koerswielen op een mtb?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Als ik het goed voorheb zijn je naven type Alivio centerlock?
Kan je bij een onlinewinkel ala Action Sports laten spaken met bvb Race velg van Rigida en dan zit je tss €100 en €150.
Set koersbandjes en binnenbandjes erbij.
Schijven kan je imo zelfs laten, met het centerlocksysteem duurt dat 2 minuten om de schijven om te zetten.

BTW, 29" Mtb wielen zal niet lukken met koersbandjes.
Die velgen zijn bedoeld voor brede banden.
Gebruikersavatar
RVH
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012

Bericht door RVH »

Slicks erop en goed hard oppompen, je voelt je al snel op een racefiets dan.
Goedkopere oplossing zal je niet vinden.
Als je tubeless rijdt met de MTB dan is het niet te doen natuurlijk om telkens die liquid op te kuisen en bij te vullen.
Met slicks tegen 40 rijden is geen probleem hoor en éénlingen die constant tegen 40 rondrijden, ik zie ze zelden passeren hoor.
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Bericht door Maaike »

Zoals al een paar keer aangehaald lijkt me de goedkoopste oplossing om slicks te leggen op je huidige wielen.
Ja, je moet van banden wisselen voor je vertrekt, maar eens je de handigheid hebt hoeft dat niet lang te duren.
Maar inderdaad als je tubeless rijdt dan zal dit niet echt een mogelijkheid zijn.
Je zal niet veel sneller gaan met racewielen volgens mij. Maar die oplossing kost wel een pak meer. Daarom zou ik de keuze al snel gemaakt hebben.

Als je nu al merkt dat je (tijdens de ritten die je doet) een groter blad ontbreekt, tja dan is een racefiets misschien wel de betere oplossing. Maar ook de duurdere.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Bericht door roger »

bartvde schreef:Is het zo eenvoudig om er 29 wielen in te steken en al te kunnen fietsen?

B
Geen enkel probleem,je kunt zelfs je voorvork behouden.

Enkel rekening houden dat je met de ketting rijdt die op je cassette is afgesteld

Op 29' rij ik met 11-28
Op 26' met 11-32

Dus ik vervang gewoonlijk men ketting en met zo een powerlink is dat in de kortste keren geflickt.
LoXoS
Mountainbiker
Berichten: 429
Lid geworden op: wo 23 feb 2005 09:52
Rijdt met: Merckx EMX 1 // Cube Reaction HPA SL 29

Bericht door LoXoS »

roger schreef:
bartvde schreef:Is het zo eenvoudig om er 29 wielen in te steken en al te kunnen fietsen?

B
Geen enkel probleem,je kunt zelfs je voorvork behouden.

Enkel rekening houden dat je met de ketting rijdt die op je cassette is afgesteld

Op 29' rij ik met 11-28
Op 26' met 11-32

Dus ik vervang gewoonlijk men ketting en met zo een powerlink is dat in de kortste keren geflickt.
Als het toch enkel voor op de baan te rijden is kan je misschien beter een 11-25 steken of 11-23 zelfs.

En inderdaad, bij het installeren van een nieuwe cassette ook een nieuwe ketting erbij nemen + op de juiste lengte brengen + powerlink. Ketting wisselen neemt geen tijd in beslag.

Zo zou (ga) ik het doen.
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

brix schreef:
roger schreef:Indien je met schijfremmen rijdt gewoon een setje 29'wielen kopen met 28mm bandjes ,gaat perfect in een 26'frame en oogt ook mooier dan 26'wielen met dunne bandjes.

Indien je later van zin bent om een 29'te kopen dan heb je toch al je een setje wielen.
en andersom ???? is dit ook mogelijk dan !! 26' wielen in 29' frame ??
ik zit met 26' wielen voor op de weg , maar wil in de toekomst ook ne 29' frame aanschaffen .
Zeker doen als ge graag met uw pedalen over het wegdek schuurt. 26" wielen met dunne baan slicks in een 29" frame, wat denkt ge zelf?
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Re: koerswielen op een mtb?

Bericht door Fry »

bartvde schreef:Ik probeer af en toe mee te rijden met een vriend die met een koersfiets rijdt.
Probleem: met MTB wielen is het dubbel zo hard duwen dan met die dunne tubekes van hem. Na 35 ben ik dood aan zo'n tempo...
Uitgangspunt: ik zoek niet ook nog een koersfiets te kopen.
Vraag: is er een oplossing voor de mtb via koerswielen die er op passen? Bijkomend: iemand ervaring dat het effectief veel lichter rijdt?
Praktisch: ik rij met een cube LTD Pro 2011.
Alvast bedankt!
Gewone baanslicks op uw wielen leggen, eventueel zelfs even dik als uw noppenbanden om geen te lage BB te hebben, bijvoorbeeld schwalbe big apple die ook nog eens geschikt zijn als strandband, en je hoeft dan ook geen 2 maten binnenbanden te kopen. Big apples rollen even snel als dunne slicks, dus veel sneller dan noppenbanden, ze zijn echter even zwaar als noppenbanden. En zo heb je geen gedoe met telkemale herafstellen van derailleur en schijfremmen (indien je velgremmen hebt, in dat geval is het al helemaal sisyfusarbeid).

Bovendien is het een goed excuus, als iemand op een koersfiets sneller is dan jij, te kunnen aanhalen dat je op een mountain bike rijdt die 3-5 kg zwaarder is en dikkere banden heeft :wink:
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Re: koerswielen op een mtb?

Bericht door gbv »

Fry schreef: Bovendien is het een goed excuus, als iemand op een koersfiets sneller is dan jij, te kunnen aanhalen dat je op een mountain bike rijdt die 3-5 kg zwaarder is en dikkere banden heeft :wink:
gisteren anders toch 3 mannen op hunne koersfiets gladjes uit het wiel gereden met mijn dikke 26x2.25 noppenbanden roro rara. dus dat excuus hebt ge zeker niet altijd nodig :lol:
myst.be
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 22 okt 2010 11:57
Rijdt met: Trek 8000

Bericht door myst.be »

Ik heb een setje laten bijmaken voor mijn woon- werk verkeer.
slx naven, 28" velg, schijfremmen, 105 casette en ketting. Dit met continental banden. Heb €250 euro betaald!

Ik merk een heel groot verschil met mijn gewone mtb wielen.

Ik denk niet dat 29" gaat werken. de 28" komen maar net onder de brug van mijn vork.

26" met dunne bandjes vind ik gewoon gevaarlijk!! je komt een pak lager tegen de grond met je trapas. (ik heb getest met continental 4000 banden) Het is eigenlijk ook gewoon geen zicht!
Gebruikersavatar
brix
Mountainbiker
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 27 aug 2008 21:48
Rijdt met: merida big nine lite , merida o nine team

Bericht door brix »

Fry schreef:
brix schreef:
roger schreef:Indien je met schijfremmen rijdt gewoon een setje 29'wielen kopen met 28mm bandjes ,gaat perfect in een 26'frame en oogt ook mooier dan 26'wielen met dunne bandjes.

Indien je later van zin bent om een 29'te kopen dan heb je toch al je een setje wielen.
en andersom ???? is dit ook mogelijk dan !! 26' wielen in 29' frame ??
ik zit met 26' wielen voor op de weg , maar wil in de toekomst ook ne 29' frame aanschaffen .
Zeker doen als ge graag met uw pedalen over het wegdek schuurt. 26" wielen met dunne baan slicks in een 29" frame, wat denkt ge zelf?
dat dacht ik al !!! :-? :-? :oops:
Plaats reactie