Stuurbreedte MTB!

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Bericht door JeTeR »

sean braire schreef: Bij ons in de club is het afzagen een soort van doopritueel voor een nieuwe bike. Nog blinkend, vers uit de showroom en vlam de zaag erin...

Voila, dat is gesproken!!
Niks beter dan de zaag zetten in zo'n maagdelijk nieuw stuur op een gloednieuwe bike 8)
Alhoewel... ik heb 'het' met de buizensnijder gedaan :D

JeTeR
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Zoals sean zegt, kan je idd maar beter niet té enthousiast zijn de zaag.
Jack77 schreef:Vooraleer je met zagen begint, zou ik aanraden om je controls en je handvatten eerst eens een beetje (5-10 mm langs elke zijde bvb.) naar binnen te schuiven en zo een aantal kms uit te testen. Gewoon ff niks aantrekken van die stompjes langs elke zijde; er wel rekening mee houden als je een smalle doorgang neemt, natuurlijk.

Pas indien je je gewenste stuurpositie gevonden hebt, doe je je handvatten er van af en kan je het overtollige deel afzagen.

Hou er zowieso rekening mee dat als je met bar-ends rijdt, dat die dingen ook plaats innemen op je stuur en dat het hoogst onaangenaam is om met de snijkant van je hand continu tegen die bar-end gedrukt te zitten.
Hansje
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: do 12 aug 2004 20:10
Rijdt met: Thompson

Bericht door Hansje »

Momenteel rij ik ook met 55 cm. Ik ben echter een nieuw fietske aan't opbouwen, en ik wilde weer ne 55, maar nergens vond ik dat. :-? Tware allemaal sturen van 60 of 63 cm. Dan heb ik maar eentje van 60 gekocht.

Hans
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Hansje schreef:Momenteel rij ik ook met 55 cm. Ik ben echter een nieuw fietske aan't opbouwen, en ik wilde weer ne 55, maar nergens vond ik dat. :-? Tware allemaal sturen van 60 of 63 cm. Dan heb ik maar eentje van 60 gekocht.

Hans
Als da aluminium is kunt ge der gewoon aan beide kanten 2.5 cm afzagen, dan heb je wel je stuurbreedte.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Ritchey WCS is 555 mm breed, nee?
ViperBiker
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jan 2005 15:30
Rijdt met: Viper TR 3.0 FSA '04

Bericht door ViperBiker »

ik heb ongeveer 63 cm, pf als het niet meer is. Je merkt wel dat het een voordeel is: meer evenwicht en er is minder kracht nodig om het stuur te draaien.
Gebruikersavatar
muddy_
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 13:03
Contacteer:

Bericht door muddy_ »

C-Viper schreef: meer evenwicht en er is minder kracht nodig om het stuur te draaien.
idd je bent gewoon stabieler met een breder stuur, maar zeker niet sneller. Maar bij mtb is de aërodynamica niet zo belangrijk als bij racefietsen. Hangt natuurlijk vd omstandigheden af, zo een compromis zoeken tss die twee, snelheid/stabiliteit. Met een smal stuurke zullen je longen ook minder opengezet worden, wat een nadeel kan zijn. Mijn stuur is 56cm breed, bij de racefiets 40.
Gebruikersavatar
montenbaiker
Mountainbiker
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 21 nov 2004 21:35
Rijdt met: heeft maar één poot, een linkse
Contacteer:

Bericht door montenbaiker »

Op mijn nieuwe fiets staat een iets breder stuur ( 58 cm i.p.v. 55 cm ). Ik heb iets precies meer last van pijn in mijn handpalmen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn??
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

zithouding, stuurpositie/houding, type grips, instelling voorvork,...
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

Trevorken schreef:
Hansje schreef:Momenteel rij ik ook met 55 cm. Ik ben echter een nieuw fietske aan't opbouwen, en ik wilde weer ne 55, maar nergens vond ik dat. :-? Tware allemaal sturen van 60 of 63 cm. Dan heb ik maar eentje van 60 gekocht.

Hans
Als da aluminium is kunt ge der gewoon aan beide kanten 2.5 cm afzagen, dan heb je wel je stuurbreedte.
als t goe is kunt u ook carbon sturen aanpassen, gwoon met zon drebel, MAAR IK WEET HET NIET ZEKER, probeer eerst op een oud carbon stuur!!!!

ik doe namelijk ook aan handboogsgieten en daar zijn mensen die met carbon pijlen schieten, als het goed is zijn de pijlen het zelfde als een stuur (maar dan toch wa anders :P)
Plaats reactie