Forumoverzicht Techniek Tips en tricks Schijf vooraan verkleinen van 180 naar 160

Schijf vooraan verkleinen van 180 naar 160

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Ibiets Mountainbiker

Berichten: 21
Hey,
Is het doenbaar om vooraan op Mn spark 160mm schijf te zetten i.p.v. de huidige 180mm. Crosscountry gebruik. Geen extreme downhill.
Welk adapter stukje moet k daarvoor hebben voor Mn level tl remklauw?
Thanx voor de info.
Ps met huidige standaard setup (centerline sram schijf) trilt de vork bij licht remmen vooraan... enig idee hoe dit te voorkomen?

Erik.B Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1420
Mijn bike: BMC Teamelite 01, massini custom
Bij 160 mm moet je gewoon uw adapter weglaten en vast zetten zonder adapter, voor het trillen van uw remmen zou het kunnen zijn dat je fiets gepoetst hebt en iets op uw remblokken gekomen is wat biet mag?
BV een of ander vloeistof?

Ibiets Mountainbiker

Berichten: 21
Hey,
ah ok zo simpel, thanx.

Ivm het trillen, nee hij doet het altijd wel. Als ik licht rem dan trilt de vork... rem ik goed door dat de fiets vooraan duikt dan doet hij het niet.
Onlangs een vervangwiel vd de LBS gebruikt en dat deed het ook, dus met andere remschijf bedoel ik deed m het ook.

Groeten
Ilja

Erik.B Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1420
Mijn bike: BMC Teamelite 01, massini custom
Dan zal je moeten zoeken wat het is door eliminatie, afstelling van uw remklauw, speling balhoofdlager of proberen met ander remblokjes

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1187
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Is ook niet altijd weg te werken, heeft te maken met stijfheid wiel + vork + balhoofd.
Je voorrem krijgt echt wel wat krachten te verwerken tijdens het remmen en dit moet worden opgevangen door de spaken, je vork en je balhoofd. Zelfs bij een stijf wiel kunnen de spaken een beetje doorbuigen. Vorkpoten kunnen ook licht buigen, en speling op je balhoofd is ook mogelijk.

madskatingcow Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 5503
Mijn bike: Scott Scale 900 RC WC 2017 - Scott Spark 900 RC WC 2017
Als je remklauw niet 100% loodrecht staat op de remschijf, kan het zijn dat je remblokje blijft hangen achter de uitsparingen in de schijf, met vibraties tot gevolg. Dit fenomeen deed zich extreem voor bij Magura Storm SL remschijven, en ook Galfer heeft dit. Het hangt dus ook af of je een schijf hebt met veel uitsparingen in of niet.

Ibiets Mountainbiker

Berichten: 21
Op dit moment staan nog steeds de standaard sram centerline schijven erop


Keer terug naar Tips en tricks





cron