Tips bij aankoop 2e hands mtb?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Sigurvinson
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 06:53
Rijdt met: Special. Hard Rock/Thompson Razor/Scale 40

Tips bij aankoop 2e hands mtb?

Bericht door Sigurvinson »

Ik heb een mooie Scale 2010 op het oog die ik dit weekend ga bekijken én testrijden; de mtb is wel intensief gebruikt maar zeer goed onderhouden, laat de verkoper me weten. Hoe zie ik bvb of de ketting en/of crankset aan vervanging toe is? Ik heb op de foto's ook gezien dat handvaten vuil lijken; iemand een idee hoe je die kan vervangen?
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

Handvatten wisselen is simpel. Kijk zeker of de fiets de juiste maat voor je is.
Als hij aangekocht is in 2010 en de slijtagegevoelige onderdelen zijn nog niet vervangen zal waarschijnlijk het beste eraf zijn.
Derailleurwieltjes: tanden scherp = versleten.
Bramen aan tandwielen en scherpe tanden = versleten.
Bij de ketting zou je een schakel moeten meten.

Kijk ook de liggende achtervork van het frame na op sporen van chainsuck (soms diepe krassen net achter de voorste tandwielen). Bij carbonframes kan dit wel eens problemen geven.

Kijk ook de banden na en check eventuele speling op de naven. Ook de schijfremmen kan je beter eens controleren. Als ze sponzig aanvoelen of je kan de remgrepen tot aan het stuur trekken zijn de remblokken op of zit er teveel lucht in het systeem.

Ook kan er speling zitten op het balhoofd, dat kan te maken hebben met een slechte afstelling maar er kan ook speling op de lagers zitten.

Je kan misschien best iemand meenemen die er iets van kent... :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Slijtagegevoelige onderdelen zal je toch moeten vervangen tzt dus dat vind ik niet eens zo belangrijk (moet wel de prijs er naar zijn). Kijk dus eerst naar de grote dingen zoals frame, voorvork en wielen. Frame moet in goede staat zijn dus idd weinig chainsuck, krassen en deuken. Bij Carbon nog een stukje belangrijker idd. Wielen moeten vrij lopen en geen speling hebben. Voorvork moet geserviced zijn en niet lekken (FOX vorken zweten een beetje maar dat is normaal).

Is dit allemaal goed ga je inderdaad kijken naar de slijtagegevoelige onderdelen zoals hierboven verteld enkel sompige remmen is niet belangrijk en makkelijk op te lossen. Maar nogmaals als de ketting/Tandwielen etc versleten zijn dan is dat geen ramp enkel zal de prijs dan naar beneden moeten/kunnen.

Misschien een foto posten van de fiets met de prijs zodat we een indicatie kunnen geven van de normale prijs?
Sigurvinson
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 06:53
Rijdt met: Special. Hard Rock/Thompson Razor/Scale 40

Bericht door Sigurvinson »

Ben de Scale 40 (2010) gaan bekijken; kan geen foto's plaatsen. Frame en vork nog in mooie staat. Cassette, crank, ketting versleten. Zelfs een leek als ik kon dat vaststellen. De disc-remmen maakten een droog geluid; ik vermoed dat hier ook onderhoud/vervanging blokjes nodig is. Met een VP van 750 euro lijkt de fiets me dan ook (veel) te duur. Rap gerekend denk ik dat er algauw 400 euro kosten aan zijn om hem in orde te zetten. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Ligt er volledig aan wat erop zit aan onderdelen (alles origineel?). Zonder de fiets te zien of een aantal foto's is het moeilijk zeggen.

Is de crank versleten of enkel de tandwielen? Nieuwe ketting, cassette en tandwielen vooraan moet voor rond de 150 euro wel kunnen. Remmen die droog geluid maken is normaal en afhankelijk van de soort blokjes (Metalic/organic) hier is dus weinig over te zeggen. In het ergste geval moet je de remmen eens ontluchten en nieuwe remblokjes steken. Totaal een 190 euro en de fiets is weer in topvorm. Maar nogmaals moeilijk te zeggen zo.
Sigurvinson
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 06:53
Rijdt met: Special. Hard Rock/Thompson Razor/Scale 40

Bericht door Sigurvinson »

Alles is nog origineel ja. Het zijn de tandwielen en de cassette die versleten zijn. De crank op zich leek nog in orde; de xt-pedalen oogden ook nog mooi. Ook de ketting is nog altijd de originele maar gelet op het voorgaande zou het niet onlogisch zijn dat die ook moet vervangen worden, niet? Optisch is dat moeilijk vast te stellen ...

ps. Aan wat kan je merken dat de crank versleten is?
Gebruikersavatar
kennytuning
Mountainbiker
Berichten: 586
Lid geworden op: wo 14 sep 2011 21:02
Rijdt met: Zoekend.

Bericht door kennytuning »

kraken en piepen ?
Sigurvinson
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 06:53
Rijdt met: Special. Hard Rock/Thompson Razor/Scale 40

Bericht door Sigurvinson »

ik heb een klein ritje in de straat gereden en er kraakte/piepte iets ja. Moeilijk te zeggen wat het was, vanwaar het geluid kwam.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Als je tandwielen en cassette gaat vervangen zal je altijd de ketting ook moeten vervangen. Maar nogmaals dit kost slechts een 150 euro als je het zelf monteert (10min werk). Een crankset zal niet snel verslijten. Het enigste wat je kan hebben is dat de armen wat krassen vertonen maar dit is enkel optisch en doet niks aan de kwaliteit. Wel kan de bottom bracket versleten zijn maar dit kost ook maar een 30/40 euro.

Als ik het zo hoor zal de fiets dus wel in orde zijn en door het vervangen van de ketting, tandwielen en 1 voorblad (vermoedelijk enkel de middelste die versleten is) kan je weer een tijdje vooruit. Kosten zijn dan rond de 100 euro (met het vervangen van alle 3 de bladen en eventueel de derriewieltjes kom je rond de 150 uit). Maar om echt zeker te zijn zul je toch iemand mee moeten nemen die er verstand van heeft.

Ik zou dus bijna willen zeggen ga ervoor en probeer er nog wat af te krijgen omdat er het 1 en ander is versleten. Wie weet kan je hem nog goedkoper krijgen. Het is sowieso een goede fiets!
Plaats reactie