hebt...

mijn stuurtje zonder bar ends is 48 cm en mijn stuurtje met bar ends 51cm
Plaats reactie