Nieuwe MTB

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ixxel
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 13:25
Rijdt met: Specialized
Contacteer:

Nieuwe MTB

Bericht door Ixxel »

momenteel heb ik sinds een drietal jaar een Minerva Hurricane (nieuwprijs toen 800 eur)

Vork: Suntour XCP 75
Afmontage: Deore
Wielen: Mach1 MX met deore naven
Banden: Continental Vapor
Pedalen: Shimano PD-M520
Stuur: Colorado met bar ends
Zadel: Selle Italia Sirius
Zadelpen: Colorado

Maar nu ben ik toch al wat verslaafd aan het MTB-en (in winter 1x per week, zomers 2x) dat ik uitkijk naar een eventueel nieuwe bike.

Ik ben informatie gaan ophalen bij De Fietser (winkel) in Opwijk en heb daar een aantal brochures van Orbea, Trek, Giant meegekregen en nu ben ik wat aan het vergelijken. Mijn technische bagage is zo goed als nul, dus is het niet eenvoudig een keuze te maken #-o

Mijn budget prijs is tussen 2500 en 3500 eur en de routes die ik meestal afmaal zijn die van Moorsel, Opwijk, Asse en een paar maand geleden een paar lussen in Oudenaarde gedaan. Het is (voorlopig) nog niet de bedoeling in de Ardennen te gaan fietsen ma zeg nooit nooit ;-)

Zo, wat raden de kenners aan?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Nieuwe MTB

Bericht door kawa »

Ixxel schreef: Mijn budget prijs is tussen 2500 en 3500 eur
Met dat budget kan je alle kanten op.

- Alu/carbon HT (26"-29er) met een goede afmontage bij zo goed als alle merken.
- Race-, AM-fully bij zo goed als alle merken.

Ligt een beetje aan jezelf wat je verwachtingen zijn van je nieuwe fiets.

Als het budget niet volledig op moet koop je voor veel minder een kwalitatieve alu HT met goede afmontage. Ga je richting Fully zal je rapper binnen je vooropgestelde budget zitten.
stevy
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 03:17
Rijdt met: "specialized stumpjumper 29" "Turner SUltan" "cannondale Six"

Bericht door stevy »

ik denk dat je kiest voor hardtail mits je zegt geen ardennenritten te doen.
Ik zou echter in andere merken gaan zoeken cannondale specialized deze zijn niet duurder maar je blijft bij een hogere rest waarde. zelf ga ik gaan voor een turner. een leuke fiets vind ik een scalpel maar voor mij enkel nog 29er's
Gebruikersavatar
Ixxel
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 13:25
Rijdt met: Specialized
Contacteer:

Bericht door Ixxel »

stevy schreef:ik denk dat je kiest voor hardtail mits je zegt geen ardennenritten te doen.
Ik zou echter in andere merken gaan zoeken cannondale specialized deze zijn niet duurder maar je blijft bij een hogere rest waarde. zelf ga ik gaan voor een turner. een leuke fiets vind ik een scalpel maar voor mij enkel nog 29er's
Stevy

Wat is er dan zo speciaal aan die 29er's? Minder rolweerstand?

Ik zal eens op zoek gaan waar er een verdeler is van Specialized en Cannondale regio Opwijk/Aalst.

Ik heb een verdeler gevonden regio Dendermonde, maar dit is bij AS Adventure. Zouden jullie daar een fiets 'durven' kopen?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Ixxel schreef: Ik heb een verdeler gevonden regio Dendermonde, maar dit is bij AS Adventure. Zouden jullie daar een fiets 'durven' kopen?
ikke nie... en al zeker geen C'dale met Fatty of Lefty.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

stevy schreef:ik denk dat je kiest voor hardtail mits je zegt geen ardennenritten te doen.
Een fully kan ook buiten de Ardennen of het buitenland een goede keuze zijn. :wink:
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

kawa schreef:
stevy schreef:ik denk dat je kiest voor hardtail mits je zegt geen ardennenritten te doen.
Een fully kan ook buiten de Ardennen of het buitenland een goede keuze zijn. :wink:
+1: met een fully kan je overal je plan trekken. En binnen jouw budget is de keuze al héél groot zenne: kijk ook eens naar de Trek Top Fuel 8 & 9...

Je bent van Opwijk zie ik, spring dan zeker eens binnen bij Daan in Lebbeke. Daar heb ik m'n Trek gekocht. Is ook een Cube-verdeler...
Gebruikersavatar
Ixxel
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 13:25
Rijdt met: Specialized
Contacteer:

Bericht door Ixxel »

MC Tim schreef:
kawa schreef:
stevy schreef:ik denk dat je kiest voor hardtail mits je zegt geen ardennenritten te doen.
Een fully kan ook buiten de Ardennen of het buitenland een goede keuze zijn. :wink:
+1: met een fully kan je overal je plan trekken. En binnen jouw budget is de keuze al héél groot zenne: kijk ook eens naar de Trek Top Fuel 8 & 9...

Je bent van Opwijk zie ik, spring dan zeker eens binnen bij Daan in Lebbeke. Daar heb ik m'n Trek gekocht. Is ook een Cube-verdeler...
Ik denk dat mijn keuze nog moeilijk wordt als ik ook naar die Fully's ga kijken.

Thanks, ik zal dit weekend eens bij Daan langsgaan achter wat meer informatie.

Kan ik me ook baseren op het tijdschrift Fiets, dat brengt binnen enkele weken een koopgids 2011 uit?
stevy
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 03:17
Rijdt met: "specialized stumpjumper 29" "Turner SUltan" "cannondale Six"

Bericht door stevy »

Ik zeg niet dat een fully niet kan buiten de ardennen het is gewoon wat ik opmaakte uit zijn de topic starter zijn woorden. Zelf ga ik voor een 29er fully gaan. Ik heb een cannondale flash en een specialized stumpjumper 29. hiervoor had ik een merida 26" en nog enkele weet niet wat voor types hiervoor. Sinds ik de op de 29er rij ik veel relaxer. Ik heb meer comfort, meer grip en het bolt veel beter. bergop komt mijn voorwiel niet meer van de grond taken en andere opstakels kan makkelijker worden overgereden. ja er is ook een nadeel op heel korte technische tracks worden mijn bochten iets groter. het kan wel zijn dat dit door een hogere snelheid te wijten is. je vind minder buitenbanden voor een 29er. Waar ik zeker voor zou kijken als je een 29er aanschaft is voor een stel goede wielen. lichte wielen. een 29er is iets moeilijker opgang te krijgen maar je moet hem gewoon laten bollen dan komt het allemaal goed.

comfort is voor mij redelijk belangrijk en dat is nu de reden waarom ik voor een 29 fully ga. iedereen zijn goesting natuurlijk en het is niet dat je door op een fiets van 3000 euro sneller gaat rijden. het is natuurlijk wel leuk als je een TT aan het rijden bent en er staan enkele mensen vol bewondering naar je bike te kijken.
Het budget wat jij wil uittrekken voor je fiets is ook al behoorlijk, je zal niet rap thuis komen met een slechte fiets.
als laatste kijk ik meestal ook wel naar de de herverkoop waarde. er zijn fietsen die 2 de hands bijna niet verkocht raken omdat het merk minder aantrekkelijk is.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

stevy schreef: ja er is ook een nadeel op heel korte technische tracks worden mijn bochten iets groter. het kan wel zijn dat dit door een hogere snelheid te wijten is.
=D>
Zo'n 29er doet echt wat met een biker. :drunk:
Plaats reactie