woon-werk fiets

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
jorish
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 nov 2009 15:38
Rijdt met: Gianni Motta

woon-werk fiets

Bericht door jorish »

Zoals de titel het al zegt ben ik op zoek naar een woon-werk fiets. De afstand enkel zou iets meer als 25km zijn. Ik heb er al een kleine zoektocht opzitten maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zit met name te twijfelen of ik voor een hybride fiets zou gaan of dan toch voor een racefiets met spatbord en wat stevigere banden of zou ik dan toch voor een mountainbike gaan daar het me lijkt dat de onderdelen wat robuuster zijn.
Verder twijfel ik of ik zou uitkijken naar een 2de hands die ik dan wat zou aanpassen of zou ik voor een nieuwe gaan.

Als ik naar nieuwe fietsen kijk is men oog gevallen op een granville van de terra of xs reeks. (verkoper vond een hybride beter voor die afstand, stadsfiets zou ik wat te veel snelheid verliezen)
Verder ben ik ook naar cannondale aan het kijken omdat ik van dit merk wel tevreden ben meerbepaald zou ik opteren voor de cannondale quick cx.

Ik twijfel of ik niet beter 2de hands zou gaan daar dit toch direct een pak goedkoper is.

Wat zijn jullie meningen trouwen over het gebruik van een bagagedrager is dit aangeraden (ik neem dagelijks toch wat mappen mee).

Graag jullie mening
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Met 25 enkel zou ik voor een race fiets gaan, als je niet te veel moet meesleuren natuurlijk.
Dat bolt toch wel wat beter.

Ik ga bij goed weer met m'n goeie koersfiets naar het werk.
Bij minder weer haal ik m'n oude koersfiets, waar ik spatborden en een plat stuur op heb gezet, van stal om m'n goede koersfiets wat te sparen.
Bij sneeuw of ijzel neem ik m'n MTB. Dan rijdt dat goed, maar als ik hetzelfde traject in normale omstandigheden doe met de MTB doe ik er heel wat langer over dan met de koersfiets.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

woon-werk doe ik het liefst met een gewone stadsfiets.

25km enkel, dan zou ik voor een electrische fiets kiezen.

Zo kom je zonder zweten aan op je werk en kan je tas gewoon achterop ipv op je rug.
elangelo
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: do 24 jan 2008 11:30
Rijdt met: anthem x

Bericht door elangelo »

Ik zit een beke met dezelfde issue... (+- 30km) En van zodra ik wat plaats bij heb (die dingen kun je niet laten buitenstaan) komt er bij mij een on one pompetamine in huis.

http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOPOMPET/ ... mine-frame

Voordeel van die velo is dat het een stevig geval is waarmee ik zelfs ne keer zou offroad kunnen gaan (met cyclocross bandjes)

Waarschijnlijk met een koerststuurtje, houten spatbordjes, naafversnelling (liefst een nexus i9) en avid bb7 erop... een beke retro
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Bericht door J.E. »

Ik heb ook BB7's op mijnen WW fiets. Véééél beter dan de XT's die der op stonden.....!
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

ikzelf heb een Scott Speedster als woonwerk fiets en hierop heb ik een bagagedrager laten installeren. Ik moet slechts 15 km enkel rijden; maar met een pc; kleding en voeding in de rugzak begint dit toch te wegen.

Een speedster is een alu raceframe, dus ik kan toch nog semi-sportief rijden waardoor ik op een aanvaardbare tijd op't werk ben. Bij elk weer gebruik ik deze fiets; enkel niet tijdens sneeuw, dan neem ik mijn mtb. Maar zeg nu zelf; zo vaak zijn de wegen niet besneeuwd he, dus is het het voor de enkele dagen per jaar echt nodig om een fiets te kopen met bredere banden als standaard fiets? Volgens mij niet; tenzij je op een gezapig tempo a 15km/u - 20km/u rijdt, dan hebben dunne bandjes geen enkel voordeel.

maar euh,
wat is je budget eigenlijk?
richie
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 07 mei 2008 22:16
Rijdt met: Ne linkerpoot

Bericht door richie »

ik rijd met een scott sub 40
ik vind dit de ideale fiets voor woon - werk
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

'k Heb het eens enkele keren geprobeerd met een gewone stadsfiets, maar dat gaat me niet genoeg vooruit.
Ik neem dan ook bijna niks mee: maandag kleren die ik op het werk achterlaat en vrijdag terug mee neem. In de week gewoon eens ander T-shirt mee. Paar schoenen blijft steeds op het werk.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Hierboven is het al eens aangehaald;
On-One Pompetamine, afwerken met een Alfine naaf en iets bredere bandjes.
Ze wegen dan wel wat meer dan een pure racert maar ze zijn zo goed als onverwoestbaar ook.
jorish
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 nov 2009 15:38
Rijdt met: Gianni Motta

Bericht door jorish »

Ik heb intussen een fiets gekocht tweede hands weliswaar, het gaat om een granville g-racer, een hybride fiets.
Ik heb er nu spatborden en lichten opgezet, er staan nu ultremo R1 banden op maar bij nazicht komen er draden af. Het lijkt me dus best om nieuwe banden te steken. Ik ben wat aan het rondkijken geweest en ik ben terechtgekomen bij de schwalbe marathon plus, een iets bredere band maar wel sterk en ook moeilijker om mee plat te rijden en dat is voor mij prioritair.

De bandenmaat op de de ultremo's is 23-622 (700-23C), ik zou nu die schwalbes willen bestellen maar ik snap niet goed welke maat ik moet bestellen. Op bike components staan volgende maten:

Version 20x1,35
Dimension: 20x1,35
ETRTO: 35-406

Version 20x1,75
Dimension: 20x1,75
ETRTO: 47-406

Version 24x1,5
Dimension: 24x1,50
ETRTO: 40-507

Version 24x1,75
Dimension: 24x1,75
ETRTO: 47-507

Version 26x1,35
Dimension: 26x1,35
ETRTO: 35-559

Version 26x1,50
Dimension: 26x1,50
ETRTO: 40-559

Version 26x1,75
Dimension: 26x1,75
ETRTO: 47-559

Version 25-622
Dimension: 28x1,00 / 700x25C
ETRTO: 25-622

Version 28-622
Dimension: 28x1 1/8 / 700x28C
ETRTO: 28-622

Version 32-622
Dimension: 28x1 1/4 / 700x32C
ETRTO: 32-622

Version 37-622
Dimension: 28x1 3/8 / 700x35C
ETRTO: 37-622

Version 40-622
Dimension: 28x1,5 / 700x38C
ETRTO: 40-622

Version 47-622
Dimension: 28x1,75
ETRTO: 47-622

Welke maat dien ik nu te namen of hebben jullie misschien andere voorstellen van banden?

Alvast bedankt.
Plaats reactie