Drinkbus onder frame

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
XLS
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: di 13 apr 2004 18:25
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon

Drinkbus onder frame

Bericht door XLS »

op huidige mtb kan ik in kader slecht 1 drinkbus plaatsen. Af en toe bij lange ritten/marathon/.... handig en noodzakelijk van 2 x 500cc bij te hebben. Nu onder kader kan je ook drinkbus hangen, iemand hier ervaring mee. Rijeigenschappen met volle drinkbus onder kader?

Camelback ben ik niet voor (last van).

Heb zo'n bevestiging voor achter zadel 2 drinkbussen te hangen (vn. handig lange tijdrit) maar vrees bij mtb dat ik de drinkbussen dan schenk aan de natuur.
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Re: Drinkbus onder frame

Bericht door gbv »

bidon gewoon in je achterzak. als ik op lange duurtraining gaan met de koersfiets (+/- 4uur) dan kom ik ook niet toe met mijn bidon van 800 en 600ml en dus verdwijnt er gewoon nog een extra bidon in 1 van de achterzakken.
andere mogelijkheid is inderdaad zoals je zelf aanhaalt bevestiging achter het zadel. je hebt bevestigingen die nauw aansluiten en dus zal je niet gauw een bidon verliezen hoor. Anders zou je ook een bidon in de bidonhouder gemonteerd op de staande buis moeten verliezen (ook onderhevig aan verticale bewegingen).

onder het kader zou ik niet gaan zoeken: moeilijk bereikbaar en je bidon zal al gauw onder de vuiligheid zitten!

ook een mogelijkheid is een bidonhouder aan het stuur of op de bovenbuis (zo een type met straps). maar ook hier niet echt een voorstander van!
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Drinkbus onder frame

Bericht door Byorka »

Ik heb er om die reden ook eentje onder het frame zitten en dat werkt prima. Ik kan er fietsend bij. Dat het niet optimaal is is geen probleem. Je hoeft er immers maar 1 keer gebruik per uur gebruik van te maken om de bidons om te wisselen. Dit kan tijdens het fietsen maar ook tijdens een stop.
Hij komt inderdaad onder de modder te zitten en moet dus bij de eerste drinken afgeveegd worden, dat wel.

Je moet geen houder kiezen die uit twee helften bestaat en die de bidon tussen de helften vastklemt. Daar valt de bidon tussen uit.
Kies er eentje waar hij niet tussendoor kan schieten. Zelf heb ik er eentje van elite, bevalt prima.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Drinkbus onder frame

Bericht door De Wreter »

Er zijn ook houders die de opening opzij hebben, ideaal voor onder het frame. Of om eventueel een bidon aan een (kleine) rechtstaande buis te zetten.
XLS
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: di 13 apr 2004 18:25
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon

Re: Drinkbus onder frame

Bericht door XLS »

ipv aan het zadel te bevestigen (zoals mij tijdrit veloke), heb ik me nu 2 losse kleine beugels aangeschaft voor rond de zadelpen. Soort extra zadelklem. Deze houden de houder vast.
Plaats reactie