Juiste manier van schakelen

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door Bobbie »

Pillipilli schreef:Ik ben gisteren eens gaan testen en idd ligt het schakelen naar een kleiner blad mij veel beter. Hellingen die ik normaal nooit in 1 keer kon doen deed ik nu wel vlot. Alleen heb ik toen ik net aan het klimmen was van mijn middelste naar kleinste tandwiel geschakeld. Toen ik eenmaal terug boven kwam zat plots mijn ketting vast in mijn crank en zag ik tot mijn verbazing dat heel mijn middelste tandwiel gevleugeld was. Misschien een beetje teveel kracht gezet tijdens het schakelen ofwel was die middelste tandwiel versleten gewoon. Kan ik weer in mijn geldbeugel gaan tasten.
Het kan goed zijn dat je het middenblad scheef getrokken heb door te schakelen tijd het klimmen. Ik zie vaak veel mensen in de beklimming vanvoor nog schakelen met volle macht op de pedalen en dan maar vloeken dat het niet lukt of de ketting alle kanten opvliegt.

Best voor de klim het juiste verzet vooraan kiezen en achteraan kun je de fijn afstelling doen. Dit geld vooral voor korte steile klimmen is het een geleidelijke klim kun je uiteraard op het middenblad beginnen en eindigen op het kleinste blad vooraan.

Het is een beetje hetzelfde als remmen indien je snel een bocht in gaat rem je ook best af voor de bocht en niet in de bocht.
L3X
Mountainbiker
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 15 okt 2008 13:02
Rijdt met: Specialized S-Works Epic Carbon

Bericht door L3X »

Ik heb net eens wat zitten rekenen... je gaat met een 22-32-44 voor 11-32 achter dus ongeveer zo schakelen?

22x32
22x28
22x24
22x21
22x18 of 32x28
32x24
32x21
32x18
32x16
32x14
32x12 of 44x16
44x14
44x12
44x11
Gebruikersavatar
Jan1963
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: di 11 okt 2005 18:39
Rijdt met: Flanders Grinta FXT

Bericht door Jan1963 »

kawa schreef:
Sjarel schreef: Rij op je kleine blad vooraan als je <10kmph rijdt,
rij op je middenblad als je snelheid tussen de 10 en 20 kmph ligt,
rij op je buitenblad vanaf 20kmph.
Geloof je dit nu zelf?

Ik rij zo goed als nooit op mijn buitenblad... (enkel in een afdaling als ik echt snelheid wil maken)

Rij altijd op mijn binnenblad, en enkel op het kleine blad vooraan als er "echt" geklommen moet worden.
mijn gedacht
Gebruikersavatar
Killerbe
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 25 jun 2008 11:50
Rijdt met: Orbea OIZ - Thompson Full LX en misschien nog een Trek 8500

Bericht door Killerbe »

Ik rijd altijd zoals mijn benen het mij opleggen. Bij een klim tracht ik te schatten welke het beste is. Meestal midden blad en laag achterin. 2/4. narmate de helling vordert blijk ik de gekozen versnelling evalueren, en pas deze dan ook aan indien nodig. In de ardennen gebeurt het vaak dat ik in de laagste versnelling naar boven kruip.
Gebruikersavatar
Kinnie
Mountainbiker
Berichten: 1053
Lid geworden op: di 08 nov 2005 21:26
Rijdt met: Trek Procaliber

Bericht door Kinnie »

Ik rij altijd op een zo klein mogelijke versnelling en zo soepel mogelijk naar boven rijden, traag maar soepel.

Wat je dan natuulijk ook niet mag doen is op het allerkleinste verzet aan 10km/u naar boven knallen, wat dan zit je u zot te duwen op uwen bike... Ik probeer op m'n kleinste verzet niet vlugger te rijden dan een goeie 6km/u. Dat lijkt in velen hun ogen belachelijk.

De laatste keer dat ik de kemmelberg opreed was dit aan zo'n 5km/u, terwijl er 2 me voorbij knalden en riepen: "dien zal ook ooit wel ne keer boven geraken...", toen die 2 halverwege afstapten en naar boven wandelden kwamen we samen boven aan. Toen ik gewoon "goeiemorgen" zei konden ze amper nog reageren omdat ze beiden buiten adem waren 8)
steffenson
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: za 15 okt 2005 12:03
Rijdt met: Merida carbon flx team

Bericht door steffenson »

Op de vlakke is bij mij op het buitenblad, voor valsplat naar het middenblad en klimmen is op de kleine. Achteraan is het volgens het gevoel. Ook sta ik liever een tandje te licht dan 1 te zwaar.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

ik schakel als ik zin heb. :-?
het zal mij toch worst wezen dat iemand op zijn kleine of op zijn middenblad een klimmetje neemt?
dit is puur persoonlijk. zelf hangt dit van mij af van dag tot dag. soms pak ik hier in de buurt een klimmetje op mijne grote maar dat is gewoon full speed aankomen en effe duwen tot boven. als een klim echt te lang wordt ga ik ook liever beetje peddelen. of ik moest écht een goed gevoel hebben dan wil ik effe duwen. hangt gewoon van moment tot moment af en van klim tot klim. ik schakel wanneer ik me daar goed bij voel.
Plaats reactie