Welke Velgen en bandencombinaties werken tubeless
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Welke Velgen en bandencombinaties werken tubeless
Ik ben eens benieuwd welke combinatie van banden en velgen jullie tubeless aan het rijden gekregen hebben.
Wat interessant zou zijn om te weten:
Velg:
Band:
tubeless kit/vloeistof:
Bandenspanning in gebruik:
reeds afgelegde weg:
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless:
Opmerkingen bij installatie:
Wat interessant zou zijn om te weten:
Velg:
Band:
tubeless kit/vloeistof:
Bandenspanning in gebruik:
reeds afgelegde weg:
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless:
Opmerkingen bij installatie:
om te beginnen:
Velg: een rockrider 8.1 velg 2009
Band: Nobby Nic 3 star tubeless
tubeless kit/vloeistof: stans notubes (kit voor velg 19-25mm)
Bandenspanning in gebruik: 2bar
reeds afgelegde weg: 5km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: nee
Opmerkingen bij installatie:
NN zeer moeilijk te bevestigen. Klungelen met 2 bandenlichters om die er op te krijgen. Hierdoor was notbues velglint onder band verschoven; dus nog maals klungelen om dit recht te krijgen.
Opblazen met compressor (denk niet dat het anders zou lukken. Geleerd zeker band eens opblazen zonder vloeistof; ontdekte zo slecht zittend velglint (zeepbellen aan spaakopeningen). Met vloeistof ongeveer direct luchtdicht.
Velg: een rockrider 8.1 velg 2009
Band: Nobby Nic 3 star tubeless
tubeless kit/vloeistof: stans notubes (kit voor velg 19-25mm)
Bandenspanning in gebruik: 2bar
reeds afgelegde weg: 5km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: nee
Opmerkingen bij installatie:
NN zeer moeilijk te bevestigen. Klungelen met 2 bandenlichters om die er op te krijgen. Hierdoor was notbues velglint onder band verschoven; dus nog maals klungelen om dit recht te krijgen.
Opblazen met compressor (denk niet dat het anders zou lukken. Geleerd zeker band eens opblazen zonder vloeistof; ontdekte zo slecht zittend velglint (zeepbellen aan spaakopeningen). Met vloeistof ongeveer direct luchtdicht.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 348
- Lid geworden op: di 03 okt 2006 14:09
- Rijdt met: canyon 9.0 customized
Velg: dt swiss 1800 (yellowtape)
Band: schwalbe RoRo, continental mountainking, geax saguaro, geax aka
tubeless kit/vloeistof: nozisch
Bandenspanning in gebruik: 1.6-2.1 bar
reeds afgelegde weg: veel
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: jap meermaals. Meestal wel met reden (snee > 1cm, kepernagel,...).
De "punctures" zijn gewoon band aflaten, object eruithalen (bv. kepernagel) en opblazen.
De snede is ducttapen of biba derin.
stuff happens, niets is perfect.
Installatie: lastig met handpomp voor de schwalbe banden, geax & continental nog geen probleem gehad.
Band: schwalbe RoRo, continental mountainking, geax saguaro, geax aka
tubeless kit/vloeistof: nozisch
Bandenspanning in gebruik: 1.6-2.1 bar
reeds afgelegde weg: veel
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: jap meermaals. Meestal wel met reden (snee > 1cm, kepernagel,...).
De "punctures" zijn gewoon band aflaten, object eruithalen (bv. kepernagel) en opblazen.
De snede is ducttapen of biba derin.
stuff happens, niets is perfect.
Installatie: lastig met handpomp voor de schwalbe banden, geax & continental nog geen probleem gehad.
- Tom83
- Mountainbiker
- Berichten: 160
- Lid geworden op: di 20 mar 2012 16:09
- Rijdt met: Kona Raijin Ti, Kona Unit SS
Velg: American Classic MTB Tubeless
Band: Conti MKII en XK 2.2 Racesport
tubeless kit/vloeistof: NoTubes
Bandenspanning in gebruik: 1.8, soms 1.6 bij veel modder
reeds afgelegde weg: 1500km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: Nee
Opmerkingen bij installatie: Plastieken bandenlichters waren een must om de band op de velg te krijgen, nadien ook nog wat NoTubes moeten bijvullen omdat banden niet op druk bleven. Nu geleerd banden oppompen tot 3 bar, in alle richtingen draaien en schudden en even mee rijden en zigzaggen zoals F1 rijders hun banden warm houden.
Band: Conti MKII en XK 2.2 Racesport
tubeless kit/vloeistof: NoTubes
Bandenspanning in gebruik: 1.8, soms 1.6 bij veel modder
reeds afgelegde weg: 1500km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: Nee
Opmerkingen bij installatie: Plastieken bandenlichters waren een must om de band op de velg te krijgen, nadien ook nog wat NoTubes moeten bijvullen omdat banden niet op druk bleven. Nu geleerd banden oppompen tot 3 bar, in alle richtingen draaien en schudden en even mee rijden en zigzaggen zoals F1 rijders hun banden warm houden.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1186
- Lid geworden op: zo 08 feb 2009 21:55
- Rijdt met: Lapierre Pro Race 400
Velg: Xt
Band: Geax barro mountain (tnt)
tubeless kit/vloeistof: Notubes
Bandenspanning in gebruik: +-2bar
reeds afgelegde weg: Veeeel
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: 1 (de "melk" had zijnen besten tijd gehad)
Opmerkingen bij installatie: de gewone versie gaat vlot op de band en is met de voetpomp tubeless te leggen.
De tnt versie gaat iets moeilijker op de band, maar nog steeds meer dan doenbaar. Zeer makkelijk tubeless te leggen met de voetpomp
Band: Geax barro mountain (tnt)
tubeless kit/vloeistof: Notubes
Bandenspanning in gebruik: +-2bar
reeds afgelegde weg: Veeeel
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: 1 (de "melk" had zijnen besten tijd gehad)
Opmerkingen bij installatie: de gewone versie gaat vlot op de band en is met de voetpomp tubeless te leggen.
De tnt versie gaat iets moeilijker op de band, maar nog steeds meer dan doenbaar. Zeer makkelijk tubeless te leggen met de voetpomp
er nog eentje bij doen
Velg:een 'scorpo' rigida velg
Band:Michelin Country trail met al een dikke 1000km
tubeless kit/vloeistof:no tubes
Bandenspanning in gebruik:2bar en minder
reeds afgelegde weg:10km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless:nee
Opmerkingen bij installatie:
band extreem eenvoudig op te leggen. Even prutsen met vloeistof; vloeistof ingieten via sepap loopt naast de band. dan maar vloeistof even rechtstreeks in band gegoten. Band pakte goed met compressor.
Walter
Velg:een 'scorpo' rigida velg
Band:Michelin Country trail met al een dikke 1000km
tubeless kit/vloeistof:no tubes
Bandenspanning in gebruik:2bar en minder
reeds afgelegde weg:10km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless:nee
Opmerkingen bij installatie:
band extreem eenvoudig op te leggen. Even prutsen met vloeistof; vloeistof ingieten via sepap loopt naast de band. dan maar vloeistof even rechtstreeks in band gegoten. Band pakte goed met compressor.
Walter
- Dacuba
- Mountainbiker
- Berichten: 2504
- Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
- Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018
Velg: Shimano WH-M785 (XT 2012)
Band: Schwalbe Racing Ralph 2.25 Snake Skin
tubeless kit/vloeistof: Nozisch
Bandenspanning in gebruik: 1.5 bar - 1.7 bar.
reeds afgelegde weg: +2500 km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: Nope
Opmerkingen bij installatie: Easy as Hell, gaan er zeer simpel op en perfect op te pompen met de voetpomp.
Band: Schwalbe Racing Ralph 2.25 Snake Skin
tubeless kit/vloeistof: Nozisch
Bandenspanning in gebruik: 1.5 bar - 1.7 bar.
reeds afgelegde weg: +2500 km
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless: Nope
Opmerkingen bij installatie: Easy as Hell, gaan er zeer simpel op en perfect op te pompen met de voetpomp.
Velg: rockrider velg 2009
Band: Geax Barro mud 1,7"
tubeless kit/vloeistof: 24" binnenband opengesneden met notubes vloeistof
Bandenspanning in gebruik: 2bar
reeds afgelegde weg: weinig
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless:
Opmerkingen bij installatie:
opensneden binnenband ligt wat bovenop de velg; daardoor geraakt de buitenband relatief moeilijk in het midden van de velg en geraakt hij relatief moeilijk op de velg.
mezelf eraan herinneren buitenband in de juiste richting op de velg te leggen...
Band: Geax Barro mud 1,7"
tubeless kit/vloeistof: 24" binnenband opengesneden met notubes vloeistof
Bandenspanning in gebruik: 2bar
reeds afgelegde weg: weinig
Al lek gereden of stil gestaan ondanks/dankzij tubeless:
Opmerkingen bij installatie:
opensneden binnenband ligt wat bovenop de velg; daardoor geraakt de buitenband relatief moeilijk in het midden van de velg en geraakt hij relatief moeilijk op de velg.
mezelf eraan herinneren buitenband in de juiste richting op de velg te leggen...