Wat is nu een goede band?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

supper-G schreef:De beste banden kwa grip/rolweerstand/gewicht/prijs vind ik de schwalbe jimmy's.
deze heb ik ook en ben ik ook zéér tevreden over. Ik gebruik ze echter alléén als ik weet/vermoed dat ik véél grip nodig heb.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

stoney schreef:ik rijd met michelin comp s light tubless. 2.0 zeer goede band . zelf in de modder maar dan wel met weinig druk 1.7 kg vooraan en 1.9 achter
Hier rijd ik ook mee...maar op 2.0 bar...Ik denk wel dat ik ze wat lager ga moeten zetten want eergisteren onderuit gegaan in een moddergladde bocht...Ik weeg zelf 1m78/69kg.Ga eens proberen rijden op 1.8 bar
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Sinds enkele weken heb ik dezelfde band als Van Cot : IRC Mythos XC II en ik ben positief verrast. Eerst een ritje gedaan combinatie modder/asfalt, en dat viel goed mee. Sinds Steven mij eens op sleeptouw heeft genomen in de omgeving van Borgloon - met modder all over the place :wink: - bleek de band pas echt zijn verdiensten te bewijzen. Veel grip, door de breedte snijdt hij als het ware door de modder, houdt weinig/bijna geen modder vast vanaf het moment dat je op minder modderige paden/wegen komt. Een ander positief punt aan deze band is............. de prijs ! Nu weet ik niet wat Van Cot voor de IRC Mythos XC betaald heeft, maar zelf heb ik rond de 16 Euro betaald.

Persoonlijk deel ik de mening van "Thorgal" en moet ik "Ghost-rider" en "SOM ghost" een beetje tegenspreken. De RR van Schwalbe vind ik ook een goede band, maar niet in "vettige omstandigheden". Zoals "Thorgal" al zei : niet te hard stoefen over die grip.
Ik heb zelf ervaren dat bij nat wegdek, zelfs op asfalt en zonder modder van eerder genomen veldwegen, de band (vooral voorwiel) nogal de neiging heeft om uit te breken. Laat ons dan maar zwijgen over kasseibaantjes... (Maar dat is waarschijnlijk een zaak appart gezien het op natte kasseitjes altijd wel uitkijken geblazen is.)

Zoals ik al meermaals in mijn replies gezegd heb : dit is enkel mijn persoonlijke ervaring. Ik weet niet in welke mate bandendruk, gewicht van de "piloot" enz. invloed heeft op een band (daarvoor heb ik nog te weinig ervaring :-? en te veel "piloot-gewicht" *ROFLMAO*).

@Van Cot : ik weet niet of jij daar ook van op de hoogte bent, maar onlangs zei Stijn mij dat die IRC Mythos XC II niet meer gemaakt zullen worden en dat blijkt volgens mijn fietsenmaker wel degelijk het geval te zijn. Ik weet niet wat jij gaat doen, maar ik ga in ieder geval nog een achterband bestellen gezien de voorband toch niet zo fel slijt.
Jommeke
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 sep 2004 20:57

Bericht door Jommeke »

Ik heb besloten om terug de overstap te maken naar Michelin-banden. Vond dit vroeger ook al een goede band. Alleen welke zou het beste zijn.
De band zou niet al te erg mogen schuiven en zou zeker licht moeten lopen.
Welke is dan het beste: XLS, Comp S light, Jet S, ...
Het gaat om een gewone band met binnenband.
Gebruikersavatar
spilliespeedy
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:43
Rijdt met: gary fisher hoo koo e koo / specialized carve comp 29er

Bericht door spilliespeedy »

Awel ben blij dat er meer mensen met die irc banden rijden.

Ik rij met drie types

irc mythos semi slick 1.95 geweldige banden voor baan en offroad indien er niet te veel modder is.

irc serac 2.1 zijn mijn eerste banden en nog altijd staat er ene op mijne voorwiel, goede grip, goede modderdoorlaat, rolweerstand regelen met gesteldheid van u benen :lol:

irc mythos 2.1 staat op achterwiel zelfde eigenschappen als de serac maar iets betere rolweerstand en heeft soms de neiging om uit te breken.

Het enige dat ik nu zoek is een volledige slick 1.0 voor compleet op de baan

irc heeft geen dus suggesties zijn welkom, heb zoek functie al gebruikt maar vond niets naar mijn goesting
Jommeke
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 sep 2004 20:57

Bericht door Jommeke »

Slick Banden heb ik tijdje geleden bij vaneyck Tessenderlo gekocht.
Dit waren Continental's volledig kaal zonder profiel.
Deze banden liepen perfect. De prijs ervan was 10,54€/stuk.
Dit waren wel geen vouwbandje maar met een stalen draad langs weerszijde.
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Jommeke schreef:Ik heb besloten om terug de overstap te maken naar Michelin-banden. Vond dit vroeger ook al een goede band. Alleen welke zou het beste zijn.
De band zou niet al te erg mogen schuiven en zou zeker licht moeten lopen.
Welke is dan het beste: XLS, Comp S light, Jet S, ...
Het gaat om een gewone band met binnenband.
Kben niet echt een 'bandenfreak',maar als allround band vind ik toch de Comp S light er bovenuit steken.Efkes met Skinny Jimmys gereden,maar die slijten enorm op asfalt en in combinatie met Crossmaxen blijken die mij iets te kwetsbaar met mijn lengte en gewicht.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

Justin schreef:Sinds enkele weken heb ik dezelfde band als Van Cot : IRC Mythos XC II en ik ben positief verrast. Eerst een ritje gedaan combinatie modder/asfalt, en dat viel goed mee. Sinds Steven mij eens op sleeptouw heeft genomen in de omgeving van Borgloon - met modder all over the place :wink: - bleek de band pas echt zijn verdiensten te bewijzen. Veel grip, door de breedte snijdt hij als het ware door de modder, houdt weinig/bijna geen modder vast vanaf het moment dat je op minder modderige paden/wegen komt. Een ander positief punt aan deze band is............. de prijs ! Nu weet ik niet wat Van Cot voor de IRC Mythos XC betaald heeft, maar zelf heb ik rond de 16 Euro betaald.

Persoonlijk deel ik de mening van "Thorgal" en moet ik "Ghost-rider" en "SOM ghost" een beetje tegenspreken. De RR van Schwalbe vind ik ook een goede band, maar niet in "vettige omstandigheden". Zoals "Thorgal" al zei : niet te hard stoefen over die grip.
Ik heb zelf ervaren dat bij nat wegdek, zelfs op asfalt en zonder modder van eerder genomen veldwegen, de band (vooral voorwiel) nogal de neiging heeft om uit te breken. Laat ons dan maar zwijgen over kasseibaantjes... (Maar dat is waarschijnlijk een zaak appart gezien het op natte kasseitjes altijd wel uitkijken geblazen is.)

Zoals ik al meermaals in mijn replies gezegd heb : dit is enkel mijn persoonlijke ervaring. Ik weet niet in welke mate bandendruk, gewicht van de "piloot" enz. invloed heeft op een band (daarvoor heb ik nog te weinig ervaring :-? en te veel "piloot-gewicht" *ROFLMAO*).

@Van Cot : ik weet niet of jij daar ook van op de hoogte bent, maar onlangs zei Stijn mij dat die IRC Mythos XC II niet meer gemaakt zullen worden en dat blijkt volgens mijn fietsenmaker wel degelijk het geval te zijn. Ik weet niet wat jij gaat doen, maar ik ga in ieder geval nog een achterband bestellen gezien de voorband toch niet zo fel slijt.
ik heb er bij van eyck bijna 10 euro aan gegeven, met binnenband, het gaat hier om 2 achterbanden. Of ik er ga bijkopen weet ik nog niet, wss zal irc een andere mythos op de markt bregen, maar ik rij voor de moment met de scott manx banden die standaart bij de scale zitten, als deze versleten zijn steek ik de irc's.
Gebruikersavatar
profi
Mountainbiker
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 03 nov 2004 16:43
Rijdt met: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Bericht door profi »

Ik rij al 10 jaar met z- maxen 1.95, nooit geen problemen gehad.
Oke dat het in vette bagger wat minder gaat , maar verder kan je het hele jaar mee rijden. En als je voor iedere type ondergrond een ander band moet beginen kopen , amai mijne portefeulle. :roll:
klainblat
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
Contacteer:

Bericht door klainblat »

Ik heb Hutchinsons-ust Pyton 2.0 en ik ben daar tevreden over. Maar het kan misschien nog beter. Je zou met alles moeten kunnen 'testen' om echt een gefundeerde, persoonlijke keuze te maken. Mijn Pytons voldoen echter niet in modder, 't blijkt dan ook een droog-weer-band te zijn. Ik heb dus gisteren een 2de set gekocht. De Scorpion-ust 1.75. Dat zouden modder vreters moeten zijn. We zullen zien. Wel duur als ik zo hoor wat jullie betaalden (38 Eur per stuk). Dus maar hopen dat ik er plezier van heb. Het is niet noodzakelijk een duurdere onderneming om 2 sets banden (3 ?) te hebben. Ze zullen allen gemiddeld minder slijten omdat je ze ook minder gebruikt (je kan toch maar 1 set banden per keer gebruiken #-o ). Bovendien zal je door de juiste bandenkeuze (hopelijk) minder vallen en je zal dus besparen op stukken aan je fiets en aan jezelf. Nog niet te spreken van het plezier dat je kan hebben om niet door te slippen en/of weg te schuiven waar anderen met de 'verkeerde' banden allemaal in de 'modder' bijten. Banden zijn belangrijk hé :-)
Plaats reactie