gemakkelijkste (?) manier notubes ....

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

waarom is dat ontvetten nodig?

heb al verschillende banden dicht gemaakt en nooit ontvet

grtz
Yalta-cruiser
Mountainbiker
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 16:09
Rijdt met: Isaac Impact

Bericht door Yalta-cruiser »

Even kijken hè...
Band ontvetten...
Op de velg leggen...
1 kant opleggen, andere kant inzepen...
en zeep is...............;; VET EN LOOG #-o

Dus na de zeep terug ontvetten of enkel loog gebruiken...??
[-X

En voor zij die echt zeep willen maken ... http://zeep.vanderleden.com/calculator/ 8)
Gebruikersavatar
***G***
Mountainbiker
Berichten: 341
Lid geworden op: di 23 aug 2011 23:18

Bericht door ***G*** »

@ headshot en Yalta-cruiser: Het is nog maar de eerste keer dat ik een wielsetje tubeless gemaakt heb. Ik weet het zelf eigelijk niet maar omdat ik overal hoorde dat het moet heb ik het maar gedaan. #-o #-o
Ik dacht dat het te maken heeft met dat ze in de fabriek worden ingevet met siliconen of zoiets om gemakkelijk uit de mal te komen bij het fabriceren. En dat goedje zou de goede werking van de melk belemmerren.
Of het nu waar is of niet weet ik niet,maar heb het voor de zekerheid maar gedaan. :-D :-D :-D



Dus niet nodig dan?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

***G*** schreef:Ik dacht dat het te maken heeft met dat ze in de fabriek worden ingevet met siliconen of zoiets om gemakkelijk uit de mal te komen bij het fabriceren. En dat goedje zou de goede werking van de melk belemmerren.
Correct, en daarom moet je dus ontvetten. De silicone werkt afstotend tov de latex en voorkomt dat het product kan aanhechten op / indringen in de band. Op die manier geen trage 'leeglopers', banden die blijven 'zweten' of banden die maar niet gedicht raken (waarbij je na 3 dagen nog altijd aan het schudden en het wiel aan het vlakleggen bent). Vooral bij Contintental is er heel wat silicone op de band, bij Schwalbe ietsje minder. Ontvetten geeft meer kans op slagen van de eerste keer, en minder frustraties bij 'beginners' :wink:
Gebruikersavatar
Longobardi
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 08 jun 2008 12:16
Rijdt met: Titanium Chinees 29er

Bericht door Longobardi »

***G*** schreef:
Longobardi schreef:
tabias schreef:gewoon yellowtape, tubeless ventiel, melk (notubes, noZisch, andere melk) en rollen met die handel.
Gewoon met het nodige geduld de band monteren.
Reeds 2 velgen (mavic xc717 en dt swiss x1800) met handpomp erop gekregen met swalbe banden (hooguit tubeless ready maar geen TNT banden)
Vraagje,
Is het echt voldoende om enkel die gele tape rechtstreeks op velg te plakken?
vervolgens verder gaan met ventiel etc...?
Ik heb eerst men velg goed proper gemaakt en ontvet,dan 2 lagen rimtape over de spaakgaten en goed aandrukken. Daarna het velglint waar het ventiel bij aan hangt er rond en overal even hard aangespannen. Dan de band erop,water met zeep rondom de hiel smeren en op pompen zonder melk in om te kijken of hij opblaast. Zo ja de band een klein stukje er terug af en de melk erin,band er terug op met water en zeep rond de hiel. Weer oppompen schudden met de band en terwijl langzaam rond draaien, dan de band op een emmer leggen kijken naar luchtbelletjes en zolang die blijven komen terug schudden en draaien tot ze allemaal weg zijn.

Hier vind je meer info zoals een filmpje en handleiding http://www.notubes.com/Stans-Tubeless-Kits-C12.aspx
Bedankt G voor je reactie.
Maar , hier geef je stans manier aan waar een speciaal velg lint met ventiel bij aan vast zit.
Kan iemand dan zeggen of enkel tape met voorbeeld nozisch dan voldoende is?
Dit is dan toch weer anders te doen , niet soms.
Het is de eerste keer dat ik dit wil doen en wil dan ook zeker zijn wat te kopen en hoe te doen zonder al te veel problemen te hebben.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

Welke wielen? FRM? Zo ja, enkel Yellow Tape.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Longobardi schreef:
***G*** schreef:
Longobardi schreef: Vraagje,
Is het echt voldoende om enkel die gele tape rechtstreeks op velg te plakken?
vervolgens verder gaan met ventiel etc...?
Ik heb eerst men velg goed proper gemaakt en ontvet,dan 2 lagen rimtape over de spaakgaten en goed aandrukken. Daarna het velglint waar het ventiel bij aan hangt er rond en overal even hard aangespannen. Dan de band erop,water met zeep rondom de hiel smeren en op pompen zonder melk in om te kijken of hij opblaast. Zo ja de band een klein stukje er terug af en de melk erin,band er terug op met water en zeep rond de hiel. Weer oppompen schudden met de band en terwijl langzaam rond draaien, dan de band op een emmer leggen kijken naar luchtbelletjes en zolang die blijven komen terug schudden en draaien tot ze allemaal weg zijn.

Hier vind je meer info zoals een filmpje en handleiding http://www.notubes.com/Stans-Tubeless-Kits-C12.aspx
Bedankt G voor je reactie.
Maar , hier geef je stans manier aan waar een speciaal velg lint met ventiel bij aan vast zit.
Kan iemand dan zeggen of enkel tape met voorbeeld nozisch dan voldoende is?
Dit is dan toch weer anders te doen , niet soms.
Het is de eerste keer dat ik dit wil doen en wil dan ook zeker zijn wat te kopen en hoe te doen zonder al te veel problemen te hebben.
Ge kunt ook altijd tot kinrooi komen, help ik u ermee.
Gebruikersavatar
Longobardi
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 08 jun 2008 12:16
Rijdt met: Titanium Chinees 29er

Bericht door Longobardi »

endorfin schreef:
Longobardi schreef:
***G*** schreef: Ik heb eerst men velg goed proper gemaakt en ontvet,dan 2 lagen rimtape over de spaakgaten en goed aandrukken. Daarna het velglint waar het ventiel bij aan hangt er rond en overal even hard aangespannen. Dan de band erop,water met zeep rondom de hiel smeren en op pompen zonder melk in om te kijken of hij opblaast. Zo ja de band een klein stukje er terug af en de melk erin,band er terug op met water en zeep rond de hiel. Weer oppompen schudden met de band en terwijl langzaam rond draaien, dan de band op een emmer leggen kijken naar luchtbelletjes en zolang die blijven komen terug schudden en draaien tot ze allemaal weg zijn.

Hier vind je meer info zoals een filmpje en handleiding http://www.notubes.com/Stans-Tubeless-Kits-C12.aspx
Bedankt G voor je reactie.
Maar , hier geef je stans manier aan waar een speciaal velg lint met ventiel bij aan vast zit.
Kan iemand dan zeggen of enkel tape met voorbeeld nozisch dan voldoende is?
Dit is dan toch weer anders te doen , niet soms.
Het is de eerste keer dat ik dit wil doen en wil dan ook zeker zijn wat te kopen en hoe te doen zonder al te veel problemen te hebben.
Ge kunt ook altijd tot kinrooi komen, help ik u ermee.
Bedankt Endorfin voor het voorstel , ga ik dan ook aannemen.
Ik zal eerst zorgen dat ik alles heb en laat je dan iets weten zodat we eens kunnen afspreken.Zal binnen een 2 tal weken zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Longobardi
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 08 jun 2008 12:16
Rijdt met: Titanium Chinees 29er

Bericht door Longobardi »

Sorry , maar dan blijf ik nog met de vraag is enkel die tape en product dan voldoende (Dus niet stans lint met ventiel)? :oops:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Longobardi schreef:Sorry , maar dan blijf ik nog met de vraag is enkel die tape en product dan voldoende (Dus niet stans lint met ventiel)? :oops:
Welke velg?
Plaats reactie