Forumoverzicht Techniek Tips en tricks Klimmen!?!!

Klimmen!?!!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht ma 02 mei 2016 20:15
Edlisjas Avatar gebruiker
Moderator

Berichten: 3454
Mijn bike: Canyon Exceed cf SLX 9.9 Pro Race, Cannondale Beast of the East" 1 27,5+
Ook niet onbelangrijk is een goede afstelling van de fiets en schoenplaatjes!

Bericht zo 14 okt 2018 22:13
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 56
Hoi,

Ook ik zoek iets van training om beter en vooral langer te klimmen.
Nu ben ik nog niet zo heel lang bezig maar de benen zijn al duidelijk harder en breder. Toch kom ik uiteraard nog kracht te kort.
Is het voldoende om lang tegen de wind in te rijden? Squads doen, interval trainen heb ik ook al gelezen.

Ik zoek iets om me te verbeteren omdat ik die Mont-Ventoux offroad wil doen....

Groetjes,

Bossi

Bericht di 16 okt 2018 10:09
KrisMaes76 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 680
Mijn bike: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 Stealth 2016

Bossi13 schreef:
Hoi,

Ook ik zoek iets van training om beter en vooral langer te klimmen.
Nu ben ik nog niet zo heel lang bezig maar de benen zijn al duidelijk harder en breder. Toch kom ik uiteraard nog kracht te kort.
Is het voldoende om lang tegen de wind in te rijden? Squads doen, interval trainen heb ik ook al gelezen.

Ik zoek iets om me te verbeteren omdat ik die Mont-Ventoux offroad wil doen....

Groetjes,

Bossi


Banden vullen met water en een hele dag een brug op en af rijden? :lol:

Bericht di 16 okt 2018 18:31
chrisper Mountainbiker

Berichten: 879
Mijn bike: Trek HT 29inch / Cube HT 26inch
Nu gaan jullie waarschijnlijk lachen, maar ik heb wel al klimtraining gedaan met wat zwaardere rugzak. Enkele klimmetjes gedaan, en dat helpt wel wat. Maar meestal doe ik dat door gewoon veel te klimmen. Ergens langere klimmen opzoeken. Wat je vaak doet, word je beter in. Soms wat weerstandstraining op de rollen. Maar eerst moet de basis goed zijn. Dan pas specifieke trainingen

Bericht za 10 nov 2018 16:58
Bossi13 Mountainbiker

Berichten: 56
KrisMaes76 schreef:
Banden vullen met water en een hele dag een brug op en af rijden? :lol:


Heb kiezels in mijn banden gestoken :lol:

Ik dacht ook aan rugzak vullen met gewicht Chrisper. Maar het zal vooral oefenen worden vrees ik.

Wat ook een oplossing kan zijn, maar zal serieus wat centjes kosten, is de trainingsramp waar ik Nino schurter op heb beziggezien op youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=Rz4v0zHfGk8&t=40s Seconde 31.

Groetjes,

Bossi

Bericht di 13 nov 2018 11:26
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1207
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Je moet niet klimmen om te leren klimmen. Je moet wat training betreft in zones denken, of dit nu over vermogen of hartslag gaat maakt even niet zoveel uit. Stel nu dat je op basis van je gewicht en conditie de Ventoux zal oprijden in de zone sub-treshold (onder je omslagpunt), dan kan je dit 'klimmen' kunnen trainen door in deze zone te fietsen. (Kant-tekening: in een goede training komen alle zones aan bod, dus train ook niet enkel in je zone die je op het oog hebt).

Ik train zelf met een vermogensmeter, wat het natuurlijk erg gemakkelijk maakt om bepaalde zones te trainen. Stel nu dat ik op een klim van 1h gemiddeld 280W trap, dan kan ik de weken/maanden vooraf bewust trainingen gaan doen met intervallen tussen 260 en 320W, variërend in tijd en intensiteit. Voor je lichaam maakt het niet uit hoor of je nu 280W trapt bergop in de bergen of windop langs het kanaal (*). Je moet gewoon de beoogde wattages trappen (of hartslag halen). Je rugzak vullen met extra gewicht is één manier om een hoger wattage te trappen, maar je kan ook gewoon.. harder trappen. Het is een fabeltje dat klimmen een totaal andere sport is dan op het vlakke fietsen. Die rollenbank van Schurter is al helemaal te gek, dat is voor een inspanningstest en niet voor het trainen op klimmen. Als je goed getraind bent dan kan je zelfs klimmen in Z1 (duurtraining) en wordt het verschil tussen klimmen en vlak rijden helemaal klein.

(*): dit klopt niet helemaal. Vanaf dat je je fysieke capaciteiten bijna volledig ontwikkeld hebt (je rijdt al jarenlang competitie en/of traint als een prof) dan moet je het 'specifiteitsprincipe' toepassen en trainen op datgene wat je in wedstrijd wilt doen. Dan zijn er wel kleine verschillen tussen langs het kanaal rijden en klimmen (zuurstofniveau, zithouding, staand vs. zittend trappen) die op absoluut topniveau die ene procent extra kunnen opleveren die het verschil kan maken. Op amateur niveau is dit effect verwaarloosbaar tov het effect van juist en voldoende trainen.

Bericht di 13 nov 2018 21:48
fishie Mountainbiker

Berichten: 67
Mijn bike: Cube Ltd SL 29
spaghetti_2 schreef:
Het is een fabeltje dat klimmen een totaal andere sport is dan op het vlakke fietsen.


Als ik meerijd met de maten van de club op een TT, dien ik steeds af te haken als het omhoog gaat. Echter, achteraf op de terugweg naar huis, langs vlakke wegen, gebeurd het regelmatig dat ik de locomotief ben van het treintje, met soms problemen voor die betere klimmers om te volgen. Er is dus toch een verschil denk ik...
Ik weeg wel minstens 10kg meer dan mijn maten. Kan ik stellen dat ik met 10kg minder, ik ook op de hellingen bij de beteren ga zijn? Dus enkel vermageren, en het komt in orde? Voor een gedeelte (hoogst)waarschijnlijk waar.

Maar is het echter zo simpel om het te beperken tot gewichtsverlies? Misschien ook een verschil in lichaamsbouw dat de oorzaak van verschil kan zijn?

Bericht wo 14 nov 2018 10:49
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1207
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
fishie schreef:
spaghetti_2 schreef:
Het is een fabeltje dat klimmen een totaal andere sport is dan op het vlakke fietsen.


Als ik meerijd met de maten van de club op een TT, dien ik steeds af te haken als het omhoog gaat. Echter, achteraf op de terugweg naar huis, langs vlakke wegen, gebeurd het regelmatig dat ik de locomotief ben van het treintje, met soms problemen voor die betere klimmers om te volgen. Er is dus toch een verschil denk ik...
Ik weeg wel minstens 10kg meer dan mijn maten. Kan ik stellen dat ik met 10kg minder, ik ook op de hellingen bij de beteren ga zijn? Dus enkel vermageren, en het komt in orde? Voor een gedeelte (hoogst)waarschijnlijk waar.

Maar is het echter zo simpel om het te beperken tot gewichtsverlies? Misschien ook een verschil in lichaamsbouw dat de oorzaak van verschil kan zijn?


Dat verschil zit hem in het absolute wattage dat je kan trappen en het wattage per kg lichaamsgewicht. Renners met meer karuur en spiermassa kunnen een hoger absoluut wattage trappen, terwijl pocketklimmers dan weer een hoger wattage/kg kunnen trappen. Daarom gaat Romain Bardet nooit Parijs Roubaix winnen, en Sagan niet de Tour de France. Wanneer ik zeg dat klimmen geen andere sport is, dan bedoel ik NIET dat er geen verschil kan zijn tussen je klimcapaciteiten en bv je talent voor langs het kanaal hard te rijden. Daarmee bedoel ik wel dat er voor je lichaam grosso modo geen verschil is tussen 250W trappen op het vlakke en klimmen aan 250W. Maar wanneer jij tegen 250W op het vlakke rijdt, dan moeten die klimmers relatief tegenover hun omslagpunt misschien een zwaardere inspanning leveren dan jij. En wanneer jij tegen 250W aan het klimmen bent, dan word je gelost door hen omdat ze voor een zelfde gelijkaardige inspanning een hoger W/kg trappen en dus sneller bergop rijden.

Het probleem voor de meeste renners die enkel op het vlakke rijden is dat ze redelijk monotoon rijden en nooit langdurig de wattages trappen die je wel bergop trapt. Die trappen ze spontaan wél als ze toch eens gaan klimmen in de Ardennen of Alpen. Vandaar de perceptie dat je bergop moet rijden om te leren klimmen. Maar het belangrijkste is dus W/kg, en werken aan je lichaamsgewicht en aan de wattages die je kan trappen, dat kan je overal. Serge Pauwels doet een groot deel van zijn klimtrainingen ook gewoon in Vlaanderen, met een powermeter gaat dat.

Bericht wo 14 nov 2018 22:37
fishie Mountainbiker

Berichten: 67
Mijn bike: Cube Ltd SL 29
spaghetti_2 schreef:
fishie schreef:
spaghetti_2 schreef:
Het is een fabeltje dat klimmen een totaal andere sport is dan op het vlakke fietsen.


Als ik meerijd met de maten van de club op een TT, dien ik steeds af te haken als het omhoog gaat. Echter, achteraf op de terugweg naar huis, langs vlakke wegen, gebeurd het regelmatig dat ik de locomotief ben van het treintje, met soms problemen voor die betere klimmers om te volgen. Er is dus toch een verschil denk ik...
Ik weeg wel minstens 10kg meer dan mijn maten. Kan ik stellen dat ik met 10kg minder, ik ook op de hellingen bij de beteren ga zijn? Dus enkel vermageren, en het komt in orde? Voor een gedeelte (hoogst)waarschijnlijk waar.

Maar is het echter zo simpel om het te beperken tot gewichtsverlies? Misschien ook een verschil in lichaamsbouw dat de oorzaak van verschil kan zijn?


Dat verschil zit hem in het absolute wattage dat je kan trappen en het wattage per kg lichaamsgewicht. Renners met meer karuur en spiermassa kunnen een hoger absoluut wattage trappen, terwijl pocketklimmers dan weer een hoger wattage/kg kunnen trappen. Daarom gaat Romain Bardet nooit Parijs Roubaix winnen, en Sagan niet de Tour de France. Wanneer ik zeg dat klimmen geen andere sport is, dan bedoel ik NIET dat er geen verschil kan zijn tussen je klimcapaciteiten en bv je talent voor langs het kanaal hard te rijden. Daarmee bedoel ik wel dat er voor je lichaam grosso modo geen verschil is tussen 250W trappen op het vlakke en klimmen aan 250W. Maar wanneer jij tegen 250W op het vlakke rijdt, dan moeten die klimmers relatief tegenover hun omslagpunt misschien een zwaardere inspanning leveren dan jij. En wanneer jij tegen 250W aan het klimmen bent, dan word je gelost door hen omdat ze voor een zelfde gelijkaardige inspanning een hoger W/kg trappen en dus sneller bergop rijden.

Het probleem voor de meeste renners die enkel op het vlakke rijden is dat ze redelijk monotoon rijden en nooit langdurig de wattages trappen die je wel bergop trapt. Die trappen ze spontaan wél als ze toch eens gaan klimmen in de Ardennen of Alpen. Vandaar de perceptie dat je bergop moet rijden om te leren klimmen. Maar het belangrijkste is dus W/kg, en werken aan je lichaamsgewicht en aan de wattages die je kan trappen, dat kan je overal. Serge Pauwels doet een groot deel van zijn klimtrainingen ook gewoon in Vlaanderen, met een powermeter gaat dat.


Dus, ik begrijp hieruit, dat ik in de huidige status, mij het best focus op gewichtsverlies, en niet zo speciaal anders dien te gaan trainen om een beter klimmer te worden?
fishie schreef:
Maar is het echter zo simpel om het te beperken tot gewichtsverlies?

In hoofdzaak wel dus...

Bericht do 15 nov 2018 10:24
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1207
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Om beter te klimmen (= een hoger W/kg) te trappen kan je aan je wattages werken (trainen in hogere zones bv) of gewicht verliezen. Aan jou (afhankelijk van je conditie, tijd om te trainen, gewicht, etc.) om uit te maken waar je het gemakkelijkste progressie kan maken :)

VorigeVolgende

Keer terug naar Tips en tricks