Zeer in de zijkant van je knie

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
cimicke
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: za 30 jul 2005 18:41
Rijdt met: TREK 4300 full lx

Bericht door cimicke »

jup. k heb het nu zo ingesteld. nu hopen dat die ontsteking snel genezen is...
Gebruikersavatar
...Jokke
Mountainbiker
Berichten: 366
Lid geworden op: do 21 okt 2004 23:56
Rijdt met: Ti Joven

Bericht door ...Jokke »

cimicke schreef: nu hopen dat die ontsteking snel genezen is...
veel ijs leggen!!!!! en zalf smeren en eventueel een ontsteking remmer
Gebruikersavatar
cimicke
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: za 30 jul 2005 18:41
Rijdt met: TREK 4300 full lx

Bericht door cimicke »

ontstekingsremmer heeft de dokter me al gegeven en zalf masseer ik regelmatig in.

Wandelen en fietsen is me op dit moment afgeraden, zeker als het tempo en de kracht wisselend zijn.

alleen dat ijs had ik nog niet geprobeerd of zelfs aan gedacht, kan ik ook nog eens proberen. hoe sneller gedaan hoe beter.
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Hmmm interessant om te lezen dit allemaal.
Sinds twee weken zit ik nu ook te sukkelen met pijn in de knie. Eigelijk is het een pees (buitenkant van de knie, schuins boven) die onstoken zou zijn.
Doordat ik zei dat ik intensief mountainbikete (wedstrijden), hebben ze me een spuitje cortisone gegeven...Dat zou dan in minder dan een week helemaal opgelost moeten zijn. 14 dagen helemaal plat liggen zag ik niet echt zitten. Dit om toch maar het eindseizoen een beetje te doen lukken.
Wat de oorzaak zou kunnen zijn heb ik zelf al een hypothese.
Ik rij al bijna 5 jaar MTB, 5 jaar met Time en nooit problemen gehad.Aan de pedalen zou het dus niet zitten. Ik heb overlaatst wel een verandering gedaan in mijn rijstijl... De meer gevarieerde trainingen; met o.a. krachttrainingen en krachtintervallen zouden de boosdoeners kunnen zijn.
fast Jean schreef: het kan voort komen van de manier van rijden! als ge te hard trekt aan uw klikpedalen kunt ge der ook veel last van krijgen
ge moet natuurlijk ook recht in uw pedalen zitten.

maar tis één van de meest voorkomende problemen bij mensen die veel fietsen!!
Is het zo dat het trekken aan de pedalen (niet het duwen) die zone aan de knie zo erg belast? Te hard op de pedalen stoempen leek me ook ongezond, maar ik dacht dit zeker te moeten doen, wilde ik toch wat kracht winnen.
Gelukkig was ik er heel vroeg bij om dit te laten nazien... Een weekje wachten of het voorbij zal zijn of niet. Hopelijk volgt hier geen soap van het knietje.


Greetz,

Julien.
Gebruikersavatar
...Jokke
Mountainbiker
Berichten: 366
Lid geworden op: do 21 okt 2004 23:56
Rijdt met: Ti Joven

Bericht door ...Jokke »

wacko007 schreef: Is het zo dat het trekken aan de pedalen (niet het duwen) die zone aan de knie zo erg belast? Te hard op de pedalen stoempen leek me ook ongezond, maar ik dacht dit zeker te moeten doen, wilde ik toch wat kracht winnen.
Gelukkig was ik er heel vroeg bij om dit te laten nazien... Een weekje wachten of het voorbij zal zijn of niet. Hopelijk volgt hier geen soap van het knietje.
trekken aan de pedalen kan of mag geen oorzaak zijn van ontstekingen. Wellicht zijn de schoenplaatjes verkeerd gemonteerd of verschoven.
Ik zelf heb al een hele geschiedenis achter de rug met onstekingen. Ik heb het kunnen verhelpen met zooltjes in de schoenen te leggen.
Wanneer je sukkelt met een ontsteking, tracht altijd de oorzaak te zoeken.

als je de zoekfunctie gebruikt kom je veel te weten over mogelijke oorzaken.

alvast beterschap
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

Ik heb gisteren, tijdens een mtbike rit van 167 kms, ook pijn gekregen in de buitenkant van mijn rechterknie. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat mijn zadel voortdurend zakte, waardoor ik op den duur, zonder dat ik het goed besefte, helemaal in elkaar gehurkt zat te fietsen (bevestiging of weerlegging van deze 'diagnose' volgt nog).

Dit verergerde dan weer 'het zwemmen' in de pedalen, dat ik eerder al opgemerkt had, veroorzaakt door versleten schoenplaatjes (van website meetcentrum bullen):
Ook dient er op gewezen dat de slijtage van de schoenplaatjes niet meer dan eenderde mogen bedragen ten overstaan van de totale materiaaldikte. Indien de plaatjes minder worden gaan deze als het ware zwemmen in de pedalen met alle gevolgen [van dien].
Ik denk dat rijden met ietwat versleten schoenplaatjes niet noodzakelijkerwijze slecht is (meer speling), maar je moet dan wel goed letten op je houding (knieën naar binnen).
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

ik heb het zelfde probleem gekend en mijn probleem was dat ik teveel op men grootste blad zat te stoempe, voor ge koste maakt raad ik u aan om is enkele kere op uw middelste blad te rijde ipv van op uw grootste, bij mij zijn hier alle problemen mee verdwenen. Als ge zo na ne keer of vijf rijde nog altijd een zeer knie hebt ligt het wss aan iets anders, doe ze geen zeer meer zou ik zegge, wa minder dikwijls stoempe op uw grootste blad en wa meer rijde op souplesse
zelf ook ondervonden vorige week, mijn koersvelo nog ies bovengehaald en kreeg na km of 5 enorm veel last in mijn rechterknie, vooral alsik tegenwind of wa bergop moest, dus alsik kracht moest leveren, dan maar op binnenblad geschakeld en op soeplesse toerke afgewerkt, and guess what geen last of niets :P
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

cyclon schreef:Ik heb gisteren, tijdens een mtbike rit van 167 kms, ook pijn gekregen in de buitenkant van mijn rechterknie. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat mijn zadel voortdurend zakte, waardoor ik op den duur, zonder dat ik het goed besefte, helemaal in elkaar gehurkt zat te fietsen (bevestiging of weerlegging van deze 'diagnose' volgt nog).
da's dus bevestigd: opnieuw pijn op dezelfde plek na een rit van 172 km met , zoals later bleek, een zadel dat zo'n 1-1.5 cm gezakt was

in het algemeen: mooi rond trappen (duwen, afschraapbeweging naar achteren door '6 uur', trekken, afschraapbeweging naar voren door '12 uur', duwen, etc.) helpt ook om de knieën te sparen (naast klein trappen), versus voor 70-90% duwen ('stampen')
Gebruikersavatar
picolo
Mountainbiker
Berichten: 172
Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:20
Rijdt met: ridley scorpion 2006

Bericht door picolo »

Ik heb een twee jaar geleden eveneens gesukkeld met pijn aan de zijkant van mn knieën na het fietsen en lopen. De eerste passen of trappen waren zeer pijnlijk maar vanaf deze terug in beweging was liep alles alof er niks aan de hand was. Maar de dag nadien massa's pijn. Toevallig heb ik bij een familielid die een zelfde soort pijn had de oplossing gevonden. Een ontsteking van de patellapees. Door een verkeerde stand van het been (spier) worden alle krachten niet via de knie maar via die pees overgebracht waardoor hij ontsteekt. Dus gedurende een 6-tal maanden heb ik een patellabandje moeten dragen juist onder mijn knie tijdens het sporten. Hierdoor zag ik ook hoe de spier iets veranderde van vorm. Sindsdien niks meer van pijn gehad.
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

picolo schreef:Ik heb een twee jaar geleden eveneens gesukkeld met pijn aan de zijkant van mn knieën na het fietsen en lopen. De eerste passen of trappen waren zeer pijnlijk maar vanaf deze terug in beweging was liep alles alof er niks aan de hand was. Maar de dag nadien massa's pijn. Toevallig heb ik bij een familielid die een zelfde soort pijn had de oplossing gevonden. Een ontsteking van de patellapees. Door een verkeerde stand van het been (spier) worden alle krachten niet via de knie maar via die pees overgebracht waardoor hij ontsteekt. Dus gedurende een 6-tal maanden heb ik een patellabandje moeten dragen juist onder mijn knie tijdens het sporten. Hierdoor zag ik ook hoe de spier iets veranderde van vorm. Sindsdien niks meer van pijn gehad.
Kan het zijn. Wat ook kan is een klein scheurtje in de meniscus. Eens een NMR laten nemen om uitsluitsel te geven. Moet wel worden geopereerd en reken in dat geval op zes weken revalidatie.

Maar 'k wil je geen schrik aanjagen he :-?
Plaats reactie