Inderdaad, de halembaye staat in koersfietskringen bekend als één van de hellingen in België waar ge in de buurt van de 100 kunt komen (is naar verluidt de snelheid die een peleton daar haalt). De aangewezen manier is om rustig naar boven te rijden en net voor de top een demarrage te plaatsen op een heel grote versnelling, om tegen 40-50 aan de afdaling te beginnen. Bijtrappen zolang ge kunt en daarna aan uw positie werken.flip schreef:Het is wel zo dat de steile kant maar een 900 m lang is, tegen dat je op je topsnelheid zit ben je bijna onder. En je hebt geen aanloop, want je moet eerst langs den andere kant omhoog. Daarbij toen ik die snelheid had moest ik serieus snel trappen om nog bij te geven, dus ik begrijp niet hoe sommigen hier aan snelheden tegen 90 km per u komen. Alle mss dat dat niet met de MTB maar met de koersfiets is??navidad schreef:Geeft een idee hoe steil zo'n helling is. Vergelijk zo de Hallembaye een keer met 2 hellingen in buurt van Ronse: de Bourliquet (Frasnes) 82 km/h en Les Hauts (St-Sauveur) 84 km/h, beide zijn mooie asfaltwegen. Telkens aanloop en dan 'aërodynamisch' laten bollen. In afdaling van de Kwaremont naar datzelfde Ronse toe moet je al serieus bijduwen om 75 km/h te halen.flip schreef:Mijn topsnelheid op de weg 69 km/u op Cote d'Hallembaye, aan de steile kant.
Persoonlijk ben ik er nog maar één keer afgereden, in januari van dit jaar op een dag dat het enorm stormde. Vanuit stilstand boven (had op mijn compaan gewacht) en zonder fanatiek bijtrappen raakte ik snel aan 67 (vol wind tegen). Ik was nog niet beneden maar ik durfde echt niet meer versnellen omdat de wind mij van links naar rechts blies terwijl er camions passeerden enzo. Toen heb ik mij dus maar rechtgezet, maar het moet zeker VEEL sneller kunnen. Dat werd ook bewezen doordat ik later in de minder steile afdaling praktisch dezelfde snelheid haalde (met wat wind mee).