Maximum daalsnelheid ?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
manuel
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 19:31
Rijdt met: Gary Fisher Ziggurat

Bericht door manuel »

flip schreef:
navidad schreef:
flip schreef:Mijn topsnelheid op de weg 69 km/u op Cote d'Hallembaye, aan de steile kant.
Geeft een idee hoe steil zo'n helling is. Vergelijk zo de Hallembaye een keer met 2 hellingen in buurt van Ronse: de Bourliquet (Frasnes) 82 km/h en Les Hauts (St-Sauveur) 84 km/h, beide zijn mooie asfaltwegen. Telkens aanloop en dan 'aërodynamisch' laten bollen. In afdaling van de Kwaremont naar datzelfde Ronse toe moet je al serieus bijduwen om 75 km/h te halen.
Het is wel zo dat de steile kant maar een 900 m lang is, tegen dat je op je topsnelheid zit ben je bijna onder. En je hebt geen aanloop, want je moet eerst langs den andere kant omhoog. Daarbij toen ik die snelheid had moest ik serieus snel trappen om nog bij te geven, dus ik begrijp niet hoe sommigen hier aan snelheden tegen 90 km per u komen. Alle mss dat dat niet met de MTB maar met de koersfiets is??
Inderdaad, de halembaye staat in koersfietskringen bekend als één van de hellingen in België waar ge in de buurt van de 100 kunt komen (is naar verluidt de snelheid die een peleton daar haalt). De aangewezen manier is om rustig naar boven te rijden en net voor de top een demarrage te plaatsen op een heel grote versnelling, om tegen 40-50 aan de afdaling te beginnen. Bijtrappen zolang ge kunt en daarna aan uw positie werken.

Persoonlijk ben ik er nog maar één keer afgereden, in januari van dit jaar op een dag dat het enorm stormde. Vanuit stilstand boven (had op mijn compaan gewacht) en zonder fanatiek bijtrappen raakte ik snel aan 67 (vol wind tegen). Ik was nog niet beneden maar ik durfde echt niet meer versnellen omdat de wind mij van links naar rechts blies terwijl er camions passeerden enzo. Toen heb ik mij dus maar rechtgezet, maar het moet zeker VEEL sneller kunnen. Dat werd ook bewezen doordat ik later in de minder steile afdaling praktisch dezelfde snelheid haalde (met wat wind mee).
navidad
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 29 aug 2005 22:51
Rijdt met: scott racing pro

Bericht door navidad »

Je hebt maar een paar 100 meter nodig om een hoge snelheid te halen: het moet alleen maar steil bergaf zijn, goede weg, liefst niet te bochtig en met voldoende "landingspiste" om uit te bollen. Die hellingen bij Ronse zijn maar zo'n 3 à 400 meter lang, maar genoeg om de teller op toeren te krijgen. Ik heb de Hallembaye enkel nog maar opgereden (paar keer), nog niet af (spijtig), maar o.b.v. het "lastigheidsgehalte" van de klim heb ik niet de indruk dat die steil genoeg is om vlot 80km/h of meer te halen. Een peloton kan daar inderdaad hoge snelheden halen omdat de weg zo breed is (hoewel 100 km/h?). Zou ik een peloton niet aanraden op Bourliquet of Les Hauts :lol: Of op La Redoute of Stockeu. [-o<
Gebruikersavatar
master j
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 03 aug 2005 01:39
Rijdt met: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)
Contacteer:

Bericht door master j »

Met koersfiets op Hallembaye na beetje bijtrappen en terug afremmen voor auto voor mij: 91 km/u. En dan 2 km verder mijn voorste band plat op 1 seconde, sindsdien schrik gekregen. Dit jaar terug zelfvertrouwen gekregen en in de bochtige afdaling Croix De Fer 90 km/u geklokt, was mij aan het meten met een hollander, ik wel gewonnen ;-).

Met mtb op Mont Ventoux, richting Malaucene, 94 km/u.

Spel me niet de les, want ik weet dat het gevaarlijk is, maar ik kan het niet laten.
Billie
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 18:54
Rijdt met: Giant XTC
Contacteer:

Bericht door Billie »

Heb in totaal pas 300 kilometer een computertje op de fiets.

Dus snelst gemeten snelheid is 65km/u op de cauberg, achter een auto waardoor ik op een gegeven moment moest remmen. Jammer want kon nog genoeg bij. Zal de komende tijd geen kans meer krijgen met de regen omdat er nogal een paar bochten bij zitten.
Gebruikersavatar
keybiker1
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 mar 2004 19:32
Rijdt met: made by Capino Wevelgem

Bericht door keybiker1 »

scelter schreef:Tis mss interessanter om de topsnelheid op het vlakke eens te vergelijken ;)
56km/h wel met de koersvélo
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Bericht door Traxer »

Paar jaar geleden op koersfiets. Afdaling van de col d'Allos. 95,5
Eigenlijk veel te rap. En dan nog zonder helm :oops:
Gebruikersavatar
thegreattrax
Kerstman
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 20:40
Rijdt met: ne rooden

Bericht door thegreattrax »

Traxer schreef:Paar jaar geleden op koersfiets. Afdaling van de col d'Allos. 95,5
Eigenlijk veel te rap. En dan nog zonder helm :oops:
foei foei zo zonder helm [-X

ik zou het niet weten mijn topsnelheid want kheb nix om die te meten #-o #-o #-o (traxer??? :roll: )
Gebruikersavatar
Traxer
Kerstman
Berichten: 1450
Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
Contacteer:

Bericht door Traxer »

Ja, Trixer. Als je meekan met mij :lol: weet je hoe snel je rijdt... 8)
fricassee
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: do 17 nov 2005 17:03
Rijdt met: rockrider 8

Bericht door fricassee »

Snelste afdaling ook was in Nederlands Limburg, Epen. Haalde daar een snelheid van 79km/u.
Sneller zat er misschien nog in maar durfde niet verder te gaan en maar even de remmen (voorzichtig) dicht getrokken.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Bericht door aresius »

46km/u met ne gewone stadsfiets (Oxford Master) over de carnotstraat in antwerpen (plat en druk verkeer) wel wind in de rug
Plaats reactie