Zeer in de zijkant van je knie

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
fast Jean
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 01 mar 2005 10:02

Bericht door fast Jean »

wat Skysurfer zegt is idd waar...
ik heb een vriendin en die kiné studeerd en die zei ook zoiets!

zelf heb ik er ook al een paar keer last van gehad, dit vooral door overbelasting, te hard getraind dus!

het kan voort komen van de manier van rijden! als ge te hard trekt aan uw klik pedalen kunt ge der ook veel last van krijgen
ge moet natuurlijk ook recht in uw pedalen zitten.

maar tis één van de meest voorkomende problemen bij mensen die veel fietsen!!
Gebruikersavatar
bam-bam
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 24 sep 2003 22:58
Rijdt met: Bulls Team, Fox, Sram X.0, Hope, RavX

Bericht door bam-bam »

yep, hier ook!

Aan de buitenkant van rechter knie.
meestal als ik (veel) op de rollen getraind heb, of een klimtraining op rollen. Maar soms ook gewoon tijdens een lange toertocht (vooral met veel klimmen).

Volgens dokter tendinitis, door te korte pees. Enkel stretching zou helpen, mar die is nogal moeilijk zelf te doen: kinesist. Rust helpt ook.

De echte oorzaak weet ik nog altijd niet: ligt het bij mezelf (lichaam) of bij m'n fiets (positie)?
Zou me eens graag laten opmeten en dit laten overzetten naar m'n fiets, maar kost wel veel.
Gebruikersavatar
pirati
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 19:14
Rijdt met: Santa Cruz Superlight

Bericht door pirati »

Net gerevalideerd van overbelasting van mijn knie.

Bij me te wijten aan ongelijke ontwikkeling van quadriceps: als één van de spieren meer/minder is ontwikkeld, dan blijft je knie-schijf niet mooi op zijn plaats bij plooien, met ontsteking tot gevolg.

Therapie bestond erin om de minder ontwikkelde spieren effe meer te ontwikkelen (aangepaste krachtoefeningen).
Ga zeker eens langs bij een orthopedist/sportdokter en kinesist.
frankinouille
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 14:58
Rijdt met: Marin pallissade trail

Bericht door frankinouille »

Daarom dat ik soms met argwaan deze dingen lees. Veel mensen met goede raad, maar vaak de foute...
De Ganzenpoot (of pes anserinus) ligt aan de binnenkant... en is een verzameling van een adductor, gracilis en sartorius...
Laat deze overbelasting (ofwel frictiesyndroom) nakijken door een sportarts of sportkinesitherapeut!
Oorzaak is ofwel mechanisch: schoenplaatjes die verkeerd afgesteld staan, foute zitpositie) ofwel lichaamseigen (overbelasting spieren, verkortingen,... ofwel een combinatie van beiden.
Ervaringen vragen is één ding, ernaar luisteren een ander...
Bij medische klachten, raadpleeg aub diegenen die ervoor opgeleid zijn. Ik ga zelf toch ook niet mijn kopserie uittenvijzen als ik er geen verstand van heb...
Succes
Skysurfer schreef:Het gaat hier waarschijnlijk om een ontsteking ter hoogte van de ganzepoot. Dat is de plaats waar je buitenste kuitspier - spier naast je scheenbeen & buitenstebilspier aanhechten. Dit kan komen door overbelasting (tendenitis) of daar verkeerde belasting (slechts pedaalafstelling). In sommige gevallen kan het je kuitbeen zijn die niet perfect zit in de kom. Dit komt vaak voor bij mensen die plat voeten of holle voeten hebben. Soms lengte in beenlengte. Eens laten controleren bij bv. een gyropracter.

In Waregem zit er een zéér goeie.
Gebruikersavatar
sportyboy
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 09 jul 2004 19:22
Rijdt met: Canyon AL 9.0 2009

Bericht door sportyboy »

ik heb het zelfde probleem gekend en mijn probleem was dat ik teveel op men grootste blad zat te stoempe, voor ge koste maakt raad ik u aan om is enkele kere op uw middelste blad te rijde ipv van op uw grootste, bij mij zijn hier alle problemen mee verdwenen. Als ge zo na ne keer of vijf rijde nog altijd een zeer knie hebt ligt het wss aan iets anders, doe ze geen zeer meer zou ik zegge, wa minder dikwijls stoempe op uw grootste blad en wa meer rijde op souplesse


greetz en succes,
Sportyßoy
Gebruikersavatar
...Jokke
Mountainbiker
Berichten: 366
Lid geworden op: do 21 okt 2004 23:56
Rijdt met: Ti Joven

Bericht door ...Jokke »

90 % van de knie klachten komen voorts vanuit de voeten. Schoenen, klikpedalen of schoenplaatjes ( verschoven of versleten) kunnen redenen zijn.

Ikzelf heb ook geruime tijd gesukkelt. Oorzaak waren de voeten (doorgezakte voet) Fiets nu met zooltjes. Heel tevreden over en geen knieproblemen.

meer info vindt je in de zoekmachine: tendinitis

groetjes
Gebruikersavatar
cimicke
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: za 30 jul 2005 18:41
Rijdt met: TREK 4300 full lx

Bericht door cimicke »

ikzelf heb het nu ook voor.

Ook voor de eerste maal klikpedalen aangeschaft en ik had niet zo gelet op de afstelling van plaatjes. k dacht dat ze goed stonden, maar dn dag na men eerste rit met die dingen, zijn mn kniepezen al ontstoken. t was direct duidelijk wat de oorzaak was.
stomweg wel direct een lange rit gedaan ipv een korte. Al doende leert men, maar t is toch een pijnlijke les. :(
Hopelijk werken die pillekes goed en is t snel over.

dju zeg, en zeggen dat men vakantie just begint & ik dacht veel te fietsen.
Gebruikersavatar
...Jokke
Mountainbiker
Berichten: 366
Lid geworden op: do 21 okt 2004 23:56
Rijdt met: Ti Joven

Re: Zeer in de zijkant van je knie

Bericht door ...Jokke »

Dimitri schreef:Ervaart iemand dit nog,...

Telkens ik een toer rij, waar er toch serieus wat gestoempt moet worden, krijg ik zeer in de zijkant van men rechterknie....aan wat is dit te wijten?? positie zadel ofzo???te laag? te kort opt stuur??
Gebruikersavatar
cimicke
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: za 30 jul 2005 18:41
Rijdt met: TREK 4300 full lx

Bericht door cimicke »

als ik de stand van men voeten bekijk zonder klikpedalen staan die hielen lichtjes naar binnen gedraaid bij het fietsen. ik had hier dus geen rekening mee gehouden als ik de plaatjes had afgesteld waardoor de voeten recht vooruit stonden. Ik heb ze nu zo ingesteld dat ze wat lichtjes gedraaid staan, en dn bal van de voet ongeveer op t kliksysteem. hopelijk is dit de juiste stand, k zal het eens testen wanneer ik terug kan rijden met de fiets.

Hoogte frame, stand van het zadel, afstand stuur heb ik ook wat vgl met wat er allemaal op een paar sites staat en dit blijkt bij mij wel in orde te zijn als ik alles nameet.
Ik had dan ook geen enkele last hiervoor van het fietsen, behalve dan dat de beentjes na een lange rit soms niet meer wilden meedoen. :-)
Gebruikersavatar
...Jokke
Mountainbiker
Berichten: 366
Lid geworden op: do 21 okt 2004 23:56
Rijdt met: Ti Joven

Bericht door ...Jokke »

de voeten moeten dezelfde houding en positie hebben dan wanneer je gewoon recht staat of wandelt. Staan de tippen van je voet iets naar binnen dan zal je het schoenplaatje ook zo moeten afstellen.
Plaats reactie