Bril beslaat

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bril beslaat

Bericht door Schijfrem »

Als regelmatig toertochtrijder én drager van een bril heb ik zowel in de zomer als winter steeds het probleem van aanslaande brilglazen. Ofwel door transpireren ( veel bij mij ) ofwel door regen, modder, .... ´t is altijd iets #-o
Zondag op de TT te Langdorp wel een 4-tal keren moeten stoppen om ofwel zweet ofwel modder van mijn bril te kuisen. Heel vervelend, je koelt altijd af, verliest veel tijd, ....enz. De modder kwam er meestal op te plakken net nadat ik werd ingehaald door een snellere fietser ( op mijn fiet staan slijklappen ).
Mijn vraag:
Zijn er nog fietsers die hiermee te kampen hebben en wat doen jullie hieraan ? [ Ik kan helaas niet zonder bril rijden. ]
Ik dacht bvb aan een hoofddoek die toch een beetje van het overtollige zweet vast houdt, maar is dat niet te warm i.d. zomer ?
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

een bril met ventilatie kopen helpt altijd, ik had eerst eentje zonder die bovendien vrijwel waterdicht afsloot, en met de tt in langdorp van de goorbikers in het voorjaar (ongeveer dezelfde als van gisteren) moest ik vrijwel iedere klim in de figuurlijke mist doen, en het begin van de afdaling ook. Met vantilatiegaatjes, eender waar ze staan heb je die problemen niet. In de zomer rijd ik met nen aggu bril en nu met ne BBB ventilator (de glazen van de agu zijn te donker voor de tijd van het jaar dus ene met verschillende verwisselbare glazen gekocht).

Ik moet wel zeggen, ik draag gene bril om te zien maar in de zomer tegen de insecten waar ik zeer veel last van heb en in de winter tegen de koude wind, die koude wind vind ik niet erg maar vanzodra je binnen komt waar het warm is beginnen mijn ogen zeer te doen, dus altijd mijne bril op bij het biken (op mijne gewwone velo niet maar da tempo ligt een pak lager)

wat modder betreft, die zakjes van brillen doen meestal dienst als poetsdoek en positief daar blijft geen vuil aan hangen dus als er te veel modder is, zakje uit mijn achterzak nemen en overwrijven, dit kan makkelijk al rijdend, bovendien is dat zakje ook handig om vuil van je drinkbus weg te geven want gisteren nadat stuk naast de demer (tt langdorp) viel er niet meer van te drinken door de enorme klomp modder die eraan hong.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Der zijn spuitbuskes die ge op de glazen kunt spuiten, dan bedampen ze (bijna) niet meer.
(Speeksel kan ook helpen).

Verder slaan plastieken lenzen minder snel aan dan glazen.

Een sportbril kan ook een oplossing zijn.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

ik veronderstel dat je geen glazen lenzen gebuikt bij het mountainbiken, zou te gevaarlijk zijn bij valpartijen.

ik kuis mijne bril altijd met brillenkeusspray van pearl, mss dat daardoor de glazen (plastieken om correct te zijn :wink: ) minder snel aandampen.
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Als fervent zweter, heb ik ook nogal snel last van een aandampende sportbril. (in het dagelijkse leven bril ik niet)
Aanschaf van bril met ventilatie tussen glas en montuur (Brico Sprinter) gaf wel een serieuze verbetering; doch loste het probleem toch nog niet volledig op, vooral op frissere dagen.
Sedert enkel weken gebruik ik gewoon een anti-damp doek, zoals in de meeste car-shops tekoop. Voor elke TT de brilglazen effen laten beslagen door erop uit te ademen en dan met anti-dampdoek afvegen en sindsdien no problems anymore !
jls
Mountainbiker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 11:12

Bericht door jls »

bril zal pas aandampen van zodra je traag rijd (bergopkes, ...) waarmee ik al een deel van de oplossing geef :lol:
werkt ook min of meer als traag rijden enige mogelijkheid is: bril op de punt van de neus zetten
beide oplossingen komen neer op de ventilatie verbeteren, zoals eerder al aangegeven
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Ik gebruik het produkt RainX-anti fog en ben best tevreden van het resultaat,mijn bril kan ook met ventilatie aangepast worden dmv de stand vd lenzen maar van deze optie maak ik geen gebruik omdat mijn ogen nogal vlug beginnen te tranen.
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Ik heb een bril van Adidas met verwisselbare glazen, maar aangezien ik een bril draag heb ik in die bril ook nog een systeem waarbij mijn echte brilglazen(waardoor ik beter zie) ook er in hangen. Bij mij komt de damp dan tss die twee glazen #-o Waardoor ik meestal moet stoppen om ze proper te maken, de binnenste glazen er af te halen,...
Niet echt plezant en tijdrovend!
Ik denk niet dat hier echt een oplossing voor is. Jammer, maar ge moet toch kunnen zien hé.
Gebruikersavatar
Animal
Mountainbiker
Berichten: 110
Lid geworden op: za 07 aug 2004 11:00
Rijdt met: scott scale team edition 2008

Bericht door Animal »

Genius schreef:Ik heb een bril van Adidas met verwisselbare glazen, maar aangezien ik een bril draag heb ik in die bril ook nog een systeem waarbij mijn echte brilglazen(waardoor ik beter zie) ook er in hangen. Bij mij komt de damp dan tss die twee glazen #-o Waardoor ik meestal moet stoppen om ze proper te maken, de binnenste glazen er af te halen,...
Niet echt plezant en tijdrovend!
Ik denk niet dat hier echt een oplossing voor is. Jammer, maar ge moet toch kunnen zien hé.
ik weet het niet maar heb je misschien al eens lenzen geprobeert dan zit je toch niet meer met die dubbelle glazen waartussen die damp kan kruipen??
Oké je bril zal daardoor niet minder aandampen maar je verliest toch geen tijd door je glazen telkens te moeten demonteren!
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Genius schreef:Ik heb een bril van Adidas met verwisselbare glazen, maar aangezien ik een bril draag heb ik in die bril ook nog een systeem waarbij mijn echte brilglazen(waardoor ik beter zie) ook er in hangen. Bij mij komt de damp dan tss die twee glazen #-o Waardoor ik meestal moet stoppen om ze proper te maken, de binnenste glazen er af te halen,...
Niet echt plezant en tijdrovend!
Ik denk niet dat hier echt een oplossing voor is. Jammer, maar ge moet toch kunnen zien hé.
Ik heb ook nen adidas evil eye.
Hetggen je bij deze bril zeker moet doen, is da bovenstuk om zogezgd zweet tegen te houden eraf halen. Da helpt al iets.
Tegen het andampen heb ik na veel zoeken (welliswaar door mijnen optieker) een flesje van "silbo" anti-condens gevonden. Da moet je op alle kanten van alle glazen (8 kanten dus bij brildragers) wrijven, en da werkt wel goed. Als het echt wreed doet, dan krijg ik soms nog wel druppel-vorming vanbinnen, maar ik denk da&t da nu ook weg is door da bovenste spul eraf te halen.
Plaats reactie