Cannondale 26" of 29"?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Cannondale 26" of 29"?

Bericht door Jochem1 »

Hallo allemaal,

Na gebeten te zijn door het mtb-virus ben ik toe aan een iets professionelere fiets. Ik heb mijn zinnen gezet op een Cannondale met lefty.

Ik zou normaal gezien een Flash carbon 2 2012 26" te bestellen, maar op aanraden van de verkoper zou ik beter gaan voor een 29'er. Dit vanwege mijn gestalte (1m90 en +-90kg). Indien ik deze raad zou volgen zou ik gaan voor de vergelijkbare (in prijs) Flash Carbon 29'er 2.

Sinds enkele maanden rij ik ook XC wedstrijden (fun b) en ik heb gehoord dat hiervoor de 29'er meer nadelen heeft. Ook vooral omdat ik nog niet zo lang mtb en ik nog niet zo technisch onderbouwd ben :-).

Wat zijn de menigen hierover?

Grtz.
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

Test rijden is de enige manier om te ondervinden wat jij het beste vindt.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Cannondale 26" of 29"?

Bericht door prideandglory1891 »

Jochem1 schreef:.

ik heb gehoord dat hiervoor de 29'er meer nadelen heeft.
Waarom zeggen ze da?

Deze voormiddag op een toertochtje iemand tegengekomen met een 29" testfiets.

Zijn woorden: Technisch zal ik waarschijnlijk in de problemen komen met die grote wielen. Mijn woorden: ZEVER

Na de rit, zijn woorden: de grote wielen hebben me aangenaam verrast. Ik ga er hoogstwaarschijnlijk 1 kopen. Op de technische stukken zat ik veel meer op m'n gemak, om nog maar te zwijgen van de afdalingen.

Btw: zeg aan die mensen die van horen zeggen spreken, dat zeveraars zijn :lol:
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bericht door G-m@n. »

same here, da bolt gewoon super, ook op technische stukken. het enige is da breed stuur nog bij mij, daar moet een deel vanaf, da went niet :lol:
LeftyBart
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 23 jun 2010 13:30
Rijdt met: Cannondale 29Flash 1/SuperX

Bericht door LeftyBart »

Idem
freddie
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: di 13 jun 2006 21:46
Rijdt met: Van Nicholas Zion 29er

Bericht door freddie »

29er, geen twijfel mogelijk.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

G-m@n. schreef:het enige is da breed stuur nog bij mij, daar moet een deel vanaf, da went niet :lol:
Wacht daar nog maar ff mee.

Ik dacht dat mijn 710mm stuur ook iets te breed ging zijn, zou het nu niet meer kunnen missen.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bericht door G-m@n. »

kawa schreef:
G-m@n. schreef:het enige is da breed stuur nog bij mij, daar moet een deel vanaf, da went niet :lol:
Wacht daar nog maar ff mee.

Ik dacht dat mijn 710mm stuur ook iets te breed ging zijn, zou het nu niet meer kunnen missen.
zei rob en jaap ook...ben op zoek naar een smaller om te proberen :wink:
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Bericht door Jochem1 »

Allemaal erg bedankt voor jullie meningen.

Ik geloof zeker dat op een toertocht en in afdalingen zoals de meeste zeggen een 29'er zijn voordelen heeft.

Maar ik heb mijn keuze gemaakt voor de kleinere versie op basis van de wedstrijd in Langdorp gisteren. Ik zie dat op XC wedstrijden een 29'er nog steeds eerder uitzonderlijk is. Bij alle categorien (fun tot elite) rijden er slechts enkele met een 29'er. Wellicht is het moeilijker wanneer er beklimmingen zijn om de grote wielen rond te krijgen. Iemand waarmee ik af en toe rij die recent een 29'er heeft gekocht, bevestigd dit en vind dat op erg steile klimmen een 29'er meer de neiging heeft tot "stijgeren".

Een testrit zou inderdaad veel uitklaren, het probleem is dat er geen verkopers zullen zijn die me een testrit willen laten doen in een wedstrijd. De verkoper waar ik mijn fiets wil kopen, heeft al aangeboden om me een testrit te laten doen op een "gewoon" (toertocht) parcours, maar daarmee kan ik denk ik mijn beslissing niet maken.

Toch bedankt om enkele meningen te geven.
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

Jochem1 schreef:Allemaal erg bedankt voor jullie meningen.

Ik geloof zeker dat op een toertocht en in afdalingen zoals de meeste zeggen een 29'er zijn voordelen heeft.

Maar ik heb mijn keuze gemaakt voor de kleinere versie op basis van de wedstrijd in Langdorp gisteren. Ik zie dat op XC wedstrijden een 29'er nog steeds eerder uitzonderlijk is. Bij alle categorien (fun tot elite) rijden er slechts enkele met een 29'er. Wellicht is het moeilijker wanneer er beklimmingen zijn om de grote wielen rond te krijgen. Iemand waarmee ik af en toe rij die recent een 29'er heeft gekocht, bevestigd dit en vind dat op erg steile klimmen een 29'er meer de neiging heeft tot "stijgeren".

Een testrit zou inderdaad veel uitklaren, het probleem is dat er geen verkopers zullen zijn die me een testrit willen laten doen in een wedstrijd. De verkoper waar ik mijn fiets wil kopen, heeft al aangeboden om me een testrit te laten doen op een "gewoon" (toertocht) parcours, maar daarmee kan ik denk ik mijn beslissing niet maken.

Toch bedankt om enkele meningen te geven.
Ik zou ze toch doen hoor die test rit, al was het maar om toch eens het gevoel gehad te hebben. Je kan er niets bij verliezen enkel een extra indruk krijgen waardoor je of heel zeker bent van u keuze nu, ofwel toch eens moet verder denken
Plaats reactie