Titanium vs Carbon

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Titanium vs Carbon

Bericht door Schijfrem »

Als ik de foto´s bekijk die verschillenden hier van´t forum op het net hebben gezet en vooral van de nieuwigheden die te zien waren op de beurs in Utrecht ll., dan stel ik vast dat carbon " in " is. Zelf fabrikanten die daar vroeger niets voor voelden zijn met carbon frames op de proppen gekomen. Maar waarom ?
Naar mijn gevoel is titanium zeker even stevig en heeft deze legering zeker en vast een aantal voordelen t.o.v. carbon.
Maar toch .... stel: ik wil men fiets een beetje lichter maken zonder in te boeten aan stevigheid. Ik denk bvb aan het stuur, zadelpen, crankset, stem, ... ->> carbon of titanium ?
Welke v/d 2 is het stevigste en welk is het lichtst ?
En welk materiaal is het duurzaamste ( roest, krasbestendigheid, weerstand tegen reinigingsproducten, .... ) ?
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

als ik tussen die 2 moest kiezen zou het tuitanium zijn, maar dat is het duurste zeker?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

zeer wijdverspreide misvatting: titanium is NIET lichter dan aluminium, de voordelen van titanium liggen dus elders...
Soortelijk gewicht: het gewicht van een bepaald volume materiaal. Een liter staal weegt 7.9 kilo, aluminium 2.7 kg, en titanium 4.5kg. Binnen gebruikelijke grenzen heeft het toevoegen van legeringselementen geen invloed op het soortelijk gewicht.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

titanium is titanium en wars van alle mode-grillen en enkel besteed aan enkele freaks die gewoon niks anders willen. Die fietsen en onderdelen gaan levensjaren mee, in tegenstelling tot alu en carbon dingen .
Dus een mode-bewust iemand moet zeker nooit titanium fietsen kopen.
Als je dat snapt ben je al ver. :wink:
Van Cot schreef:als ik tussen die 2 moest kiezen zou het titanium zijn, maar dat is het duurste zeker?
dat zal gram voor gram wel zo ongeveer kloppen ja.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Ti heeft geen voordelen qua gewicht en stijfheid. Wel qua duurzaamheid, zeker bij een mtb. Elke kras in alu leidt vroeg of laat tot een breuk.
Om in TI een kras te krijgen zul je hard je best moeten doen.
Maar voor de prijs een ti frame heb je een pak alu frames en aan alu frames valt niet veel meer te verbeteren. Hun voordeel maar tegelijk hun nadeel is de goede STW factor bij oversizen.
Carbon op mountainbikes dat zal nog een paar jaar duren voor ze het in de hand hebben en het uitgerijpt is. Dan krijg je massaproductie, betrouwbaarheid en redelijke prijzen. Nu is het nog vooral een dure modegril zonder duidelijke voordelen volgens mij.
Alleen scott staat al een stapje verder.
Maar het is het materiaal van de toekomst. Voor ze betrouwbare alu frames hadeen duurde het toch ook 10 jaar.
Gebruikersavatar
ché
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: za 08 mei 2004 22:07

Bericht door ché »

Wat onze vriend peter verteld is zeer juist !!
Ik zou dan toch voor titanium gaan!
Ik vind carbon toch maar nx ze!!
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

A d r i schreef:titanium is titanium en wars van alle mode-grillen en enkel besteed aan enkele freaks die gewoon niks anders willen. Die fietsen en onderdelen gaan levensjaren mee, in tegenstelling tot alu en carbon dingen .
Dus een mode-bewust iemand moet zeker nooit titanium fietsen kopen.
Als je dat snapt ben je al ver. :wink:
Van Cot schreef:als ik tussen die 2 moest kiezen zou het titanium zijn, maar dat is het duurste zeker?
dat zal gram voor gram wel zo ongeveer kloppen ja.
Maar waarom is titanium dan zo duur ?
Ligt het aan het fabrikageproces om dergelijke frames te maken of is het omdat dit metaal zo zeldzaam te vinden is ? :-?
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

Dzjowie schreef:zeer wijdverspreide misvatting: titanium is NIET lichter dan aluminium, de voordelen van titanium liggen dus elders...
Soortelijk gewicht: het gewicht van een bepaald volume materiaal. Een liter staal weegt 7.9 kilo, aluminium 2.7 kg, en titanium 4.5kg. Binnen gebruikelijke grenzen heeft het toevoegen van legeringselementen geen invloed op het soortelijk gewicht.
is het grote voordeel van titanium niet dat de treksterkte een pak hoger ligt in vergelijking met aluminium. daardoor kunnen ze toch met minder dikke buizen, een frame maken toch stevig is. en waardoor de totale fiets dan mss minder gaat wegen?
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Titanium is duur omdat het moeilijk te lassen is, dit moet volledig in een zuurstofvrije ruimte gebeuren.
Plus hangt het ervan af welke buizen je betrekt. De Amerikaanse zijn een pak duurder dan de Russische of Chinese. Een arbeidsuur in de US kost ook een pak meer dan in Taiwan, Rusland of China. Als de buizen verder nog bewerkt moeten worden (butting) komt de kost nog hoger omdat titanium heel moeilijk te bewerken is (is zeer hard)
Titanium is 1 van de meest voorkomende metalen op aarde. Puur kan je het niet gebruiken, het wordt gemengd met vanadium en alu om een werkbaar geheel te krijgen.

een paar nuttige links :

http://www.mas.dti.gov.uk/pluto-resources/2204.pdf
http://www.litespeed.com/2005/tech_material.aspx
http://users.skynet.be/lichtsnelheid/TITANIUM/links.htm
http://www2.sjsu.edu/orgs/asmtms/artcle/articl.htm
sphilips
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: za 07 aug 2004 16:02

Bericht door sphilips »

thans toch al titanium gelast hoor, gewoon met de tig
Plaats reactie